«ذبیحالله مجاهد» پس از سالها مقابل دوربین خبرنگاران: اشغال ۲۰ساله پایان یافت/ نمیخواهیم جنگ ادامه یابد سخنگوی طالبان پس از سالها در نخستین کنفرانس مطبوعاتی در کابل حضور یافت و تأکید کرد که اشغال ۲۰ساله در افغانستان پایان یافته است و هیچ کسی در این کشور خواستار جنگ نیست. – اخبار بین الملل – به گزارش دفتر منطقهای خبرگزاری تسنیم، «ذبیحالله مجاهد» سخنگوی طالبان به خبرنگاران در کابل گفت: به تمام مردم تبریک میگویم که پس از 20 سال اشغال، افغانستان آزاد شد. آزادی و استقلال حق هر ملت است.
وی افزود: امارت اسلامی پس از این که افغانستان آزاد شد با هیچ کس دشمنی نکرد و دشمنی هم ندارد. افغانستان میدان جنگ دیگر نیست، و ما دیگر نمیخواهیم جنگ ادامه یابد، به همین خاطر عفو عمومی اعلام کردیم.
مجاهد اظهار داشت که بحثهای جدی برای توافق سیاسی برای تشکیل یک حکومت قوی و قابل قبول در افغانستان ادامه دارد.
سخنگوی طالبان با اشاره به تأمین امنیت این کشور نیز تأکید کرد که تمام کشورهای خارجی که نمایندگی سیاسی دارند در افغانستان مطمئن باشند که هیچ آسیبی به آنها نمیرسد.
وی خاطرنشان کرد که برخی آشوبگران با ورود افراد امارت اسلامی در پی تخریب اوضاع بودند اما طالبان شبانهروزی تلاش میکند ثبات واقعی به افغانستان و بهویژه کابل بازگردد.
مجاهد درباره ارتباط با کشورهای جهان نیز گفت: ما به تعهدات خود متعهدیم، جهان هم باید براساس قوانین بینالمللی وارد تعاملات دیپلماتیک شود، نگرانیهای خود را به ما ابراز کنند و ما هم نگرانیهای آنها را پاسخ میدهیم.
سفر معاون سیاسی طالبان از قطر به قندهار در جنوب افغانستاندستیار سابق پنتاگون: بسیاری از مردم افغانستان حاکمیت طالبان را بهتر میدانندطالبان: هیچ مشکلی برای حسینیههای شیعیان ایجاد نشودسخنگوی طالبان درباره حقوق زنان ابراز کرد: زنان افغان نیز میتوانند همانند مردها کار کنند و در جامعه حضور داشته باشند و طالبان خود را متعهد به رعایت حقوق آنها در چهارچوب اسلام میدانند.
وی با تأکید بر رشد اقتصاد در افغانستان نیز گفت که هر افغان که حس وطندوستی دارد میتواند در هر عرصه این کشور نقش داشته باشد.
مجاهد همچنین درباره رسانهها نیز تصریح کرد: من اطمینان میدهم ما با رسانههایی که آزادانه فعالیت میکنند در ارتباط خواهیم شد.
سخنگوی طالبان در ادامه تأکید کرد: به هی..