آقای روحانی در آستانه ترک پاستور بهیاد مسئله “بحران کاهش جمعیت” افتاد! رئیسجمهور در آستانه ترک پاستور در حالی در ابلاغ بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۰ بر لزوم توجه به “سیاستهای جمعیتی” تأکید کرده است که تا همین دیروز بهخلاف تأکیدات مضاعف مقام معظم رهبری و کارشناسان حوزه جمعیت، “افزایش جمعیت کشور را واویلا میخواند!”. – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ؛ روز گذشته رئیس جمهور بخشنامه بودجه سال 1400 را به دستگاههای اجرایی ابلاغ کرد، بر این اساس ظاهراً قرار شده است “لایحه بودجه سال آینده با تأکید بر سیاستهای جمعیت و تأمین کالاهای اساسی و توسعه مشارکت عمومی و خصوصی” تدوین شود!
این که آقای رئیس جمهور تأمین بودجه سیاستهای جمعیتی را برای سال 1400 در بخشنامه لحاظ کرده است یک نکته را عیان میکند که وی و دولتش قویاً تا پایان دوره ریاست جمهوری خود به مسئله “بحران جمعیت” کشورمان بیتوجه بودهاند و حالا در واپسین ماههای این دولت، بر چیزی تأکید دارد که میداند بار اجرای آن عملاً بر دوش دولت بعد خواهد بود!
شخص حسن روحانی در دولت تدبیر و امید هیچ ابایی از ابراز مخالفت علنی خود برای همراهی با مسئله بحران جمعیت که مورد تأکید مضاعف مقام معظم رهبری و کارشناسان حوزه جمعیت بوده، نداشته است بهطور نمونه روحانی در همایش کشاورزی در سال 97 “افزایش جمعیت کشور را واویلا خواند!” و در طول 8 سال دولت خود، عملاً هیچ بودجه، طرح، پیگیری خاصی و… برای کمک به حل مسئله جمعیت نداشته است.
به این بهانه لازم است بار دیگر به اوضاع جمعیتی امروز کشور نگاهی بیندازیم تا ببینیم شخص رئیسجمهور با وجود حاکمیت چه شرایط بحرانی در مسئله جمعیت، افزایش جمعیت کشور را واویلا خوانده است!
بر اساس پیشبینی پژوهشگران، نرخ رشد جمعیت کشور ایران تا 30 سال آینده به حدود صفر خواهد رسید؛ این به آن معنی است که تعداد تولدها و وفاتهای کشور به هم نزدیک و با هم برابر میشوند، پژوهشها میگویند این روند در نهایت به افزایش وفاتها نسبت به تولدها میانجامد و در واقع رشد جمعیت منفی خواهد شد! آمارها میگویند ایران در 30 سال آینده یکی از چند کشور سالمند دنیاست!
سیاستهای کلی جمعیت در سال 93 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شدند اما هنوز قانون ما همان قانون تنظیم خانواده سابق است که سعی در کاهش جمعیت داشت! از طرفی “قانون..