گزارش| روایت تسنیم از وضعیت نامناسب گردشگران در شمال/ مازندران حیاطخلوت ناهنجاریهای اجتماعی مسافران
گزارش| روایت تسنیم از وضعیت نامناسب گردشگران در شمال/ مازندران حیاطخلوت ناهنجاریهای اجتماعی مسافران گروه استانها ــ علیرغم تأکیدات مسئولان مبنی بر رعایت شعائر دینی از سوی مسافران، متأسفانه این استان در روزهای ابتدایی ماه محرم و اکنون به حیاطخلوت ناهنجاریهای اجتماعی مسافران تبدیل شده است. – اخبار استانها – به گزارش خبرگزاری تسنیم از سوادکوه، مازندران همواره در شش ماه نخست سال، میزبان جمعیت زیادی از مسافران بوده که تحت هر شرایطی مقصد سفرشان این استان سرسبز است. با وجود توصیههای فراوان و قول ارائه تمهیدات از سوی متولیان، بااینحال، در روزهای تعطیل ماه محرم، شاهد ورود سیل عظیمی از مسافران به دیار علویان بودیم که جمعیت زیادی از آنان در نقاط مختلف سوادکوه کولهبار سفر را به زمین گذاشتند و میهمان روستاها و تفرجگاههای این شهرستان شدند.
هجوم گردشگران به مازندران در حالی است که چراغ قرمز توقف سفر مدتها پیش روشن شده بود، گردشگرانی که گاهی عدهای از آنها بهره سوء از مواهب طبیعی میبرند و سواحل و جنگلهای شمال را حیاطخلوت ولنگاریهای خود میدانند و توجهی به ارزشهای دینی، فرهنگی و عُرف جامعه ندارند. اخیراً این بیتوجهیها به حرمتشکنی عزای سالار شهیدان در سوادکوه، از سوی مسافران رسید.
دادستان اراک: با مصادیق هرگونه ناهنجاری اجتماعی برخورد میکنیمتهاجم فرهنگی باعث افزایش آمار ناهنجاری اجتماعی در استان قم شده استفضای مجازی بدون مدیریت، ناهنجاری اجتماعی را افزایش میدهداگرچه گاهی در نقاط مختلف شهرستان، شاهد صحنههای دور از عُرف، اخلاق و دین و دور از فرهنگ جامعه میزبان از سوی عدهای از گردشگران هستیم اما اینبار بیحرمتی به عزای امام حسین(ع)، واکنشهایی را از سوی مردم منطقه بهدنبال داشته است. مسافران با رفتارهای نابهنجار حتی به اعتراض بومیان منطقه توجهی نداشتند. عدهای که حرمت ماه محرم را نگه نداشتند و در شب و روز تاسوعا و روز عاشورا، با کشف حجاب، پایکوبی، شُرب خَمر در تفرجگاهها و مناطق جنگلی نظیر پارکجوارم، جمشیدآباد، دریاچه شورمست، فضای نزدیک به تپه مزار شهدا و جنگلهای کسلیان، حرمت عزای سالار شهیدان را شکستند.
حلقه مفقودهای بهنام فریضه امربهمعروف
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان سوادکوه در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه “در حوزه فرهنگی بای..
گزارش| روایت تسنیم از وضعیت نامناسب گردشگران در شمال/ مازندران حیاطخلوت ناهنجاریهای اجتماعی مسافران
گروه استانها ــ علیرغم تأکیدات مسئولان مبنی بر رعایت شعائر دینی از سوی مسافران، متأسفانه این استان در روزهای ابتدایی ماه محرم و اکنون به حیاطخلوت ناهنجاریهای اجتماعی مسافران تبدیل شده است.
– اخبار استانها –
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سوادکوه، مازندران همواره در شش ماه نخست سال، میزبان جمعیت زیادی از مسافران بوده که تحت هر شرایطی مقصد سفرشان این استان سرسبز است. با وجود توصیههای فراوان و قول ارائه تمهیدات از سوی متولیان، بااینحال، در روزهای تعطیل ماه محرم، شاهد ورود سیل عظیمی از مسافران به دیار علویان بودیم که جمعیت زیادی از آنان در نقاط مختلف سوادکوه کولهبار سفر را به زمین گذاشتند و میهمان روستاها و تفرجگاههای این شهرستان شدند.
هجوم گردشگران به مازندران در حالی است که چراغ قرمز توقف سفر مدتها پیش روشن شده بود، گردشگرانی که گاهی عدهای از آنها بهره سوء از مواهب طبیعی میبرند و سواحل و جنگلهای شمال را حیاطخلوت ولنگاریهای خود میدانند و توجهی به ارزشهای دینی، فرهنگی و عُرف جامعه ندارند. اخیراً این بیتوجهیها به حرمتشکنی عزای سالار شهیدان در سوادکوه، از سوی مسافران رسید.
دادستان اراک: با مصادیق هرگونه ناهنجاری اجتماعی برخورد میکنیمتهاجم فرهنگی باعث افزایش آمار ناهنجاری اجتماعی در استان قم شده استفضای مجازی بدون مدیریت، ناهنجاری اجتماعی را افزایش میدهد
اگرچه گاهی در نقاط مختلف شهرستان، شاهد صحنههای دور از عُرف، اخلاق و دین و دور از فرهنگ جامعه میزبان از سوی عدهای از گردشگران هستیم اما اینبار بیحرمتی به عزای امام حسین(ع)، واکنشهایی را از سوی مردم منطقه بهدنبال داشته است. مسافران با رفتارهای نابهنجار حتی به اعتراض بومیان منطقه توجهی نداشتند. عدهای که حرمت ماه محرم را نگه نداشتند و در شب و روز تاسوعا و روز عاشورا، با کشف حجاب، پایکوبی، شُرب خَمر در تفرجگاهها و مناطق جنگلی نظیر پارکجوارم، جمشیدآباد، دریاچه شورمست، فضای نزدیک به تپه مزار شهدا و جنگلهای کسلیان، حرمت عزای سالار شهیدان را شکستند.
حلقه مفقودهای بهنام فریضه امربهمعروف
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان سوادکوه در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه "در حوزه فرهنگی باید ریلگذاری مثبتی در مجموعه شهرستان داشته باشیم"، گفت: در حوزه فرهنگی یک همگرایی در مجموعه شهرستان وجود دارد، اما یکی از نواقصی که از ادوار گذشته وجود داشت این است که جلسه شورای فرهنگ عمومی بهدبیری رئیس ارشاد و جلسه ستاد امربهمعروف بهدبیری سپاه، در شهرستان نداشتیم تا بتوان یک سیاستگذاری در حوزه فرهنگ داشته باشیم. امیدواریم بتوانیم با این شرایط ریلگذاری مثبتی در حوزه فرهنگی داشته باشیم.
سرهنگ سیدموسی حسیننژاد از برگزاری جلسه ستاد امر به معروف شهرستان در هفتههای آینده خبر داد و گفت: در مجموعه شهرستان، جلسه امربهمعروف منسجمی نداشتیم. برنامهریزیهایی انجام شده است تا از هفته آینده جلسات ستاد امربهمعروف بهدبیری سپاه، ریاست امام جمعه شهرستان و جانشینی فرماندار برقرار شود و بهصورت هر 15 روز این جلسات را خواهیم داشت و ضمن شناسایی ظرفیت ادارات، مأموریتهایی نیز به آنان واگذار خواهد شد.
حسیننژاد، نیروی انتظامی را یکی از نهادهایی دانست که باید در حوزه فرهنگی فعال باشد و اضافه کرد: یکی از نهادهایی که باید در حوزه فرهنگی کار کند، نیروی انتظامی است. البته باید توجه داشت سوادکوه در جغرافیایی با وسعت دوهزار و 87 کیلومتر قرار دارد و همه مواهب نظیر جنگل، کوه، ریل و جاده ترانزیتی را دارا است، ولی متأسفانه امکانات نظیر نیرو و خودرو در نیروی انتظامی، مناسب و مساعد شهرستان نیست ولی از طرفی با توجه به اینکه 171 روستا داریم که اکثراً نیز ییلاقی و خوشنشین هستند، شاهد ناهنجاری هستیم.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سوادکوه با انتقاد نسبت به عملکرد برخی متولیان، تصریح کرد: هجوم گردشگران بخشی به ضعف میراث فرهنگی برمیگردد. با توجه بهاینکه مسئولان وزارت کشور تعهدی درمورد تعطیلات داده بودند و باید مراکز گردشگرپذیر در تاسوعا و عاشورا بسته میشد، اما متولیان میراث فرهنگی تفسیرشان این بود که با پذیرش ظرفیت 50درصدی، این مراکز باز باشند که توجیه نادرستی است و در جایگاه خود بهویژه مسئولان میراث شهرستان، باید پاسخگو باشند.
حسیننژاد با ابراز تأسف نسبت به وضعیت اماکن تفریحی شهرستان در روزهای تاسوعا و عاشورا، خاطرنشانکرد: پارک جوارم، دریاچه شورمست و اماکنی از این دست در تعطیلات تاسوعا و عاشورا اقدام به پذیرش مسافر کردند و متأسفانه هنجارشکنیهایی در آن اماکن شاهد بودیم که قابل کتمان نیست، نیاز به بسیج عمومی است و اینطور نیست که یک نهاد خاصی بهعهده گیرد، بلکه رویکرد عملیاتی تقسیم کار انجام شود و ظرفیتها در رأس کار قرار گیرند. با تشکیل ستاد امربهمعروف، این اهداف پررنگتر خواهد شد.
وی با برشمردن شاخصههای سوادکوه، حضور مردم در جبهه جنگ فرهنگی را لازمه جامعه امروز دانسته اظهار داشت: سوادکوه از حیث داشتن شهدای جنگ تحمیلی، شهید دیپلمات، شهدای جنگل و مدافع حرم، ویژگی خاص و منحصربهفردی دارد و شهرستانی شناسنامهدار است. مردم، دهیاران، هیئت امنا و متنفذین محل باید در فریضه امربهمعروف و نهیاز منکر فعال و پایکار باشند.
سرهنگ حسیننژاد با تأکید به اینکه در محرم امسال فریضه امربهمعروف، حلقهای مفقوده بود، خاطرنشانکرد: فلسفه عاشورا، امربهمعروف بوده است اما متأسفانه در محرم امسال این فریضه حلقهای مفقوده و مجهول بود. متأسفانه شاهد ولنگاریها بودیم، این امر نشان میدهد که مسئولین و مردم این فریضه را درک نکردهاند، باید در بحث بارورسازی ارزشهای اسلامی و انقلابی تلاش کنیم. اگر قیام سالار شهیدان را درک میکردیم در روزهای تاسوعا و عاشورا، شاهد هنجارشکنیها در شهرستان نبودیم.
وی گفت: استاندار مازندران میتوانست از طریق رسانه صداوسیما با استانداران دیگر ارتباط و گفتوگویی برقرار کند تا وضعیت مازندران را برای آنان شرح دهد تا مانع مسافرتها به مازندران میشد.
فرمانده سپاه سوادکوه با قدردانی از رعایت پروتکلها از سوی هیئات مذهبی، تصریح کرد: با توجه به جلسه ستاد مقابله با کرونا، هیئات مذهبی واقعاً تمکین داشته و طبق مصوبات عمل کردهاند، اما سؤال اینجاست؛ چرا دولت و مسئولان نتوانستند سفرها را کنترل کنند، باوجود اینکه وزارت بهداشت گفته بود افزایش سفرها منجر به تشدید بیماری خواهد شد؟
حسیننژاد با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی، خاطرنشانکرد: در حوزه فرهنگی واقعاً یکسری نارساییهایی وجود دارد. با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی، فرهنگ را به اکسیژن تشبیه فرمودند که بدون آن امکان زندگی میسر نیست، اما متأسفانه با وجود فشارها روی مبانی اعتقادی و اندیشههای ناب اسلامی، کار خاصی در حوزه فرهنگ صورت نگرفته است.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سوادکوه با بیان اینکه "اگر میخواهیم در مجموعه شهرستان شاهد ولنگاریها نباشیم باید در حوزه امربهمعروف ورود پیدا کنیم"، گفت: هر جا مردم خوداتکا و آتشبهاختیار در حوزه امربهمعروف ورود پیدا کردند، مشکلی نداشتیم. متأسفانه شاهد برخی هنجارشکنیها توسط برخی مسافرنماها بودیم. این مسائل قطعاً موجب آزردگی متدینین که دغدغه انقلاب و ولایتپذیری را دارند و همچنین علما و روحانیون میشود.
حسیننژاد، جوانان بسیجی را پرچمداران خط مقدم جنگ فرهنگی دانست و گفت:جوانان بسیجی و سلحشور برای حفظ ارزشهای انقلاب و اسلام پرچمدار خط مقدم جنگ فرهنگی هستند. برنامههایی در حوزه فرهنگی خواهیم داشت تا دیگر در سوادکوه شاهد چنین نواقصی نباشیم، جا دارد از مردم غیور شهرستان و محضر شهدا بهدلیل ولنگاریهای مسافرنماها، بهعنوان سربازی کوچک، عذرخواهی کنم.
تعامل همهجانبه برای پیروزی در جبهه جنگ فرهنگی
در سالهای اخیر، همواره شاهد هنجارشکنی و ولنگاری از سوی عدهای خاص از مسافران در نقاط مختلف استان هستیم، عدهای که مازندران را محلی برای محفلهای بیقید خود میدانند و توجهی به ارزشهای دینی و اصالت و سنت جامعه هدفی که وارد میشوند ندارند. مردم سوادکوه همچون سایر مردمان دیار علویان اگرچه میهماننواز هستند و صبری در مقابل بار ترافیکی و زبالههای حاصل از ورود مسافران دارند، اما در مقابل بیقیدیها و توهین به ارزشها، سعه صدر چندانی ندارند، برایشان قابل پذیرش نیست که دلهایشان سرای غم سالار شهیدان باشد اما شهرهایشان محفل ولنگاری شود.
ضعف فرهنگی و کمرنگ شدن فریضه امربهمعروف و نهیازمنکر و ناکارآمدی برخی متولیان در جامعه، عواقبی همچون همین ناهنجاریهای اجتماعی را بهدنبال داشته است. نیاز است مسئولان فرهنگی و دینی جامعه، با همکاری مردم انقلابی و متعصب به ارزشهای دین و انقلاب، گامهایی مؤثر برای کاهش شبیخونهای فرهنگی و دینی بردارند.
سپاه پاسداران، همچون همه بحرانها در صحنه حضور دارد و همکاری سایر نهادها هرچند با کمبودهایی، دیده میشود اما برای پیروزی در جنگ فرهنگی که حربههای متفاوتی از خود بروز میدهد، نیاز به تعامل در سطح گستردهتر است. هرچند در این بین عدهای از متولیان نظم با انداختن توپ در زمین سایرین، سعی در کاهش بار مسئولیتی خود دارند و حتی پاسخگوی خبرنگار برای شفافسازی علل و کمبودها نیستند.
گزارش از معظمه نقیپور
انتهای پیام/681/ش+
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0