زلزله در مرز کویت و عربستان

زلزله در مرز کویت و عربستان

زلزله در مرز کویت و عربستان منابع از وقوع زلزله در مرز کویت و عربستان خبر دادند. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری اسپوتنیک از وقوع یک زلزله نسبتا متوسط در منطقه مرزی کویت و عربستان سعودی خبر داد.
جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید
جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید))
مرکز زلزله‌نگاری اروپا-مدیترانه در این زمینه گزارش داد که زلزله‌ای به عمق 4.3 ریشتر و در عمق 10 کیلومتری در مرز کویت و عربستان اتفاق افتاد.
عربستان تمامی پروازها را به مدت یک هفته لغو کردبر اساس این گزارش زلزله در 55 کیلومتری جنوب استان «الاحمدی» کویت و 41 کیلومتری غرب منطقه «الوفره» رخ داد.
انتهای پیام/

عربستان تمام پروازهای خارجی را موقتا تعلیق کرد

عربستان تمام پروازهای خارجی را موقتا تعلیق کرد

عربستان تمام پروازهای خارجی را موقتا تعلیق کرد یک منبع مسئول در وزارت کشور عربستان از تعلیق تمام پروازهای مسافری بین المللی در این کشور به جز موارد استثنایی در پی ظهور نوع جهش یافته ویروس کرونا در شماری از کشورها از جمله انگلیس خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، یک منبع مسئول در وزارت کشور عربستان از تعلیق موقت تمام پروازهای بین المللی به این کشور خبر داد.
بر اساس این گزارش، این تصمیم در پی درخواست وزارت بهداشت عربستان پس از شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا در تعدادی از کشورها از جمله انگلیس اعلام شده است.
این تصمیم عربستان موقتاً به مدت یک هفته اتخاذ گردیده و قابلیت تمدید به مدت یک هفته دیگر را هم دارد.
همچنین ورود به عربستان از طریق تمام گذرگاه‌های زمینی و دریایی نیز به مدت یک هفته و موقتاً به حالت تعلیق درآمده است.
گفتنی است که تاکنون هلند، بلژیک و ایتالیا پروازها به انگلیس را به حال تعلیق درآورده اند. حرکت قطارها نیز از بلژیک به انگلیس ممنوع شده است.
هلند امروز یکشنبه اعلام کرد که پس از شناسایی نوع جدید ویروس کرونا که در بریتانیا در یکی از مساف..

گزارش|برده داری نوین در عربستان؛ از سوءاستفاده زنان تا پرکردن خزانه دولتی با پول مهاجران

گزارش|برده داری نوین در عربستان؛ از سوءاستفاده زنان تا پرکردن خزانه دولتی با پول مهاجران

گزارش|برده داری نوین در عربستان؛ از سوءاستفاده زنان تا پرکردن خزانه دولتی با پول مهاجران کارگران خارجی به ویژه زنان در عربستان سعودی در شرایط «برده‌داری» و عدم برخورداری از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی زندگی می‌کنند. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جدیدترین آمارها نشان می‌دهد از مجموع حدود 56 میلیون نفری که در شش کشور شورای همکاری خلیج فارس یعنی عربستان ، امارات ، بحرین ، کویت ، عمان و قطر زندگی می‌کنند ، بیش از 28 میلیون و 600 هزار نفر و به عبارتی 51 درصد کل جمعیت را کارگران خارجی تشکیل می دهند. بر اساس این آمارها از جمعیت 33 میلیون و 400 هزار نفری عربستان هم بیش از 12 میلیون و 600 هزار نفر یعنی 48 درصد جمعیت این کشور، کارگر خارجی هستند.
جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
تکرار برده‌داری در عربستان
اگرچه از سال 1964 به طور رسمی برده‌داری در عربستان ممنوع شده اما بسیاری از کارگران خارجی در این کشور در حال حاضر در شرایطی مشابه برده‌ها زندگی می‌کنند و به طور معمول گزارش‌های مستندی منتشر می‌شود که نشان می‌دهد کارگران خارجی در این کشور با مشکلاتی مانند کار بیش از حد، خستگی، شکنجه و حتی محرومیت آب و غذا مواجه هستند.
سالهاست که کارگران خارجی به دلیل شرایط حاکم بر عربستان، در بدترین شرایط زیستی به سر می‌برند و در حالی که آمار کارگران خارجی به ویژه زنان به عربستان در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی یافته است، اما تعداد کمی از آنان موفق به یافتن شغل و موقعیت خوب در این کشور شده‌اند، در حالیکه وضعیت بسیاری از آنان اسفناک و ناامید کننده است و کسی هم حاضر نیست برای آنها کاری انجام دهد.
بیشتر این کارگران از کشورهای فقیری همچون سریلانکا، فیلیپین، نپال، پاکستان و موریتانی تنها با هدف فرار از فقر و فلاکت حاکم بر کشورهایشان و بهتر شدن شرایط زندگی‌شان به عربستان آمده‌اند و حاضر شده‌اند در مقابل دریافت مبالغ ناچیز، ساعات طولانی برای اربابان سعودی خود کار کنند، با این حال کارفرمایان سعودی‌ آنها حاضر نیستند همین مبلغ ناچیز را به موقع و به طور کامل به آنها پرداخت کنند و در صورتی که چنین درخواستی از سوی آنها مطرح شود، به بدتر..

یمن چگونه دریا را به عامل بازدارندگی تبدیل کرد؟ شاهکارهای دریایی انصارالله

یمن چگونه دریا را به عامل بازدارندگی تبدیل کرد؟ شاهکارهای دریایی انصارالله

یمن چگونه دریا را به عامل بازدارندگی تبدیل کرد؟ شاهکارهای دریایی انصارالله نیروی دریایی یمن، به عنوان یکی از نیروهای راهبردی ارتش این کشور تاکنون توانسته است نقش مهم و تأثیرگذاری در قدرت بازدارنده دریایی انصارالله داشته باشد. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عضو شورای عالی سیاسی یمن پس از حادثه آتش سوزی در نفتکشی در بندر جده در توئیتی طعنه آمیز اعلام کرد: اگر عربستان درخواست کند، آماده‌ایم تا تامین امنیت بنادر این کشور را بر عهده بگیریم، به ویژه آن که به نظر می‌رسد آمریکا و انگلستان در این کار ناتوان هستند[2].
این سخنان محمد علی الحوثی نشان از افزایش توانمندی نیروی دریایی این کشور در طول سالهای نبرد با ائتلاف سعودی دارد. کارآمدی و توانمندی نیروی دریایی یمن زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم جبهه دریایی یمن با طول دو هزار و پانصد کیلومتری از جنوب، مشرف به خلیج عدن و دریای عرب و از غرب مشرف به دریای سرخ است. در واقع عرصه قدرت نیروی دریایی این کشور در میان دریای سرخ و اقیانوس هند قرار دارد که اهمیت استراتژیکی ویژه‌ای به یمن داده است.
اهمیت یمن تنها به علت تنگه باب المندب نیست و عواملی چون نزدیکی این کشور به شاخ شرقی آفریقا، دارا بودن سواحل طولانی در دریای سرخ و دریای عرب و به تبع آن وجود بنادر مهمی مانند عدن و الحدیده به اهمیت استراتژیکی این کشور افزوده است[3].
عربستان انفجار کشتی در بندر جده را تائید کردتوقف فعالیت شرکت‌های خارجی در بندر «جده» عربستاننیروی دریایی یمن با در اختیار داشتن بندر الحدیده و نظارت بر تنگه باب المندب در امتداد دریای العرب، خلیج عدن و دریای سرخ که محل ترانزیت و عبور روزانه میلیون‌ها بشکه نفت، تردد کشتی‌های تجاری به سوی کانال سوئز و پالایشگاه عربستان در ینبع و سپس ورود کشتی‌های نفت‌کش و تجاری به آب‌های آزاد به مقصد کشورهایی هم چون چین و اروپا است، توانسته به عنوان یک نیروی بازدارنده در سالهای بحران یمن نقش بازی کند[4].
به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت قدرت نیروی دریایی ارتش یمن، نگاهی به توانمندی ها و مهمترین عملیات‌های این نیرو در طول بیش از پنج سال بحران یمن داشته باشیم.

توانمندی‌های نیروی دریایی یمن ماموریت نیروی دریایی یمن حفاظت از نوار ساحلی این کشور در امتداد دریای سرخ و دریای عربی است و متشکل از فرماندهی نیروی دری..

عملیات فریبی که با تکذیب دفتر آیةالله سیستانی خنثی شد!

عملیات فریبی که با تکذیب دفتر آیةالله سیستانی خنثی شد!

عملیات فریبی که با تکذیب دفتر آیةالله سیستانی خنثی شد! بیت مرجعیت عالی عراق با انتشار بیانیه‌ای ضمن تکذیب دروغ بزرگ جریان ضدانقلاب و ادعاهای مطرح شده از سوی حامیان روح‌الله زم در خصوص سوء استفاده ایران از جایگاه آیةالله سیستانی در عملیات بازداشت زم، عملیات فریب آنها را خنثی کرد. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، از ابتدای هفته جاری که «روح‌الله زم» سرشبکه کانال ضدامنیتی «آمدنیوز» به دار مجازات آویخته شد، جریان ضدانقلاب و برخی دولت‌های خارجی حامی او سعی کردند با سناریویی جدید هم سرپوشی بر شکست اطلاعاتی خود قرار داده و هم با مظلوم‌نمایی، آخرین بهره‌برداری‌ها را از پروژه شکست خورده خود انجام دهند.
این سناریو با دروغ بزرگی از سوی همان کسانی که از اعدام زم خوشحال بودند کلید خورد و طی آن گفته شد که ایران با سوء استفاده از نام آیةالله سیستانی، او را به عراق کشانده و سپس او را دستگیر کرده‌اند.
در پس این دروغ بزرگ چند نکته مستتر بود:
اول اینکه؛ القاء می‌کرد چون جریان «آمدنیوز» جریانی اعتقادی بوده و به مرجعیت عالی عراق اعتقاد و اعتماد داشته، روح‌الله زم درخواست ایشان را برای سفر به عراق پذیرفته است.
دوم اینکه؛ جمهوری اسلامی ایران را متهم به رفتار غیراخلاقی و سوء استفاده از نام آیةالله سیستانی می‌کرد.
سوم اینکه؛ از این رهگذر سرپوشی بر شکست سنگین چند سرویس جاسوسی حامی زم در برابر اقتدار اطلاعاتی نیروهای ایرانی می‌گذاشت.
چهارم اینکه؛ موارد لازم برای تکمیل پرونده حقوق بشری علیه کشورمان را با استناد به این سناریو مهیا می‌کرد تا بتوانند زم را در قامت یک روزنامه‌نگار صرف مطرح و اعدام او را اقدامی ضد بشری تفسیر کنند.
با این وجود؛ بیت مرجعیت عراق با انتشار بیانیه‌ای از دفتر ایشان که در وب‌سایت خبری «شفقنا» نزدیک به آن بیت محترم منتشر شد، ضمن تکذیب این دروغ بزرگ و ادعاهای مطرح شده از سوی حامیان زم، این عملیات فریب آنها را خنثی کرد.
در بیانیه دفتر آیةالله سیستانی آمده است:
«بارها اعلام نمودیم که دفتر آقای سیستانی هیچگونه اطلاعی از آمدن آقای زم به عراق و نقشی در دستگیری ایشان نداشته است و پس از انتشار ادعای سوء استفاده از نام آقای سیستانی برای کشاندن ایشان به عراق، در تماس با مقام های عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران، از آنان خواسته شد توضیحاتی در این زمینه ارائه د..

پاسخ پوتین، خبرنگار انگلیسی را از سالن کنفرانس فراری داد

پاسخ پوتین، خبرنگار انگلیسی را از سالن کنفرانس فراری داد

پاسخ پوتین، خبرنگار انگلیسی را از سالن کنفرانس فراری داد رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به سئوال گستاخانه خبرنگار بی بی سی که وی را مقصر در وضعیت کنونی روابط روسیه و غرب نامید، با اشاره به اقدامات مخرب آمریکا، گفت: من فقط در برابر روسیه و مردم کشورم مسئولیت دارم. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، روز پنج ‌شنبه در جریان کنفرانس مطبوعاتی بزرگ سالانه “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه، یکی از نمایندگان رسانه‌های انگلیسی بعد از شنیدن پاسخ وی به یکی از سئوالات خود، برای نشان دادن مخالفت خود سالن کنفرانس را ترک کرد.
جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
خبرنگار بی بی سی نیوز از ولادیمیر پوتین پرسید، آیا وی معتقد است که مسئولیت “وضعیت اسف‌بار” روابط روسیه با ایالات متحده، با انگلیس و سایر کشورهای غربی را برعهده دارد یا مقامات روسیه همچنان “سفید و پشمالو” هستند (کنایه از بی تقصیر بودن آنها).
رئیس جمهوری روسیه گفت: «در رابطه با اینکه “ما سفید و پشمالو هستیم” و اینکه آیا در قبال آنچه اتفاق می افتد مسئولیتی احساس نمی‌کنیم؟ باید بگویم، من فقط در برابر آنچه برای روسیه و مردم آن اتفاق می افتد، احساس مسئولیت می کنم. و تمام اقدامات لازم را در جهت منافع ملی فدراسیون روسیه انجام خواهم داد.»
پوتین با یادآوری خروج آمریکا از پیمان دفاع ضد موشکی و پیمان مربوط به نابودی موشک‌های دارای برد متوسط و کوتاه‌تر، ادامه داد: «سپس آنها از پیمان “آسمان باز” هم خارج شدند. در مقابل این اقدامات، ما چه کاری باید انجام بدهیم؟ من نمی خواهم این سئوال را از شما بپرسم، ولی ما می بایست در این زمینه کاری انجام می دادیم؟ بگذارید واقعیات را همانطور که هست بیان کنیم. شما به عنوان یک کشور عضو ناتو، بر فراز کشور ما پرواز خواهید کرد و همه چیز را به شرکای آمریکایی خود منتقل خواهید کرد، ولی ما از فرصت پرواز در آسمان ایالات متحده محروم خواهیم شد؟ شما که افراد باهوشی هستید، چرا فکر می‌کنید ما احمق هستیم؟ چرا فکر می‌کنید که ما نمی توانیم چنین موارد ابتدایی را تجزیه و تحلیل کنیم؟»
بعد از این عبارت، خبرنگار بی بی سی صندلی خود را ترک کرده و از سالن کنفرانس خارج شد.
رئیس جمهوری روسیه همچنین با اشاره به از بین رفتن پیمان نابودی مو..

رسوایی جدید ارتش رژیم اسرائیل؛ یک پایگاه دیگر هم پوشالی از آب در آمد+عکس

رسوایی جدید ارتش رژیم اسرائیل؛ یک پایگاه دیگر هم پوشالی از آب در آمد+عکس

رسوایی جدید ارتش رژیم اسرائیل؛ یک پایگاه دیگر هم پوشالی از آب در آمد+عکس گزارش میدانی یک خبرنگار صهیونیست نشان می‌دهد ، وحشت نظامیان رژیم اشغالگر از نیروهای مقاومت مختص شمال فلسطین اشغالی و حزب الله لبنان نیست، بلکه در مقابله با گروه‌های مقاومت فلسطینی نیز کالبدی تو خالی از یک ساختار نظامی هستند. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،یانت پایگاه اینترنتی وابسته به روزنامه یدیعوت احارانوت در گزارشی میدانی از یکی از پایگاه های رژیم صهیونیستی در اطراف نوار غزه نشان داد در یکی از پایگاه های نظامی هیچ کس حتی نگهبان هم حضور نداشته در حالی که اسناد بسیار حساس و طبقه بندی شده از کروکی محل فرود بالگردها ، یک ابزار بسیار حساس امنیتی و مقادیری سلاح هم در آنجا در دسترس بود.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
در این گزارش درباره این رسوایی آمده است : یکی از یگان های ارتش اسرائیل پایگاه خود را در مرز با نوار غزه تخلیه کرده اما ادوات نظامی و اسناد محرمانه خود را در آنجا رها کرده است.
جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
به نوشته این پایگاه ، حضور میدانی آنها یک ماه پیش در نزدیکی فنس های حائل بین نوار غزه و مناطق(اشغالی) دیگر صورت گرفت و ما با این منطقه کاملا عاری از حضور نظامی اسرائیلی روبرو شدیم در حالی که ارتش موظف است تمام طول مرز را پوشش دهد.
تعرض جنسی در ارتش اسرائیل بیداد می‌کند/ وقتی رسانه‌های عبری از قله کوه یخی پرده برمی‌دارندخبرنگار این پایگاه تاکید کرد من به همه جای پایگاه سر زدم ،کاروان ها و مراکز استحمام نظامیان را خالی دیدم، اما در گوشه کنار یک دستگاه حساس را یافتم که از آن برای رصد شلیک موشک ها استفاده می کنند.
بر روی یکی از درب ها دستورالعمل اقداماتی که پیش از ترک محل باید انجام داد را خواند، اما ظاهرا هیچ کس به آن عمل نکرده بود ، نه تنها تمام تجهیزات اداری بلکه بدتر از آن پرونده نحوه عملکرد یگان در نوار غزه به ویژه در مرکز آن هم در آن جا به جای گذارده شده بود.
این پرونده محرمانه متعلق به ماه گذشته است و در آن دستورالعمل مربوط به گشودن آتش و سناریوهای متنوع مقابله با رخنه و عبور از مرز و نیز ساز و کارهای تقابل با گروگانگیری درج شده است.
به..

عربستان|درگیری مسلحانه در مکه مکرمه

عربستان|درگیری مسلحانه در مکه مکرمه

عربستان|درگیری مسلحانه در مکه مکرمه رسانه‌های سعودی از درگیری در مکه مکرمه خبر دادند که منجر به دستگیری چند نفر شد. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سخنگوی پلیس منطقه مکه مکرمه به رسانه های این کشور خبر داد ، بعد از شلیک گسترده آتش و انتشار تصاویر آن در فضای مجازی نیروهای امنیتی موفق به شناسایی عامل این شلیک و فردی شدند که اقدام به تصویربرداری و انتشار آن در فضای مجازی کرده بود و آنها را بازداشت کردند.
جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
در این اظهار نظر که خبرگزاری عربستان هم آن را نقل کرد ، نام این افراد و دلایل این اقدام آنها اعلام نشده است.
جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
انتهای پیام/

واکنش وزارت خارجه به تصویب قطعنامه ضدایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل

واکنش وزارت خارجه به تصویب قطعنامه ضدایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل

واکنش وزارت خارجه به تصویب قطعنامه ضدایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل سخنگوی وزارت امور خارجه تصویب قطعنامه ضدایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل را فاقد وجاهت قانونی دانست. – اخبار بین الملل – به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه، در واکنش به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل که به روال چند سال گذشته به پیشنهاد کانادا و با حمایت کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی مطرح شد، این قطعنامه را فاقد وجاهت قانونی دانست و رویکرد بانیان قطعنامه در استفاده ابزاری از نهادهای بین‌المللی برای اعمال فشار علیه ایران را تقبیح نمود.
جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
خطیب زاده با اشاره به سابقه بسیاری از بانیان اصلی قطعنامه در نقض فاحش و سیستماتیک حقوق انسان‌ها بخصوص از طریق مداخلات نظامی در سایر کشورها و فروش تسلیحات به رژیم های دیکتاتور و خودکامه، گفت: قطعنامه‌ای که روز گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل با رای کمتر از نیمی از کشورهای عضو سازمان ملل و عدم همراهی بیش از 110 کشور تصویب شد در واقع همان متنی است که چندی قبل در کمیته سوم مجمع عمومی با آرای مشابه تصویب شده بود و طبق رویه کاری سازمان ملل در صحن مجمع عمومی تایید گردید.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ابراز انزجار از عمق نفاق بانیان قطعنامه که تحت تاثیر قلدرمآبی آمریکا چشمان خود را به روی تروریسم اقتصادی این کشور علیه ملت ایران بسته و به جای محکوم نمودن تحریم های غیرقانی و ضدبشری آمریکا، عملا خود را در سطح همدستان رژیم امریکا تقلیل داده‌اند، به کانادا و دیگر حامیان اصلی قطعنامه توصیه کرد رفتار مداخله جویانه و غیراخلاقی در قبال ملت‌های مستقل را متوقف نمایند.
سخنگوی وزارت خارجه تصریح نمود: چنین اقدامات غیر سازنده‌ای نه تنها کمکی به ارتقای وضعیت حقوق بشر در سطح جهانی نمی کند بلکه صرفا موجب دامن زدن به کلیشه سازی های منفی و برچسب زنی سیاسی علیه کشورهای مستقل می‌گردد.
خطیب زاده افزود: اقدام دولت کانادا و دیگر بانیان این قطعنامه که مصداق بارز سو استفاده از مفاهیم و ارزش های متعالی حقوق بشری برای پیشبرد اغراض کوته بینانه سیاسی است، محکوم و فاقد هرگونه وجاهت و اثر قانونی می‌دانیم.
خطیب زاده با اشاره به این واقعیت که این بار نیز همانند رای ..

توافق شرکت‌کنندگان در نشست کمیسیون برجام برای برگزاری نشست وزیران امور خارجه

توافق شرکت‌کنندگان در نشست کمیسیون برجام برای برگزاری نشست وزیران امور خارجه

توافق شرکت‌کنندگان در نشست کمیسیون برجام برای برگزاری نشست وزیران امور خارجه هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در پایان نشست مجازی این کمیسیون که در سطح معاونان برگزار شد طی بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت‌کنندگان در نشست در خصوص برگزاری یک نشست غیررسمی میان وزرای امور خارجه دولت‌های عضو برجام توافق کرده‌اند. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، هلگا اشمید هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام عصر چهارشنبه در پایان نشست مجازی امروز که در سطح معاونان برگزار شد، طی بیانیه‌ای از توافق شرکت‌کنندگان در نشست در خصوص برگزاری یک نشست غیررسمی میان وزرای امور خارجه دولت‌های عضو برجام در تاریخ اول دی‌ماه خبر داد.
متن بیانیه هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک (هلگا اشمید) متعاقب برگزاری مجازی نشست به‌شرح ذیل است:
«نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در روز چهارشنبه، 16 سپتامبر به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار گردید. مطابق مفاد برجام، کمیسیون مشترک مسئول نظارت بر اجرای توافقنامه است. کمیسیون مشترک، به‌ریاست دبیرکل سرویس اقدام خارجی، هلگا ماریا اشمیت، از طرف نماینده عالی اتحادیه اروپا، جوزف بورل و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران در سطح معاونین/ مدیران سیاسی وزرای امور خارجه برگزار گردید. مشارکت‌کنندگان در پرتوی چالش‌های موجود، درباره همکاری در خصوص حفظ برجام و نحوه اطمینان حاصل کردن از اجرای کامل و مؤثر آن از سوی تمامی طرفین بحث کردند، همچنین مشارکت‌کنندگان در خصوص برگزاری یک نشست غیررسمی وزرای امور خارجه دولت‌های عضو برجام در تاریخ اول دی 1399 به‌صورت ویدئوکنفرانسی، توافق کردند.»
هفدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونین/ مدیران سیاسی ایران و کشورهای 1+4 به‌صورت ویدئوکنفرانس در روز چهارشنبه مورخ 26 آذر ماه 1399 برگزار شد و آخرین تحولات پیرامون برجام را مورد بحث و بررسی قرار داد. در این نشست «سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه، ریاست هیئت کشورمان را به‌عهده داشت.
عراقچی در بخش‌هایی از سخنان خود در این نشست با اشاره به برخی اظهارنظرهای رسانه‌ای که در روزهای اخیر از سوی اروپا به گوش می‌رسد تأکید کرد قاعدتاً سه دولت اروپایی که خود را پایبند به دموکراسی و قواعد آن می‌خوانند، نباید از دولت ایران انتظار داشته باشند که اصول دم..