کدام استان رکورددار بیشترین فاصله ازدواج تا نخستین فرزندآوری است؟! + نمودار

کدام استان رکورددار بیشترین فاصله ازدواج تا نخستین فرزندآوری است؟! + نمودار

کدام استان رکورددار بیشترین فاصله ازدواج تا نخستین فرزندآوری است؟! + نمودار بر اساس آخرین آمار سازمان ثبت احوال کشور میانگین فاصله تولد نخستین فرزند با ازدواج مادرانی که در سال ۱۳۹۷ صاحب فرزند شده‌اند در کل کشور ۳.۷ سال است؛ در این میان یک استان شمالی با ۴.۴ سال رکورددار بیشترین فاصله ازدواج تا نخستین فرزندآوری است! – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ باروری مهم‌ترین عامل تأثیرگذار به‌روی نوسانات جمعیتی است؛ رفتارهـای بـاروری یـک جامعه را به‌روش‌های مختلفی می‌توان بررسی کرد، یکی از این روش‌ها بررسی مـدت زمـان ازدواج تـا تولد فرزند اول است.
تا سـال 1357 سیاست جمعیتی کشور در جهت کاهش باروری بوده است؛ از سال 1358 این سیاست حـذف و تشویق به باروری شد، این روند تـا سـال‌هـای 65ــ1364 ادامه یافت؛ از سال 1366 بـه بعـد بـا آغاز برنامه‌هـای تغییـر سیاسـت جدیـد تنظـیم خـانواده رفتـار باروری به‌شدت در جهت کاهش موالیـد تغییـر کرد.
تغییـرات رفتـار باروری در ایران در سـال‌هـای 1355 تـا 1375 بسیار زیاد و دور از انتظار بوده است به‌طوری که نرخ باروری زنان در طول دوره باروری‌شان از حدود 6 فرزند به زیر 2 فرزند سقوط کرد؛ یکی دیگر از اهداف مهم برنامه‌های تنظیم خانواده نیز فاصله‌گذاری تـا نخستین تولـد بود.
بر اساس آخرین آمار سازمان ثبت احوال کشور، میانگین فاصله تولد نخستین فرزند با ازدواج مادرانی که در سال 1397 صاحب فرزند شده‌اند در کل کشور 3.7 سال است؛ این در حالی است که استان مازندران با 4.4 سال و استان سیستان و بلوچستان با 2.1 سال از بیشترین و کمترین فاصله‌ زمانی میان ازدواج تا تولد نخستین فرزند برخوردارند.

استان تهران نیز با 4.3 سال بعد از استان مازندران دارای مقام دوم در این فاکتور جمعیتی است؛ این آمار نشان‌دهنده افزایش بازه زمانی نخستین فرزندآوری میان زوج‌هاست؛ هرچه این بازه زمانی افزایش پیدا کند به همین نسبت احتمال کاهش فرزندآوری زوج‌ها نیز در آینده افزایش می‌یابد.
فاصـله‌گـذاری کوتاه و شناخت عوامل مؤثر در افـزایش فاصله ازدواج تا نخستین تولد برای جامعـه دارای اهمیت است زیرا تأخیر در تولـد نخستین فرزنـد به معضلاتی همچون کاهش باروری منجر می‌شود؛ از این رو اگر افـزایش تـأخیر در تولـد اول بـه جبـران تعـداد فرزندان دلخواه در سال‌های آینده، تـأثیری بـر بــا..

حمله موشکی رژیم صهیونیستی به جنوب دمشق/ 9 نیروی ارتش سوریه شهید ویا مجروح شدند

حمله موشکی رژیم صهیونیستی به جنوب دمشق/ 9 نیروی ارتش سوریه شهید ویا مجروح شدند

حمله موشکی رژیم صهیونیستی به جنوب دمشق/ ۹ نیروی ارتش سوریه شهید ویا مجروح شدند ارتش سوریه با واکنش پدافندی به حملات هوایی رژیم صهیونیستی در آسمان جنوب دمشق تعدادی از موشک‌های شلیک‌شده را سرنگون کرد. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المیادین، ارتش سوریه دیشب (دوشنبه‌شب) حملات هوایی و موشکی رژیم صهیونیستی به جنوب دمشق را دفع کرد.
خبرگزاری سانا خبر داد که سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه تعدادی از موشک‌ها را رهگیری و منهدم کرده‌ است.
منابع خبری سوریه گزارش دادند که این تجاوز از منطقه «جبل الشیخ» در جولان اشغالی صورت گرفته است.
یک منبع نظامی سوریه گفته که دشمن صهیونیست دوشنبه‌شب رأس ساعت 22:40 به‌وقت محلی، این حمله هوایی را که از جولان اشغالی صورت گرفته است، انجام داد و ارتش تعداد زیادی موشک را قبل از رسیدن به اهداف مورد نظر ساقط کرد.
وی تأکید کرد که در این حمله هوایی رژیم صهیونیستی، دو نفر از سربازان ارتش سوریه شهید و هفت نفر هم مجروح شدند.
انتهای پیام/+

خواهش هواداران استقلال از سعادتمند / استقلال با استراماچونی پیشرفت می‌کند

خواهش هواداران استقلال از سعادتمند / استقلال با استراماچونی پیشرفت می‌کند

خواهش هواداران استقلال از سعادتمند / استقلال با استراماچونی پیشرفت می‌کند چند تن از هواداران استقلال پس از پایان جلسه هیئت مدیره باشگاه استقلال با مدیرعامل این باشگاه درد دل کردند و خواهان حضور استراماچونی شدند. – اخبار ورزشی – به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، جلسه اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال عصر (امروز) از ساعت 17 در محل باشگاه استقلال برگزار شد.
پس از پایان جلسه امروز، چند تن از هوادران استقلال پس از خروج احمد سعادتمند از باشگاه از او درخواست کردند برای فصل آینده از حضور آنداراستراماچونی ایتالیالی سرمربی سابق آبی پوشان برای فصل آینده استفاده کند.
هواداران در حاشیه صحبت‌های خود با مدیرعامل باشگاه اعتقاد داشتند استقلال با استراماچونی روزهای خوبی خواهد داشت و با او پیشرفت خواهد کرد.
سعادتمند: با ارسال نامه وکیل بویان به فیفا این پرونده بسته خواهد شدادعای اسکای؛ استقلال با قراردادی یک ساله و حقوقی چشمگیر به دنبال بازگرداندن استراماچونیانتهای پیام/

درپی بی‌ حرمتی به ایام سوگواری؛ عراقی‌های خشمگین دفتر شبکه تلویزیونی دجله را به آتش کشیدند+عکس

درپی بی‌ حرمتی به ایام سوگواری؛ عراقی‌های خشمگین دفتر شبکه تلویزیونی دجله را به آتش کشیدند+عکس

درپی بی‌ حرمتی به ایام سوگواری؛ عراقی‌های خشمگین دفتر شبکه تلویزیونی دجله را به آتش کشیدند+عکس مردم خشمگین عراق دفتر شبکه تلویزیونی دجله را به خاطر بی احترامی به ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) آتش زدند. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، گروهی از شهروندان عراقی در شهر بغداد امروز دوشنبه دفتر شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای دجله را به خاطر پخش موسیقی در روز عاشورای حسینی (ع) به آتش کشیدند.
این شبکه که علیه مقاومت و گروه‌های اسلامی جهت گیری دارد در شب تاسوعای حسینی با پخش کلیپی توهین آمیز، حرمت شب‌های سوگواری اباعبدالله (ع) را زیر پا گذاشت. این اقدام توهین آمیز باعث شد که برخی کارمندان این شبکه از ادامه فعالیت با این شبکه خودداری کنند.
یک کارمند شبکه تلویزیونی دجله گفت: گروهی دفتر شبکه در منطقه الجادریه در بغداد را به طور کامل آتش زدند.
تصاویر ویدئویی پخش شده نیز گروهی از جوانان خشمگین را نشان می‌دهد که درحال ورود به دفتر شبکه و آتش زدن آن هستند.

همچنین شبکه‌های اجتماعی ویدیویی را بخش کردند که دسته سینه زنى در نزدیکى دفتر شبکه دجله در حال عزاداری و سینه زنی هستند.
دادگاه الرصافه در بغداد نیز امروز حکم جلب «جمال الکربولی» مالک شبکه ماهواره‌ای دجله را به خاطر پخش موسیقی و زیر پا گذاشتن حرمت شب‌های سوگواری اباعبدالله (ع) در روز دهم ماه محرم صادر کرد.
در دو روز گذشته اعتراضات به اقدام توهین آمیز این شبکه افزایش پیدا کرده و علاوه بر اعتراضات مردمی، فعالیت شبکه دجله در دو استان کربلا و ذی‌قار ممنوع اعلام شد.

انتهای پیام/

امارات|سه کشته در انفجارهای «ابوظبی» و «دبی» / پیام به هیئت آمریکایی صهیونیستی!

امارات|سه کشته در انفجارهای «ابوظبی» و «دبی» / پیام به هیئت آمریکایی صهیونیستی!

امارات|سه کشته در انفجارهای «ابوظبی» و «دبی» / پیام به هیئت آمریکایی صهیونیستی! منابع خبری از کشته شدن دست کم سه نفر بر اثر انفجارهای امروز در شهرهای ابوظبی و دبی خبر دادند. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، همزمان با ورود هیئتی آمریکایی صهیونیستی به ابوظبی، منابع خبری از وقوع انفجار در شهر ابوظبی خبر دادند.
در ادامه خبرگزاری رسمی امارات مدعی شد این انفجار هنگام انتقال گاز به یک رستوران رخ داده است.
روسیا الیوم هم از وقوع انفجاری در دبی خبر داد.
رسانه های اماراتی لحظاتی پیش گزارش دادند بر اثر وقوع انفجار ناشی از نشت گاز در ابوظبی و دبی، سه نفر کشته شدند.
امارات|بسته شدن خیابان‌های ابوظبی بر اثر یک انفجار+عکساولین پرواز رسمی رژیم اسرائیل به امارات انجام شد
انتهای پیام/

درخواست ترابی برای فسخ قراردادش با پرسپولیس

درخواست ترابی برای فسخ قراردادش با پرسپولیس

درخواست ترابی برای فسخ قراردادش با پرسپولیس هافبک ملی‌پوش تیم فوتبال پرسپولیس درخواست فسخ قراردادش را با این تیم به باشگاه ارائه کرد. – اخبار ورزشی – به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم،‌ مهدی ترابی هافبک ملی‌پوش تیم فوتبال پرسپولیس که امروز (دوشنبه) در دفتر این باشگاه حاضر شده بود، پس از مذاکره با مدیران باشگاه اعلام کرد که قصد فسخ قراردادش را دارد.
ترابی بندی در قراردادش دارد که طبق آن می‌توانست در صورت داشتن پیشنهاد خارجی از جمع سرخپوشان جدا شود. گفته می‌شود مقصد بعدی هافبک ملی‌پوش پرسپولیس قطر خواهد بود.
رادوشویچ از پرسپولیس کنار گذاشته می‌شود؟انتهای پیام/

میانگین حقوق کارمندان دولت از 6 میلیون تومان فراتر رفت/ تورم گریبان حقوق بگیران بخش خصوصی را گرفت

میانگین حقوق کارمندان دولت از 6 میلیون تومان فراتر رفت/ تورم گریبان حقوق بگیران بخش خصوصی را گرفت

میانگین حقوق کارمندان دولت از ۶ میلیون تومان فراتر رفت/ تورم گریبان حقوق بگیران بخش خصوصی را گرفت در حالی سازمان برنامه و بودجه از میانگین حقوق بیش از ۶میلیون تومانی کارمندان دولت خبر داده است که وضعیت حقوق بگیران بخش خصوصی بعد از تحمیل تورمهای چند ده درصدی و افزایش قیمتهای چند صد درصدی ناشی از کسری بودجه دولت، در سنوات اخیر بسیار بغرنج شده است. – اخبار اقتصادی – به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، سازمان برنامه و بودجه کشور اخیرا اعلام کرده است، متوسط حقوق کارمندان دولت از حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان در سال ٩٢ به شش میلیون و صد هزارتومان در سال ٩٨ رسیده و رشد چهار برابری داشته است.

بنا بر گزارش سازمان برنامه وبودجه کشور ، حداقل حقوق کارمندان در ابتدای دولت تدبیر و امید 475 هزار تومان بوده که هم‌اکنون به دومیلیون 800هزار تومان رسیده که حدودا شش برابر رشد یافته است.
بر اساس اعلام پیشین معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه، کف حداقل حقوق کارمندان دولتی در سال جاری حدود 70 درصد رشد کرده است. بررسیها نشان میدهد با توجه به اعمال افزایش 50 درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 1386 دریافتی بسیاری از کارمندان دولتی رشد قابل توجه داشته است.
همانطور که مشخص است دولت در سال آخر فعالیت خود اهتمام ویژه ای به افزایش دریافتی بازنشستگان نیز داشته است. این در حالی است که کل نیروهای حقوق بگیر دولت در سنوات اخیر اعم از شاغل رسمی و قراردادی و بازنشستگان حدود 4 میلیون نفر می باشد.
اما باید به این نکته نیز توجه داشت که از حدود 23 میلیون نفر شاغل در اقتصاد ایران نزدیک به 20 میلیون نفر در بخش خصوصی فعال هستند که امروز جمعیتی نزدیک به 14 میلیون نفر دارای دفترچه بیمه تأمین اجتماعی هستند. به نظر می رسد کارگران و حقوق بگیران بخش خصوصی بر اساس تورمهای شکل گرفته در یک دهه اخیر به شدت با چالش رو به رو شده اند.
در این بین سؤالی که ایجاد می شود این است که با وجود شائبه های جدی کسری بودجه دولت در سال آخر خود چگونه سهم حقوق بگیران دولت تا این حد افزایش داشته و ظاهرا اختلاف دریافتی حقوق بگیران دولتی و کارگران در بخش خصوصی بسیار جدی شده است.
انتهای پیام/

سلطان عبدالله به ایران سفر می‌کند؟

سلطان عبدالله به ایران سفر می‌کند؟

سلطان عبدالله به ایران سفر می‌کند؟ رئیس‌جمهوری اسلامی ایران امروز رسماً از پادشاه مالزی برای سفر به ایران دعوت کرد. – اخبار سیاسی – به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، رئیس‌جمهور امروز در پیام تبریک خود به سلطان عبدالله رعایةالدین المصطفی بالله پادشاه مالزی رسماً از وی برای حضور در تهران دعوت کرد.
پیشتر نیز قرار بود ماهاتیر محمد نخست وزیر این کشور سال گذشته به تهران سفر کند که این سفر رخ نداد و او نیز از سمت خود استعفا کرد.
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت امسال در گفت‌و‌گوی تلفنی با محی‌الدین یاسین نخست وزیر جدید مالزی از وی برای سفر به تهران دعوت کرده بود. او نیز تاکنون به تهران سفر نکرده است.
درصورتی که پادشاه مالزی به ایران بیاید این نخستین سفر رسمی وی به ایران خواهد بود.
روحانی 27 آذر سال گذشته به مالزی سفر کرده بود. او با پادشاه این کشور نیز دیدار و گفت‌و‌گو کرده بود و حالا باید دید؛ سلطان عبدالله به تهران خواهد آمد یا خیر؟
انتهای پیام/+

آغاز سال تحصیلی از روز شنبه 15 شهریور با حضور دانش‌آموزان در مدارس/ هزینه اینترنت "شاد" یک‌سوم قیمت

آغاز سال تحصیلی از روز شنبه 15 شهریور با حضور دانش‌آموزان در مدارس/ هزینه اینترنت "شاد" یک‌سوم قیمت

آغاز سال تحصیلی از روز شنبه ۱۵ شهریور با حضور دانش‌آموزان در مدارس/ هزینه اینترنت “شاد” یک‌سوم قیمت وزیر آموزش و پرورش گفت: شنبه آغاز سال تحصیلی است و آموزش در تمام مدارس به‌صورت حضوری خواهد بود مگر مناطقی که ستاد ملی کرونا بگوید وضعیت قرمز است. – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در آستانه آغاز سال تحصیلی از روز شنبه 15 شهریور در نشست خبری با رسانه‌ها که به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: در ایام محرم، محیط مدارس فضای مناسبی برای استقرار هیئت‌‌های مذهبی بود که در اختیار آنها قرار گرفت. بنده روز تاسوعا از این مدارس بازدید کردم که عزاداری به بهترین وجه در آنجا جریان داشت.
وی افزود: در آستانه 15 شهریور و آغاز سال تحصیلی جدید هستیم. همیشه آغاز سال تحصیلی یک رویداد بزرگ فرهنگی است و همه خانواده‌ها، جریان زندگی متفاوتی را تجربه می‌کنند امیدوارم امسال هم با تمام محدودیت‌هایی که وجود دارد سال تحصیلی را به‌خوبی آغاز کنیم و آموزش باکیفیت ارائه شود.
وزیر آموزش و پرورش درباره اصول مورد تأکید برای آغاز سال تحصیلی جدید متذکر شد: اصل نخست ارائه آموزش به تمام دانش‌آموزان است و هیچ دانش‌آموزی نباید از تحصیل محروم بماند، موظفیم آموزش را به تمام دانش‌آموزان صرف‌نظر از موقعیت، وضعیت دسترسی و منطقه زندگی ارائه دهیم.
وی بیان کرد: اصل دوم، تأکید بر آموزش حضوری است در همین رابطه تجربیات کشورهای مختلف را بررسی کردیم، در تمام دنیا اصل بر آموزش حضوری است چون هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نیست و کارکرد مدرسه در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان، ارتباط دانش‌آموزان و معلمان و تقویت مهارت اجتماعی آنها با هیچ روش دیگری قابل جایگزینی نیست؛ تنها چیزی که می‌تواند حضور را محدود کند، مقررات بهداشتی است که اگر از سوی ستاد ملی کرونا مطرح شود آن را اجرا خواهیم کرد. ارتباط چهره به چهره دانش‌آموزان و معلمان به‌ویژه در دوره ابتدایی بسیار مهم است.
اگر از ابتدای سال آموزش‌ها غیرحضوری باشد با مشکل مواجه خواهیم شد
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:‌ سال تحصیلی جدید تفاوتی با سال قبل دارد، سال گذشته دوسوم آموزش‌ها به‌شیوه حضوری ارائه شده بود و معلمان، دانش‌آموزان را می‌شناختند و امسال قرار است در آغاز سال تحصیلی به‌صورت غیرحضوری باشد که با مشکلاتی مواجه خواهیم ب..

اراده ای برای حفظ ارزش پول ملی نیست/ امکان کاهش نرخ ارز تا 5 هزار تومان

اراده ای برای حفظ ارزش پول ملی نیست/ امکان کاهش نرخ ارز تا 5 هزار تومان

اراده ای برای حفظ ارزش پول ملی نیست/ امکان کاهش نرخ ارز تا ۵ هزار تومان سرپرست اسبق وزارت اقتصاد با بیان این که اراده ای برای حفظ ارزش پول ملی نیست گفت: اگر قرار باشد ۲۷ میلیارد دلار ارز خارج از کشور باشد، قیمت ارز پایین نخواهد آمد. – اخبار اقتصادی – به گزارش خبرگزاری تسنیم، سرپرست اسبق وزارت اقتصاد با ارائه پیشنهاداتی برای مدیریت ارزی کشور گفت: برای واقعی شدن قیمت ارز بانک مرکزی باید بخشنامه ارزی سال 97 خود را کامل اجرا کند تا قیمت ارز پایین بیاید.
حسین صمصامی روش کنونی مدیریت ارز را تشریح کرد و گفت: الان بانک مرکزی قیمت ارز را تعیین می کند به این صورت که قیمت را با صرافی ها هماهنگ می کند و قیمت ارز نیمایی هم با فاصله ای از قیمت صرافی ها تعیین می شود.
صمصامی پیشنهاد داد: بانک مرکزی باید برای تقویت پول ملی و کاهش قیمت ارز، عملکرد صرافی ها را محدود کند و ارز آزاد را غیرقانونی اعلام کند تا قیمت ارز به قیمت واقعی 4800 تا 5000 تومان برسد.
سرپرست اسبق وزارت اقتصاد همچنین اظهار داشت: «تقویت پول ملی امکان پذیر است اما به شرطی که اراده ای برای این کار باشد. اما الان متاسفانه اراده ای نیست و این کار انجام نخواهد شد.»
صادرکنندگان ملزم به بازگشت ارز صادراتی شوند
کارشناس اقتصاد همچنین گفت: «برای کاهش قیمت دلار باید با سازوکارهای ویژه ای، صادر کننده ها را ملزم کرد که تمام منابع ارز حاصل از صادرات را به کشور باز گردانند. در غیر این صورت اگر قرار باشد مثل حالا 27 میلیارد دلار ارز خارج از کشور باشد، قیمت ارز پایین نخواهد آمد.»
صمصامی همچنین گفت: «بقیه دستگاه ها و نهاد ها همچون وزارت نفت در خصوص پتروشیمی ها و وزارت صمت در خصوص صادرکننده ها باید برای کاهش قیمت ارز و افزایش قدرت پول ملی کمک کنند و پتروشیمی ها و صادرکننده ها را ملزم به وارد کردن منابع ارزی خود به کشور کنند. به صورت کلی تمام دستگاه هایی که بر عرضه و تقاضای ارز موثر هستند، باید به این کار کمک کنند.»
وی افزود: «از سوی دیگر لازم است تا مصرف ارز هم ساماندهی شود و مصارف اضافی و لوکس ارز حذف شود.»
منبع:‌رادار اقتصاد
انتهای پیام/