واکنش شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی عراق به حوادث دیروز بغداد

واکنش شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی عراق به حوادث دیروز بغداد

واکنش شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی عراق به حوادث دیروز بغداد در پی درگیری نیروهای امنیتی با تظاهرات‌کنندگان «رفحاء» در بغداد، شماری از شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی عراق به نحوه برخورد نیروهای امنیتی با معترضین واکنش نشان دادند و بر تامین مطالبات آنها تاکید کردند. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روز یکشنبه تعدادی از تظاهرات‌کنندگان اردوگاه «رفحاء» و خانواده‌های آنها به منظور اعتراض به قطع شدن حقوقشان از شهرهای جنوبی به بغداد آمدند تا تظاهراتی در این خصوص داشته باشند اما نیروهای امنیتی از ورود آنها به بغداد جلوگیری کردند و در پی آن تنش‌های بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی رخ داد. معترضان در شعارهای خود قطع حقوق خانواده‌های شهدا، زندانیان سیاسی دوران رژیم بعث و آوارگان را محکوم کردند.
«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق با صدور پیامی نسبت به برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی با تظاهرات‌کنندگان «رفحاء» در بغداد ابراز تاسف کرد.
در پیام حکیم آمده است: نسبت به اتفاقات پیش آمده در ورودی جنوبی بغداد به هنگام تلاش تظاهرات‌کنندگان منتسب به آوارگان اردوگاه رفحاء از استان‌های مرکزی و جنوبی برای ورود به پایتخت ابراز تاسف شدید می‌کنیم، اتفاقاتی که منجر به زخمی شدن شماری از تظاهرات‌کنندگان شد.
رهبر جریان حکمت ملی در ادامه ضمن درخواست از نخست‌وزیر برای انجام تحقیقات فوری درباره جزئیات این حادثه و ارائه نتایج آن به افکار عمومی، اظهار داشت: تظاهرات مسالمت‌آمیز حقی مشروع و قانونی است و نیروهای امنیتی باید مسئولیت‌پذیرانه با تظاهرات‌کنندگان تعامل داشته باشند.
نوری المالکی رئیس ائتلاف «دولت قانون» در عراق با اشاره به درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان، خواستار دیدار نخست وزیر این کشور با معترضان برای بررسی خواسته‌های آنان شد.
وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه « تظاهرات به بحران بیشتر تبدیل نشود» بر پرهیز از هرگونه اقدامی که موجب به خشونت کشاندن عراق شود، تاکید کرد.
احمد الاسدی رئیس فراکسیون «السند الوطنی » در پارلمان عراق نیز برخورد غیرقانونی با تظاهرکنندگان مسالمت جو و قربانی حزب بعث را محکوم کرد.
وی از دستگاه‌های امنیتی عراق خواست کرامت تظاهرکنندگان را حفظ و از تعرض به آنان خودداری کنند.
ائتلاف فتح نیز نسبت به برخورد خشن با تظاهرکنندگان و سرکوب آن..

توافق تهران و بغداد برای ورود هفتگی 500 کامیون از ایران به عراق

توافق تهران و بغداد برای ورود هفتگی 500 کامیون از ایران به عراق

توافق تهران و بغداد برای ورود هفتگی ۵۰۰ کامیون از ایران به عراق یک مقام محلی در استان دیالی عراق از توافق این کشور با ایران برای ورود هفتگی ۵۰۰ کامیون باری به عراق خبر داد. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، طبق این توافق که پس از سفر روز گذشته «مصطفی الکاظمی» به استان دیالی و دیدار از گذرگاههای مرزی با ایران قرار است عملی شود، در دو روز از هفته محموله‌های ایرانی به صورت روزانه 250 کامیون از طریق گذرگاه «مندلی» وارد عراق می‌شوند.‎
مقامات عراق و جمهوری اسلامی ایران بارها بر عزم خود برای گسترش روزافزون روابط دوجانبه در زمینه های مختلف به ویژه اقتصادی و تجاری تاکید کرده اند.
انتهای پیام/

انفجار و آتش‌سوزی در کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا در بندر سن دیگو+فیلم

انفجار و آتش‌سوزی در کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا در بندر سن دیگو+فیلم

انفجار و آتش‌سوزی در کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا در بندر سن دیگو+فیلم رسانه‌ها از وقوع آتش‌سوزی در عرشه کشتی جنگی آمریکایی «یو اس اس بونهام ریچارد» مستقر در بندر «سن‌دیه‌گو» در جنوب غربی ایالات متحده خبر دادند. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ، گزارش‌های منتشر شده از سوی برخی رسانه‌های آمریکا حاکیست که بدنبال انفجار در ناوشکن USS Bonhomme Richard در بندر “سن دیگو” آتش سوزی گسترده‌ای در این شناور نظامی ایجاد شده است.
هنوز علت انفجار در این ناوشکن که ماموریت آبی- خاکی دارد اعلام نشده است.
بر اساس اخبار منتشر شده، شناورهای امدادی برای خاموش کردن آتش اقدام کرده‌اند اما هنوز گزارشی از میزان خسارت‌های احتمالی این انفجار منتشر نشده است.
ناو هواپیمابر “یو اس اس بونهام ریچارد” با کد LHD6 که در اسکله پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بندر سن‌دیه‌گو لنگر انداخته بود توانایی حمل 20 فروند جنگنده پیشرفته اف 35 را دارد.
بر اساس اخبار منتشر شده این ناو هواپیمابر در ساعت 9 صبح به وقت محلی پس از وقوع یک انفجار نسبتا قوی دچار آتش سوزی شده و علی رغم تلاش شناورهای امدادی هنوز آتش مهار نشده است.
گزارش شده که بدلیل گستردگی آتش سوزی و احتمال انفجار مهمات موجود در ناو،کلیه سرنشینان تخلیه شده‌اند. در همین ارتباط شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد که بر اثر آتش‌سوزی در ناو آمریکایی حداقل 11 نظامی مجروح شده‌اند.
صفحه رسمی ارتش آمریکا در توییتر اعلام کرد که تاکنون 18 نفر زخمی شده‌اند که به بیمارستان منتقل شدند. در زمان حریق و انفجار 160 ملوان در ناو حضور داشته‌اند.
پلیس سن دیگو و نیروهای پلیس نظامی پایگاه دریایی کلیه مسیرهای منتهی به بندر را مسدود کرده اند و اجازه نزدیک شدن خبرنگاران به محل انفجار را نمی‌دهند.
نیروی دریایی آمریکا هنوز واکنشی به خبر انفجار در ناوشکن USS Bonhomme Richard و علت وقوع آن نشان نداده است.
تعداد مجروحان حادثه آتش‌سوزی در ناو آمریکایی به 57 نفر رسید سکوت ارتش آمریکا و عدم اعلام دلایل انفجار در ناوهواپیمابر این کشور
منبع: نورنیوزانتهای پیام/

پایان موفقیت آمیز آزمایش نخستین واکسن جهان علیه کرونا در روسیه

پایان موفقیت آمیز آزمایش نخستین واکسن جهان علیه کرونا در روسیه

پایان موفقیت آمیز آزمایش نخستین واکسن جهان علیه کرونا در روسیه تحقیقات روی نخستین واکسن جهان علیه ویروس کرونا به روی داوطلبان توسط محققان دانشگاه سیچنوفسکی مسکو، با موفقیت به پایان رسید و وظیفه اصلی که اثبات ایمنی واکسن برای بدن انسان بود، حاصل شده است. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، “وادیم تاراسوف” مدیر مؤسسه تحقیقات پزشکی و بیوتکنولوژی در دانشگاه سیچنوفسکی مسکو امروز، یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار این خبرگزاری اعلام کرد که تحقیقات بالینی به روی نخستین واکسن ساخته شده در جهان علیه عفونت ویروس کرونا، در مسکو با موفقیت به پایان رسیده است.
پیش از این ، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت روسیه گزارش داده بود که در تاریخ 18 ژوئن (29 خرداد ماه)، دانشگاه سیچنوفسکی آزمایشات بالینی به روی واکسن مناسبی علیه ویروس کرونا که توسط مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالی و زیر نظر وزارت دفاع روسیه تولید شده را آغاز کرده است.
تاراسوف توضیح داد: «دانشگاه سیچنوفسکی آزمایشات به روی داوطلبانی که حاضر به دریافت نخستین واکسن جهان در برابر ویروس کرونا شده‌اند را با موفقیت انجام داده است. اکنون گروه نخست داوطلبان در روز چهارشنبه، 15 جولای (25 تیر ماه) و گروه دوم در تاریخ 20 جولای (30 تیر ماه) مرخص خواهند شد. البته نظارت پزشکی به روی آنها همچنان ادامه خواهد یافت تا پزشکان وضعیت جسمانی و ایمنی بدن آنها در برابر بیماری را ارزیابی کنند.»
“الکساندر لوکاشیف”، مدیر موسسه انگل شناسی پزشکی، بیماری‌های گرمسیری و میکروبی دانشگاه سیچنوفسکی نیز یادآور شد که در این مرحله از تحقیقات، وظیفه اصلی دانشمندان نشان دادن میزان ایمنی واکسن به روی بدن انسانها بود که با موفقیت انجام شده است.
وی توضیح داد، دانشمندان افراد داوطلب را به دو گروه تقسیم کردند که یکی از آنها مؤلفه اول واکسن و گروه دوم، مؤلفه دوم واکسن را دریافت کردند. در روزهای نخست پس از واکسیناسیون، داوطلبان دمای بدن بالایی داشتند، ولی واکنش منفی دیگری در آنها مشاهده نشد و همه آنها وضعیت جسمانی خوبی دارند. برای مدت طولانی، شرکت کنندگان در این مطالعه در انزوا کامل بودند و تماس آنها با جهان خارج، حتی قبل از شروع آزمایشات محدود بود تا از عدم ابتلای آنها به عفونت ویروس کرونا اطمینان حاصل شود. مسل..

عراق| هدف قرار گرفتن خودروهای نظامیان آمریکایی در بزرگراه دیوانیه-سماوه+فیلم

عراق| هدف قرار گرفتن خودروهای نظامیان آمریکایی در بزرگراه دیوانیه-سماوه+فیلم

عراق| هدف قرار گرفتن خودروهای نظامیان آمریکایی در بزرگراه دیوانیه-سماوه+فیلم منابع عراقی از حمله به خودروهای نظامیان آمریکایی در بزرگراه دیوانیه-سماوه خبر دادند. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری المسله، خودروهای نظامیان آمریکایی در بزرگراه دیوانیه به سماوه هدف قرار گرفت.
شبکه خبری المیادین نیز در این باره گزارش داد که سه دستگاه کامیون حامل تجهیزات لجستیک نظامیان آمریکایی بین سماوه و دیوانیه در جنوب عراق هدف قرار گرفت.

این کامیون ها به سمت یکی از مراکز آمریکایی برای تخلیه این تجهیزات بودند که هدف قرار گرفتند.‎
به گزارش خبرنگار المیادین افراد مسلح این خودروهای زرهی را مجبور کردند که توقف کنند و پس از آن رانندگان این خودروها را بیرون آوردند و خودروها را به آتش کشیدند.
خبرنگار المیادین گزارش داد که جنگند‌ه های که احتمال آمریکایی بودند بر فراز این منطقه یعنی حمله به کامیونهای حامل تجهیزات آمریکایی در جنوب به پرواز در آمدند.
خبرگزاری عراقی «صابرین نیوز» نیز گزارش داد که یک گروه جدید به نام «ثورة العشرین الثانیة» مسئولیت حمله امشب به کاروان آمریکایی در عراق را برعهد گرفته است.

انتهای پیام/

نجات ترامپ از سقوط 2020 با آدرس غلط مذاکره/ حادثه نطنز و طرح راهبردهایی برای اجرا نشدن

نجات ترامپ از سقوط 2020 با آدرس غلط مذاکره/ حادثه نطنز و طرح راهبردهایی برای اجرا نشدن

نجات ترامپ از سقوط ۲۰۲۰ با آدرس غلط مذاکره/ حادثه نطنز و طرح راهبردهایی برای اجرا نشدن طی روزهای اخیر رسانه‌ها و اندیشکده‌های غربی و عبری با استفاده از تکنیک‌های نخ‌نمای جنگ روانی تلاش کرده‌اند که با بزرگنمایی تهدیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی، ضمن ایجاد رعب در افکار عمومی، ساختار تصمیم‌گیری در ایران را تحت تأثیر قرار دهند. – اخبار بین الملل – گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم- از ابتدای وقوع حادثه در یک سوله در حال تجهیز در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن (نطنز)، برخی رسانه‌ها و شخصیت‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی سعی در تقویت این گمانه کردند که حادثه مذکور با برنامه‌ریزی و هدایت این رژیم انجام شده است.
این گمانه‌زنی‌ها تا جایی بالا گرفت که خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع آگاه داخلی! که هیچ‌گاه نامی از آنها برده نشد، مدعی حمله سایبری اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای نطنز شد.
این در حالی بود که هیچ‌یک از مقامات رسمی رژیم صهیونیستی حاضر به پذیرش این مسئولیت و یا حتی اظهارنظر مستقیم درباره آن نشدند.
این عملیات رسانه‌ای چنانچه پیش از این نیز در موارد دیگر مسبوق به سابقه بود، بیش از آنکه حاوی اطلاعات دقیق باشد، با تکنیک‌های نخ‌نمای جنگ روانی سعی در تأثیرگذاری بر افکار عمومی داخل ایران با محوریت «قدرت‌نمایی» رژیم صهیونیستی داشت.
در ادامه این جنگ روانی گسترده، روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز به‌تازگی در گزارشی نوشت: «یک استراتژی آمریکایی ـ اسرائیلی در حال شکل‌گیری است، چیزی شبیه یک سری حملات زیرزمینی که هدفش فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و معیوب کردن تأسیسات هسته‌ای ایران است.»
نیویورک‌تایمز در گزارش خود به قلم مشترک «دیوید سنگر»، «رونن برگمن» و «اریک اشمیت» به نقل از دو مقام اطلاعاتی ناشناس ضمن بررسی تئوری‌های مختلف درباره علت وقوع این حادثه، آن را به لحاظ پیچیدگی همسان حمله سایبری «استاکس‌نت» خوانده و نوشته است: «تئوری اصلی این است که یک وسیله انفجاری در تأسیسات نطنز کار گذاشته شده است.»
از سوی دیگر؛ به پیوست این تبلیغات گسترده رسانه‌ای، «بنیامین نتانیاهو» با تمدید شش‌ماهه حضور «یوسی کوهن» در ریاست موساد بدون اینکه اظهارنظر مشخصی درباره حادثه نطنز بکند سعی کرد این گزینه را جا بیاندازد که بحران‌های امنیتی پیش رو از جمله انتقام ایران از اسرائیل، تل‌آویو را مجبور به تقویت سیستم‌های آفندی ..

بنزین در عربستان گران شد

بنزین در عربستان گران شد

بنزین در عربستان گران شد شرکت نفت «آرامکو» عربستان سعودی قیمت بنزین را در این کشور افزایش داده است. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از تلویزیون دولتی عربستان، شرکت نفت آرامکو قیمت بنزین «اوکتان 91» و «اوکتان 95» را در ماه جولای ( ماه جاری میلادی) افزایش داده است.
بنا به این گزارش، شرکت آرامکو قیمت هر لیتر بنزین «اوکتان 91» را 0.98 ریال به 1.29 ریال و قیمت هر لیتر بنزین «اوکتان 95» را از 1.18 ریال به 1.44 ریال افزایش داده است.
تلویزیون سعودی گزارش داد که افزایش قیمت بنزین در چارچوب طرح و برنامه ماهانه شرکت آرامکو برای تعیین نرخ قیمت بنزین (کاهش-افزایش-ثابت) صورت گرفته است.
در ادامه گزارش تلویزیون سعودی آمده که قیمت داخلی بنزین طبق تغییرات در قیمت بنزین صادراتی عربستان به بازارهای جهانی بالا و پایین می رود.
برخی از کاربران شبکه‎های اجتماعی عربستان با انتشار مطالب انتقادی از آل سعودی، نارضایتی خود از تصمیم ریاض برای افزایش قیمت بنزین را اعلام کرده و خواستار بازنگری آن شدند.
انتهای پیام

هاآرتص: هک موبایل گانتز توسط ایران کریدورهای قدرت اسرائیل را به لرزه درآورده است

هاآرتص: هک موبایل گانتز توسط ایران کریدورهای قدرت اسرائیل را به لرزه درآورده است

هاآرتص: هک موبایل گانتز توسط ایران کریدورهای قدرت اسرائیل را به لرزه درآورده است یک روزنامه صهیونیستی گزارش داده اقدام ایران در هک گوشی همراه وزیر جنگ این رژیم کریدورهای قدرت اسرائیل را به لرزه درآورده است. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه صهیونیستی گزارش داده بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از اینکه «نداف آرگامان» رئیس سازمان امنیت داخلی این رژیم (شاباک) جزئیات بیشتری درباره هک گوشی موبایل وزیر جنگ رژیم صهیونیستی توسط ایران افشا نکرده، عصبانی است.
روزنامه هاآرتص در گزارشی با موضوع سایه هک تلفن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روی کابینه این رژیم مطلب بالا را منتشر کرده و در ادامه نوشته خود «بنی گانتز»، وزیر جنگ هم موساد را به همکاری با نتانیاهو متهم کرده است.
هاآرتص نوشته است: «در سه کارزار انتخاباتی خشن و آشفته که نتانیاهو و گانتز برای تصدی سمت نخست‌وزیری رو در روی هم ایستادند یک مسئله برجسته بوده که از مطالب خام مربوط به آن می‌توان برای تدوین یک داستان یا فیلم جاسوسی استفاده کرد. ضربه‌های شوک‌آور این داستان -که برخی از جوانب آن را هنوز نمی‌توان به دلیل محدودیت‌های سانسور منتشر کرد – هنوز در کریدورهای قدرت اسرائیل احساس می‌شوند و این مسئله یکی از دلایل تنش و سوءظن میان نخست‌وزیر، وزیر دفاع و سران دستگاه‌های جاسوسی بوده است».
مارس 2019 کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که دستگاه امنیت داخلی این رژیم بنی گانتز را فراخوانده و به او گفته که گوشی همراه او هک شده و محتوای آن در دست ایران است. این مسئله به سلاحی قدرتمند در دستان نتانیاهو تبدیل شد و او در کارزار انتخاباتی بارها آن را مطرح کرد.
روزنامه هاآرتص نوشته متوجه شده که نتانیاهو چندین بار خشم خود را از اینکه آرگامان از قبل‌تر به او درباره هک موبایل گانتز اطلاع‌رسانی نکرده، ابراز کرده است. او همچنین خواستار این بوده که محتوای مطالب لو رفته به ایران به رسانه‌ها درز پیدا کند
انتهای پیام/

کاهش چشمگیر تعداد مبتلایان به کرونا پس از قرنطینه هوشمند در پاکستان

کاهش چشمگیر تعداد مبتلایان به کرونا پس از قرنطینه هوشمند در پاکستان

کاهش چشمگیر تعداد مبتلایان به کرونا پس از قرنطینه هوشمند در پاکستان عمران خان با اعلام رضایت از قرنطینه هوشمند اعلام کرد: تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در پاکستان دائما رو به کاهش است. – اخبار بین الملل – به گزارش دفتر منطقه ای خبرگزاری تسنیم به نقل از ای.آر.وای نیوز، «عمران خان» نخست وزیر پاکستان اعلام کرد: قرنطینه هوشمند باعث کاهش چشمگیر تعداد مبتلایان به ویروس کرونا شده است.
وی تصریح کرد: ما دائما اخبار مربوط به کرونا در پاکستان را پیگیری کرده و آمارهای مربوط به آن را بررسی می کنیم. این جای خوشحالی است که تعداد بیماران به زیر نصف رسیده است.
نخست وزیر پاکستان تاکید کرد: نظارت بر روند درمان بیماران کرونایی، نحوه فعالیت پزشکان و کادر درمان و… جزو وظایف اصلی دولت در شرایط فعلی است.
عمران خان اظهار داشت: مردم پاکستان باید همزمان با عید قربان نیز شرایط کرونا را در نظر گرفته و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.
رهبر حزب تحریک انصاف گفت: در حال حاضر 227 نقطه از پاکستان در 30 شهر بزرگ قرنطینه شده و انتخاب این نقاط بر اساس تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آنجا صورت گرفته است.
همچنین در جلسه کابینه دولت پاکستان در مورد نحوه عزاداری ایام محرم الحرام نیز گفتگوهایی صورت گرفت ولی جزئیات آن اعلام نشد.
عمران خان از مسئولین دولت های ایالتی نیز خواست با برگزاری جلسات منظم تلاش کنند بیماری کرونا مهار شده و شرایط اقتصادی مردم نیز به روال عادی خود بازگردد.
گفتنی است پاکستان ابتدا تلاش داشت با قرنطینه سراسری مانع گسترش کرونا شود ولی به دلیل فشار مشکلات اقتصادی مجبور شد قرنطینه را لغو کند.
به محض لغو قرنطینه تعداد مبتلایان به کرونا در این کشور از 40 هزار نفر به بیش از 240هزار نفر رسید و دولت اسلام آباد با هدف جلوگیری از انتشار بیشتر این ویروس قرنطینه هوشمند را آغاز کرد که نتایج خوبی را به دنبال داشته است.
اعلام رضایت سازمان بهداشت جهانی از نحوه کنترل ویروس کرونا در پاکستانوزیر علوم پاکستان از ساخت اولین دستگاه تنفس مصنوعی این کشور خبر دادپاکستان تمام مرزها را برای ازسرگیری تجارت با ایران باز می‌کندانتهای پیام/.

بی ‎اعتنایی سازمان ملل به وتوی قطعنامه ضد سوری

بی ‎اعتنایی سازمان ملل به وتوی قطعنامه ضد سوری

بی ‎اعتنایی سازمان ملل به وتوی قطعنامه ضد سوری سازمان ملل با وجود اختلافات اعضای شورای امنیت بر سر نحوه ارسال کمک‎های بشردوستانه به سوریه و وتوی قطعنامه ضد سوری توسط روسیه و چین، خواستار افزایش این کمک‌ها شده است. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روسیا الیوم، سازمان ملل پنجشنبه شب خواستار افزایش کمک‌های بشردوستانه به سوریه از طریق مرزها این کشور با ترکیه شد، این در حالی است که روسیه و چین آن را نقض حاکمیت سوریه دانسته و در نشست سه‌شنبه شب شورای امنیت با تمدید مکانیزم ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه را که امروز جمعه به پایان می‎رسد، مخالفت و آن را وتو کردند.
سازمان ملل با وجود این وتوی روسیه و چین و مخالفت با تمدید مکانیزم و نحوه ارسال کمک‌ها، خواستار افزایش کمک‎های بشردوستانه به سوریه از مرزهای ترکیه شده است.
در همین راستا، «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل پنجشنبه شب در جمع خبرنگاران با نادیده گرفتن وتوی روسیه و چین گفت که « افزایش کمک‎ها به سوریه از طریق مرزهای این کشور با ترکیه و نه کاهش آن ضروری است».
این اظهارات سخنگوی سازمان ملل در حالی عنوان می‎شود که شورای امنیت در نشست چهارشنبه خود، طرح پیشنهادی روسیه برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به سوریه تنها از گذرگاه مرزی «باب الهوی» را رد کرد.
مسکو معتقد است که با توجه به شرایط کنونی بحران سوریه و موفقیت و دست‌آوردهای نظامی ارتش سوریه در بازپس گیری بیشتر مناطق تحت اشغال از چنگ تروریست‌ها، اکنون عملیات انتقال کمک‌ها از یک گذرگاه مرزی به اسم «باب الهوی» صورت بگیرد.
انتقال کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل به سوریه که از سال 2014 آغاز شده است، از چهار گذرگاه صورت می‎گرفت تا اینکه در فرآیند تمدید دوره قبلی مکانیزم ارسال کمک‌های بشردوستانه به دو گذرگاه تقلیل پیدا کرد و اکنون سعی روسیه بر این است که با توجه به اوضاع میدانی سوریه، تنها به یک گذرگاه کاهش دهد.
انتهای پیام