مکانیزم ماشه یا مکانیزم مذاکره؟/ آیا شکست آمریکا در شورای امنیت مرهون اروپاییها بود؟
مکانیزم ماشه یا مکانیزم مذاکره؟/ آیا شکست آمریکا در شورای امنیت مرهون اروپاییها بود؟ دولت آمریکا با ناکامی در تمدید تحریمهای تسلیحاتی دور جدید تلاشهای خود را بر راه اندازی مکانیزم ماشه در برجام متمرکز کرده است، اقدامی که در ظاهر فروپاشی توافق هستهای، اما در باطن هدف دیگری را دنبال میکند. – اخبار بین الملل – به گزارش خبرگزاری تسنیم، اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص تحریم تسلیحاتی ایران رای گیری کردند. قطعنامه پیشنهادی دو بند مقدماتی و دو بند عملیاتی داشت و خواستار تمدید محدودیت های تسلیحاتی ایران تا تصمیم ثانوی شده بود. قطعنامه جدید نسخه تعدیل شده قطعنامه قبلی آمریکا بود. هر چند که این قطعنامه به لحاظ ظاهری و محتوایی تغییرات عمده ای کرده بود، اما هدف آن مشابه قطعنامه قبلی آمریکا بود. اما باز با این وجود، در رای گیری ایمیلی روز گذشته آمریکا فقط توانست به غیر از خودش رای یک کشور کوچک، یعنی جمهوری دومینیکن را به خود جذب کند.
نتیجه رای گیری روز گذشته چیزی جز شکست سنگین برای واشنگتن نبود که نتوانست 13 عضو دیگر شورا را با خود همراه و آنها را برای تصویب قطعنامه پیشنهادیش مجاب کند. شاید به سختی بتوان سابقه چنین شکستی را برای آمریکا طی 75 سال گذشته در شورا یافت.
دامنه شکست آمریکا در شورای امنیت فقط محدود به این کشور نمیشود، بلکه آب سردی بر پیکره هم پیمانان منطقهای کاخ سفید است. عربستان، امارات و آمریکا از جمله بازیگران منطقهای بودند که برای تمدید تحریمهای تسلیحاتی ایران به تکاپو افتاده بودند. ناکامی در تمدید تحریمهای تسلیحاتی، صرفنظر از اهمیت فنی و نظامی آن، شکست سیاسی و انزوای گفتمان و موضع ضدایرانی آنهاست که حتی نزد دوستان خود خریدار چندانی ندارد.
تحریف روایت شکست آمریکا
در اینکه آمریکا و یارانش در رایگیری روز گذشته شورای امنیت شکست سنگینی خوردند شکی نیست، اما باید دقت کرد که نباید واقعیتهای موجود را به گونهای وارونه تفسیر کرد. رای اروپاییها به قطعنامه پیشنهادی آمریکا، ممتنع بود. اروپاییها چون از بابت مخالفت چین و روسیه مطمئن بود، به آرای ممتنع بسنده کردند.
اروپا تقریبا چند سال است که چنین رویکردی را در پیش گرفته است و هرگز برای حفظ برجام هزینهای نکرده است. اروپا در گذشته از جیب ایران و الان از جی..


