یک دیپلمات: رئیس شورای امنیت مجبور نیست پیشنویس قطعنامه "ادامه لغو تحریمهای ایران" را ارائه کند
یک دیپلمات: رئیس شورای امنیت مجبور نیست پیشنویس قطعنامه “ادامه لغو تحریمهای ایران” را ارائه کند منابع خبری اعلام کردند احتمال دارد رئیس دورهای شورای امنیت پیشنویس قطعنامه “ادامه لغو تحریمهای ایران” را ارائه نکند و به این ترتیب آمریکا امکان وتوی آن و بازگشت تحریمها را نخواهد داشت. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری رویترز نوشت بهدلیل آنکه 13 عضو از 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل با اقدام آمریکا برای بازگشت تحریمهای ایران موافق نیستند رئیس شورای امنیت وظیفه ندارد پیشنویس قطعنامه “ادامه لغو تحریمهای ایران” را ارائه کند.
بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت باید طی مدت یک ماه از دریافت طرف مدعی “پایبند نبودن” طرف دیگر، پیشنویس قطعنامهای با عنوان “ادامه لغو تحریمهای ایران” را ارائه کند تا به رأی گذاشته شود.
قطعنامه فوق میگوید اگر هیچ عضوی از شورای امنیت ظرف مدت 10 از ابلاغ شکایت طرف مدعی عدم پایبندی به توافق هستهای، پیشنویس قطعنامهای با عنوان “ادامه رفع تحریمها” را مطرح نکند، ریاست دورهای شورای امنیت میبایست طی 20 روز بعدی این پیشنویس را مطرح کند.
کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، بلژیک، چین، روسیه، ویتنام، نیجر، سنتوینسنت و گرنادین، آفریقای جنوبی، اندونزی، استونی و تونس با ارسال نامه اعتراضی به شورای امنیت، با اقدام ضدایرانی آمریکا مخالفت کردند و تنها عضوی که همراه آمریکا با اقدام واشنگتن برای ازسرگیری تحریمهای سازمان ملل علیه ایران مخالفت نکرده، جمهوری دومینیکن است.
گفته میشود جمهوری دومینیکن نیز که بههمراه آمریکا در هفته گذشته در رأیگیری شورای امنیت به بازگشت تحریمهای ایران رأی مثبت داد هنوز پیشنویس فوق را ارائه نداده است.
با توجه به داشتن حق وتو آمریکا قادر خواهد بود با پیشنویس فوق مخالفت ورزد و تحریمها را بازگرداند یعنی واشنگتن میتواند با مخالفت خود قطعنامههای قبل و تحریمهای مرتبط را بهطور خودکار از بامداد 30 روز پس از ابلاغ تذکر (بامداد 19 سپتامبر/ 29 شهریور) بهصورت کامل بازگرداند.
این اقدام احتمالی درست چند روز قبل از آن خواهد بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قصد دارد در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل که امسال بهدلیل شیوع ویروس کرونا مجازی برگزار خواهد شد، سخنرانی کند.
رویترز همچنین تأکید کرد قطعنا..


