تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آوریل 2024 - 12:30
کد خبر : 18898

آموزش طراحی سوله

آموزش طراحی سوله

چگونه طراحی سوله را یاد بگیریم و یک دوره آموزشی مناسب پیدا کنیم.

آموزش طراحی سوله

 

آموزش طراحی سوله، در اکثر وب سایت­ها یا کتاب­های موجود در بازار وجود دارد، اما نکته­ای که اکثر دانشجویان و یا طراحانی که به دنبال یادگیری طراحی سوله هستند به آن توجه نمی کنند، رزومه مدرس است. بسیاری از مدرسین ممکن است کتاب­های زیادی در مورد طراحی نوشته باشند یا حتی از اساتید دانشگاه های مطرح کشور باشند و همین عامل سبب می شود بسیار از افراد مشتاقانه برای دوره های آموزش این اساتید یا نویسنده ها ثبت نام کنند و یا دوره های آموزشی آن ها را تهیه کنند. دسته­ی دوم از مدرسین، یا بهتر است نام آن ها را مبلغین نامید، در اینستاگرام و یا سمینارها مشهور شده اند و ممکن است واقعا نه سواد کافی را داشته باشند و نه تجربه طراحی حتی یک سوله را!

نهایتا دسته سوم، که طراحان با تجربه ای هستند که در حال حاضر مشغول به طراحی سوله هستند و به عنوان شغل دوم به آموزش طراحی سوله پرداخته اند. البته می توان یک دسته چهارمی را هم نام برد که هیچ کسی آن ها را نمی شناسد ولی طراحان بسیار قوی هستند که به دلیل مشغله کاری به دور از فضای مجازی و یا تدریس و گرد کردن نام برای خود هستند.

طراحی سوله

 

آموزش طراحی سوله را با چه مدرسینی شروع کنیم؟

احتمالا شما به دنبال دسته اول و سوم هستید ولی معمولا گیر دسته دوم یعنی مبلغین می افتید. واقعیت این است که حتی دسته اول نیز توانایی دسته سوم یعنی طراحان سازه ای که تدریس می کنند را ندارند " دو صد گفته چون نیم کردار نیست! " برای اینکه موضوع کاملا برای شما که به دنبال یادگیری طراحی سوله هستید روشن شود بگذارید یک خاطره تعریف کنم.

چند سال پیش در یک شرکت مهندسی مشاور به عنوان طراح سازه مشغول به کار بودم. سرپست واحد سازه از شرکت رفت و طبیتا شرکت به دنبال یک فرد بسیار با تجربه برای این سمت بود تا اینکه یک آقای دکتری که دکترای سازه داشت با چند جلد کتاب چاپ شده از طراحی انواع سازه ها و مقالات و همایش هاو.. ( اسمشو اینجا نمی تونم چون ممکنه بشناسید.) سرپست واحد ما یعنی واحد طراحی سازه شد.

 

ایشون با تمام سوادی که داشت ولی به هیچ عنوان درک درستی از رفتار سازه نداشت و در تفسیر نتایج به شدت کند بود، اصلا توانایی طراحی سازه های حتی یک مقدار پیچیده را نداشت و فقط وقتی براش توضیح میدادی متوجه میشد…اونم چون به هر حال از نظر علمی قوی بود. خلاصه کلام ایشون رو بعد از چندین ماه با وجود سواد علمی بالایی که داشت از شرکت اخراج کردند.

از اول هم واضح بود که زمانی که یک شخص علمی یعنی کسی که به دنبال کسب دانش است مثل اساتید محترم یا دانشجویان صرف چاپ کتاب و مقالات می کند، یک مهندس در عمل درگیر طراحی و تفسیر نتایج است و به هیچ عنوان در کارهای مهندس چاپ 10 کتاب یا مقالات و.. به کار نمی آید. حتی اگر اساتید بهترین دانشگاهای ایران را نیز مقایسه کنید همین است!

بنابراین توصیه بنده به شما این است که دنبال یک مدرس باشید که شغل اصلی آن طراحی باشد و در کنار طراحی تدریس نیز انجام می دهد. شما اگر شاگرد چنین شخصی باشید شاید مطالب مفاید و کاربردی یاد بگیرید درغیر این صورت همون کتاب هارو بخونید بهتره!

در کل برای انتخاب مدرس درست طراحی سوله موارد زیر رو مد نظر قرار بدید:

  • دور اساتید رو خط بکشید!
  • مبلغین اینستاگرامی که رزومه کاری ( نه رزومه تدریس) ندارند فقط شو آف هستند.
  • اصلا از کسانی که دانشجوی دکترا یا ارشد و.. هستند آموزش خریداری نکنید…تجربه ای ندارند که! فقط کتاب رو برای شما تفسیر می کنند.
  • افرادی که از بدبختی به اینجا رسیدن و حس می کنند با پکیج فروشی جایگاه بالایی دارند.! (البته طبق اظهارات خودشون معمولا از بدبختی و… با فروش پکیج پولدار شدن و توهم موفقیت دارند)
  • افرادی که صحبت از قله می کنند، شک نکنید دچار توهم هستند چون اصلا قله ای هر فردی در زندگی فرق میکنه، مثلا شما ممکنه مدیر عامل شرکت نفت بشید، این قله کجا و قله ای که این مدرس با فروش پکیج بهش رسیده و روی قله قراره شمارو ببینه کجا! اخه چقدر ادم کوته فکر باشه!
  • افرادی که از شرکتها اخراج شدن و یا به خاطر تعدیل نیرو بی کار شدن و راهی به جز تدریس پیدا نکردند.
  • تا حد امکان از یک شخص که واقعا میدونید طراح سازه خوبیه، بخواید که در انتخاب یک مدرس خوب کمکتون کنه و حتما ازش مشورت بگیرد که کی خوبه یا بد… چون یک فرد با تجره و حرفه ای فقط کافیه حرف زدن یک مهندس آماتور رو بشنوه و… سریع متوجه میشه چقدر سواد داره…شک نکنید.
  • افرادی که پشت سر هم دوره میدن بیرون، یعنی طرف اگر به وب سایتش مراجعه کنید 10 تا دوره زده بیرون! اونم توی فاصله هر چند هفته! خب چه انتظاری دارید از کیفیت دوره ها
  • تقریبا 95 درصد افرادی که هر روز پست میزارن توی اینستا و تبلیغ میکنند به هیچ عنوان پکیج هاشون به درد نمیخوره، گول نخورید! اینا واقعا بیکارهستن.
  • و…

در کل هیچ چیزی مثل درگیر شدن با طراحی سوله واقعی نمی تونه باعث بشه شما حس کنید چیزی یاد گرفتید پس هرجوری شده طراحی یک سوله واقعی رو شروع کنید و همکاران و دوستاتون که تجربه این کار رو دارند کمک بگیرد.

آموزش آیدیا استاتیکا

اما طراحی سوله فقط ایبتس یا سپ نیست و لازمه شما با طراحی اتصالات هم آشنا بشید. برای طراحی اتصالات می توانید از آموزش آیدیا استاتیکا استفاده کنید و کاملا مسلط به این نرم افزار باشید، لازم نیست خودتون رو درگیر طراحی دستی بکنید و با این برنامه به راحتی می توانید انواع اتصلات گیردار و مفصلی و همچنین کف ستون ها رو طراحی بکنید. انکربولت یا میل مهار ها در این نرم افزار با در نظرگرفتن تمامی مدهای گسیختگی طراحی می شوند و شما می توانید در نقشه های اجرای سایر الزامات مانند رزوه میل گرد یا میل مهار یا ساخت انکربولت و… را اضافه کنید.

البته توجه داشته باشید نرم افزار آیدیا استاتیکا قادر به طراحی انکربولت های مکانیکی مانند انکر FAZ فیشر، یا انکر HST3 هیلتی و… نیست و فقط انکربولت های درجا را طراحی می کند.

ساخت انکربولت

چگونه تجربه کسب کنیم و وارد بازار کار شویم؟

قطعا ورود به بازار کار خیلی سخته و شاید اولش لازم باشه بدون حقوق کار کنید و سختی زیادی بکشید ولی فقط کافیه یک جا مشغول به کار بشید، به خصوص اگر همون فیلدی باشه که خودتون بهش علاقه دارید، شک نکنید به شدت پیشرفت می کنید و خودتون نمی دونید چطوری درهای کار به روی شما باز میشه و بعد چند سال خیلی راحت می تونید هرجایی که می خواهید مشغول به کار بشید با یک حقوق کافی، پس شرط اول موفق در کار اینه که کم توقع باشید و دنبال پول نباشید حتی اگر جایی ارزش کارکردن و یادگیری رو داره و حقوق نمیده بهتره از جاییه که برید و حقوق خوبی بگیرید اما چیزی یاد نگیرید یا علاقه نداشته باشید.

یکی دو سال اول تمام تلاشتون رو بزارید روی یادگیری و اگر علاقه مند باشید و تلاش کنید قطعا شرایط زندگی شما خیلی زود تغییر میکنه و هیچ شرکتی نیست که درهاشو به روی شما باز نکنه، هم درامد خوب و هم شرایط خوب.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.