ادعای رسانه‌های آمریکایی درباره پایان احتمالی اختلافات قطر و عربستان و لطمه اقتصادی به ایران

ادعای رسانه‌های آمریکایی درباره پایان احتمالی اختلافات قطر و عربستان و لطمه اقتصادی به ایران

ادعای رسانه‌های آمریکایی درباره پایان احتمالی اختلافات قطر و عربستان و لطمه اقتصادی به ایران منابع خبری آمریکا از توافق قریب الوقوع عربستان و قطر بر سر پایان اختلافاتشان با وساطت دولت ترامپ خبر داده و مدعی شدند که در صورت پایان این اختلافات، میلیون‌ها دلار از درآمد غیر نفتی ایران کاهش خواهد یافت. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، دولت ترامپ قصد دارد تا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری خود به اختلافات قطر و عربستان در چارچوب حل بحران شورای همکاری خلیج فارس پایان دهد تا از این طریق به هدف خود برای ضربه زدن به اقتصاد ایران برسد.
به نوشته این رسانه آمریکایی، عربستان و قطر به امضای توافق اولیه برای پایان دادن به اختلافاتشان با وساطت دولت ترامپ نزدیک شدند.
جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد که تلاش ها برای حل اختلافات دو طرف شامل بازگشایی حریم هوایی عربستان به روی هواپیماها و پروازهای قطری است تا از این طریق، میلیون‌ها دلار درآمد غیر نفتی ایران قطع شود.
در ادامه گزارش بلومبرگ آمده که امارات بیش از سایر اعضای شورای همکاری در اصلاح روابط با قطر تردید دارد، لذا ترجیح داد روابط خود را با اسرائیل عادی کند.
در همین ارتباط، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که «جراد کوشنر» مشاور ارشد ترامپ و داماد وی سعی دارد قطر را متقاعد کند تا به جای استفاده از آسمان ایران، از حریم هوایی عربستان استفاده کند.
نیویورک تایمز در ادامه نوشت: با تغییر مسیر پروازی قطر، ایران از دریافت میلیون ها دلار به عنوان هزینه سالیانه پروازی محروم می شود و درآمد غیر نفتی آن به میزان 100 میلیون دلار کاهش خواهد یافت.
شبکه الجزیره نیز دیروز در گزارشی به نقل از منابع آگاه در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خبر داد که طی ساعات آینده احتمالا گشایشی در بحران کشورهای عربی ایجاد شود.
عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین در پنجم ژوئن 2017 اندکی بعد از اولین سفر رسمی دونالد ترامپ به منطقه و دیدارش با سران این کشورها، قطر را به حمایت از تروریسم متهم و روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع و با بستن مرزهای زمینی و..

پرواز ارتفاع پایین جنگنده‌های صهیونیستی در آسمان لبنان

پرواز ارتفاع پایین جنگنده‌های صهیونیستی در آسمان لبنان

پرواز ارتفاع پایین جنگنده‌های صهیونیستی در آسمان لبنان فرماندهی ارتش لبنان در بیانیه‌ای از پرواز «آشکار» جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در «ارتفاع بسیار پایین» در آسمان لبنان خبر داد. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از العهد، تجاوز هواپیماهای رژیم صهیونیستی به حریم هوایی و نیز نقض حریم دریایی و زمینی لبنان در حالی همچنان ادامه دارد که قطعنامه 1701 شورای امنیت این رژیم را از این اقدامات تجاوزکارانه منع کرده؛ اما اشغالگران بی‌اعتنا به قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی همچنان به این تجاوزات ادامه می‌دهند.
جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
دفتر فرماندهی ارتش لبنان چهارشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که جنگنده‌های صهیونیستی در تجاوزی جدید، «آشکارا» و در «ارتفاع بسیار پایین» در آسمان لبنان به پرواز درآمدند.
جنگنده‌های رژیم صهیونیستی روز دوشنبه نیز با تجاوز به حریم هوایی لبنان در منطقه «نبطیه» تا منطقه «التفاح» اقدام به انجام حمله‌های نمایشی در ارتفاع پایین کردند.
این در حالی است که تجاوز هواپیماهای رژیم صهیونیستی به حریم هوایی لبنان نقض قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل است.
انتهای پیام

رژیم اسرائیل|جزئیاتی تازه از انفجار مبهم در تل‌آویو با وجود سانسور نظامی شدید

رژیم اسرائیل|جزئیاتی تازه از انفجار مبهم در تل‌آویو با وجود سانسور نظامی شدید

رژیم اسرائیل|جزئیاتی تازه از انفجار مبهم در تل‌آویو با وجود سانسور نظامی شدید رژیم صهیونیستی در تلاش است همچنان اجازه انتشار جزئیات انفجار مرموزی را که شامگاه دیشب در ریشون لیتسون در نزدیکی تل‌آویو رخ داد، ندهد. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یسرائیل هیوم در خبری کوتاه به‌انضمام چند عکس ادعا کرد با وجود آنکه انفجار باعث پراکنده شدن اجزای ماشین به مسافت‌های دوری شد اما به فرد راکب آسیب جدی وارد نشده است و این فرد زخم‌های سطحی برداشته است.
جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
به‌زعم این رسانه صهیونیست در این انفجار که ساعت 9 و 30 دقیقه شب در خیابان آرتیلیری در محله پوبیلیو یکی از محل‌های ساحلی شهرک لیتسیون رخ داد یک فرد زخمی و فرد دیگری هم متواری شد.
جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
در گزارش این روزنامه عبری‌زبان تأکید شده است فرد زخمی به‌سرعت به یکی از بیمارستان‌های نزدیک منتقل شده است.
جالب اینجاست که یسرائیل هیوم به‌نقل از شاهدان خبر می‌دهد انفجار مذکور خودروی حامل قربانی را متلاشی و حفره تقریباً بزرگی را در خیابان ایجاد کرده است؛ با این حال درباره وضعیت فرد مورد هدف قرارگرفته مدعی شده است که وی صرفاً جراحات سطحی برداشته است.
در بخش دیگری از خبر هم تأکید شده است چاشنی بمب به استارت خودرو متصل بوده و به محض روشن شدن خودرو، بمب عمل کرده است؛ این در حالی است که برخی از شاهدان عینی تأکید می‌کنند خودرو در حال حرکت دچار انفجار شده است.
گرچه نام فرد اعلام نشده است اما اعلام شد وی مردی 50ساله بود، در حالی که لحظاتی بعد از انفجار هم یکی از همراهانش محل را ترک کرد.
به‌زعم این روزنامه عبری‌زبان این انفجار ناشی از تسویه‌حساب‌های جنایی بوده است. گفتنی است اداره نظارت بر مطبوعات رژیم صهیونیستی اجازه انتشار اطلاعات بیشتری در این باره را به رسانه‌های این رژیم نداده است.‎
انتهای پیام/+

امارات در اوپک عربستان را نقره داغ کرد

امارات در اوپک عربستان را نقره داغ کرد

امارات در اوپک عربستان را نقره داغ کرد خبرگزاری رویترز در گزارشی به اختلافات امارات با عربستان در راستای سیاست تولید نفت ۲۰۲۱ اوپک و متحدانش به دلیل کاهش بی‌سابقه قیمت نفت پرداخت. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم پایگاه خبری الخلیج آنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد، اوپک پلاس که شامل اعضای اوپک، روسیه و چندین تولیدکننده دیگر غیر عضو اوپک است، قرار بود نشست رسمی وزیران را روز سه شنبه برگزار کند. این گروه در آوریل موافقت کرده بود تولیدش را در ژانویه 2021 به میزان دو میلیون بشکه در روز معادل دو درصد از مصرف جهانی افزایش دهد؛ اما در پی موج دوم شیوع ویروس کرونا و کمبود تقاضا برای نفت، اوپک پلاس در حال بررسی ادامه محدودیت عرضه 7.7 میلیون بشکه در روز در ماههای نخست سال آینده است.
جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
برخی منابع به «رویترز» اعلام کردند که این هفته امارات از زیر نفوذ سنگین عربستان در اوپک خارج شد؛ چراکه امارات قصد افزایش تولید نفت را دارد که همین امر منجر شد تصمیم اوپک و استراتژی متحدانش به مدت دو روز به تعویق بیفتد.
این اقدام غیرمعمول نفوذ فزاینده امارات در اوپک را نشان می‌دهد؛ چراکه در تلاش است تا تولید نفت را برای افزایش سهم بازار خود در سال‌های آینده افزایش دهد. این موضوع همچنین نشان‌دهنده استقلال سیاسی ابوظبی از ریاض است.
بازارها به طور گسترده پیش‌بینی می‌کنند که اوپک و متحدانش به رهبری روسیه ، به عنوان بخشی از یک گروه اوپک پلاس ، کاهش تولید فعلی 7.7 میلیون بشکه در روز را تا دوره ژانویه تا مارس در برابر کاهش تقاضای نفت در سایه شیوع اپیدمی کرونا ادامه و گسترش دهند. منابع در اوپک پلاس پیش از این به رویترز گفته بودند که عربستان سعودی طرفدار چنین اقدامی است.
رسانه فرانسوی: عربستان دومین واردکننده سلاح‌های بلژیک استادعای وزیران خارجه مصر و عربستان : فلسطین مسئله نخست اعراب است/ خواهان حل سیاسی بحران لیبی هستیمامارات متحده عربی این هفته اعلام کرد که ممکن است از تمدید توافق اوپک پلاس مبنی بر محدودیت تولید و عرضه نفت پشتیبانی کند؛ اما ادامه این توافق در سال 2021 دشوار خواهد بود. این منابع ..

بایدن: به‌دنبال طولانی‌ترکردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران هستیم/ گزینه بازگرداندن خودکار تحریم‌ها همیشه در اختیار آمریکا است

بایدن: به‌دنبال طولانی‌ترکردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران هستیم/ گزینه بازگرداندن خودکار تحریم‌ها همیشه در اختیار آمریکا است

بایدن: به‌دنبال طولانی‌ترکردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران هستیم/ گزینه بازگرداندن خودکار تحریم‌ها همیشه در اختیار آمریکا است جو بایدن در مصاحبه‌ای گفت: به‌دنبال طولانی‌ترکردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران و پرداختن به برنامه موشکی این کشور هستیم. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، توماس فریدمن، خبرنگار نیویورک‌تایمز برخی از مفاد گفت‌وگوهای خود با جو بایدن درباره ایران را در گزارشی منتشر کرده است.
جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
فریدمن نوشته جو بایدن در این مصاحبه درباره اینکه چرا مایل است در صورت بازگشت ایران به توافق هسته‌ای برجام به این توافق بازگردد و تحریم‌های وضع‌شده توسط ترامپ علیه ایران را رفع کند، گفت‌وگو کرده است.
بایدن در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا موضعش درباره بازگشت به برجام همان است که قبلاً طی یادداشتی در سی‌ان‌ان اعلام کرده بود یا خیر گفت: «[مسئله] دشوار خواهد بود، ولی بله.»
فریدمن نوشته دیدگاه بایدن و تیم امنیت ملی او این است که بعد از آنکه برجام توسط هر دو طرف احیا شد بایستی در فاصله‌ای کوتاه مذاکراتی با هدف طولانی‌تر کردن محدودیت‌های ایران در زمینه تولید مواد هسته‌ای و همچنین پرداختن به مسئله نفوذ منطقه‌ای ایران برگزار شود.
در حالت ایده‌آل، تیم بایدن امیدوار است در این مذاکرات علاوه بر طرف‌های اصلی توافق هسته‌ای کشورهای همسایه عربی ایران مانند عربستان سعودی و امارات نیز حضور داشته باشند.
بایدن در این مصاحبه گفت: «ببینید صحبت‌های زیادی درباره موشک‌های هدایت دقیق و همه مسائل دیگری که منطقه را بی‌ثبات می‌کنند مطرح می‌شود ولی بهترین راه برای ایجاد قدری ثبات در منطقه تعامل در چارچوب برجام است.»
به‌نوشته فریدمن، جو بایدن گفته چنانچه ایران به بمب دست پیدا کند فشار مضاعفی روی سعودی‌ها، ترکیه، مصر و دیگران وارد خواهد شد تا آنها هم به بمب دست پیدا کنند. او گفت: «آخرین شری که ما در هر نقطه از دنیا می‌خواهیم ایجاد توانمندی سلاح اتمی است.»
بایدن در ادامه گفت: «ما با مشورت متحدان و شریکانمان، وارد مذاکرات و توافقات متعاقبی برای محکم‌تر و طولانی‌تر کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران و پرداختن به برنامه موشکی این کشور خواهیم شد.»
جو بایدن اضافه کرد: گزینه بازگرداندن خودکار تحریم‌ها همیشه در ..

شورای امنیت درباره توافق هسته‌‌ای با ایران، نشست برگزار می‌کند

شورای امنیت درباره توافق هسته‌‌ای با ایران، نشست برگزار می‌کند

شورای امنیت درباره توافق هسته‌‌ای با ایران، نشست برگزار می‌کند نماینده دائم آفریقای جنوبی در سازمان ملل از برگزاری نشست شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای با ایران در تاریخ ۲۲ دسامبر (۲ دی ماه) خبر داد. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری تاس، «جری متیوز ماتجلا» نماینده دائم آفریقای جنوبی در سازمان ملل که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد، اعلام کرد که این شورا در تاریخ 22 ماه جاری میلادی (2 دی ماه) نشستی را درباره توافق هسته‌ای با ایران برگزار خواهد کرد.
جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
توافق هسته‌ای برجام که در سال 2015 با مذاکره بین ایران و پنج کشور عضو شورای امنیت به علاوه آلمان (موسوم به کشورهای 1+5) حاصل شد قرار بود در ازای کاهش تحریم‌ها علیه ایران به ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای این کشور منجر شود، اما دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، اردیبهشت‌ماه سال 1397 آن را نقض کرده و از آن خارج شد.
ایران نیز در واکنش به خروج یک طرفه آمریکا از توافق هسته ای اقدام به کاهش تعهدات برجامی خود کرده است. پیشتر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته بود که تهران آمادگی مذاکره با طرف‌های دیگر برجام را دارد، اما در عین حال تا حصول نتیجه لازم به روند کاهش تعهدات هسته‌ای خود ادامه خواهد داد.
انتهای پیام

امارات و ممنوعیت ورود اتباع 13 کشور؛ خودتحریمی ابوظبی و چالش‌های پیشرو

امارات و ممنوعیت ورود اتباع 13 کشور؛ خودتحریمی ابوظبی و چالش‌های پیشرو

امارات و ممنوعیت ورود اتباع ۱۳ کشور؛ خودتحریمی ابوظبی و چالش‌های پیشرو خودتحریمی جدید مهاجرتی امارات در حالی به‌بهانه امنیتی اعمال می‌شود که اقتصاد سرمایه‌پذیر این کشور را با چالش جدی روبه‌رو می‌کند، این چالش می‌تواند در چالش‌های امنیتی و اجتماعی بازتولید شود. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، امارات متحده عربی در روزهای گذشته طی دستورالعملی که به اطلاع تمام شرکت‌های فعال در زمینهٔ گردشگری و مهاجرتی رسیده است اعلام کرد که از روز 18 نوامبر جاری اتباع جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، یمن، سومالى، سوریه، لیبى، الجزایر، لبنان، پاکستان، تونس، عراق، ترکیه و کنیا حق دریافت روادید چه گردشگری و چه تجاری را نخواهند داشت. مسئولین این کشور مدعی هستند که این اقدام به‌دلایل امنیتی صورت گرفته است و به‌زودی رفع می‌شود. این تصمیمات هم‌زمان با ورود اتباع رژیم صهیونیستی به این کشور صورت پذیرفته است اما سؤال این است؛ سیاستمداران امارات با توجه به اینکه اقتصاد این کشور بر پایه مهاجران و صادرات و واردات استوار است و کشورهای تحریم‌شده از بازارهای وارداتی مهم امارات به‌شمار می‌روند، چه دلیلی به این خودتحریمی احساس می‌کردند؟
اقتصاد اماراتبر اساس اطلاعات رسمی بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی در امارات متحده عربی به‌ارزش 421.14 میلیارد دلار در سال 2019 بود[2]. ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور 0.35 درصد اقتصاد جهان را نشان می‌دهد[3]. رتبه اعتباری Standard & Poor و فیچ[4] برای امارات با چشم‌انداز پایدار در AA گزارش شده است[5]. رتبه اعتباری موذی نیز آخرین بار با چشم‌انداز پایدار در Aa2 برای این کشور تنظیم شد. این موضوع به این معنا است که امارات از دید سرمایه‌گذاران خارجی یکی از اقتصادهای باثبات جهان را دارد و می‌تواند میزبان سرمایه‌های آن‌ها باشد، در واقع سرمایه‌گذاران امارات را به‌عنوان کشوری امن برای سرمایه‌‌های خود می‌دانند.

1 ــ نمودار GDP امارات متحده عربی از 2010 تا 2020
نقش ایران در اقتصاد امارات متحده عربی پایه‌های اصلی اقتصادی امارات متحده عربی، بر سه اصل تجارت آزاد و تبدیل‌شدن به کانون صادرات و بازصادرات کالا و خدمات در منطقه، نفت و توریسم بوده است. اقتصاد امارات متحده، بیشتر از آنکه بر پایه تولید استوار باشد بر پایه خدمات است، لذا این موضوع باعث شده است این کشو..

الثوره سوریه: اهداف اسرائیل و آمریکا از ترور «فخری‌زاده»/ نتانیاهو با آتش بازی می‌کند

الثوره سوریه: اهداف اسرائیل و آمریکا از ترور «فخری‌زاده»/ نتانیاهو با آتش بازی می‌کند

الثوره سوریه: اهداف اسرائیل و آمریکا از ترور «فخری‌زاده»/ نتانیاهو با آتش بازی می‌کند یک رسانه سوری در تحلیلی نوشت: نتانیاهوی تروریست هنوز خطرات بازی با آتش را با وجود درس‌ها و تجارب سالیان اندک گذشته درک نکرده است. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه الثوره سوریه در مطلبی با عنوان «استراتژی لبه پرتگاه» با اشاره به ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران، آورده است: اسرائیل مجدداً به سیاست عبث و این بار از طریق دروازه ایران بازگشته و تحرک مذبوحانه جدیدی را به‌منظور کشاندن اوضاع به‌سمت تنش و قرار دادن منطقه و جهان در جنگی گسترده است.
این رسانه سوری می‌نویسد: زمان ترور «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای ایران از حیث زمان حامل پیام و دارای نشانه‌هایی است از آنچه در پشت‌پرده میان آمریکا و اسرائیل می‌گذرد، آنها در تلاشند اوضاع را به‌هم بزنند و شرایط را به‌نفع خواسته‌های واشنگتن و تل‌آویو (ترامپ و نتانیاهو) رقم بزنند به‌طوری که هر دو به‌دنبال خروج از مخمصه‌ای که در آن گرفتار شده‌اند، هستند.
الثوره گزارش داد: قطعاً «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به‌دنبال استفاده از روزهای باقی‌مانده زمامداری ترامپ رئیس جمهور آمریکاست که انتخابات را باخته است.
این رسانه سوری می‌نویسد: نتانیاهو به‌دنبال سروسامان دادن اوضاع سیاسی خود با سوار شدن بر دوش ترامپ به‌ویژه پس از موفقیت‌هایش برای عادی‌سازی روابط با رژیم‌های سازشکار عربی است.
الثوره نوشت: ترامپ هم به‌هرقیمتی به‌دنبال طولانی کردن عمر سیاسی خود در کاخ سفید است به‌ویژه که وی باخت را مقابل جو بایدن پیروز انتخابات، نمی‌پذیرد.
این رسانه آورده است: آنچه اسرائیل و در ورای آن آمریکا انجام می‌دهد، اقدامی عبث و حرکت روی لبه پرتگاه در زمانی استثنایی و بسیار خطرناک است که دنیا را به‌سوی فاجعه‌ای تمام‌عیار برای منطقه و دنیا سوق می‌دهد.
الثوره در پایان می‌نویسد: نتانیاهوی تروریست هنوز خطرات بازی با آتش را با وجود درس‌ها و تجارب سالیان اندک گذشته، درک نکرده است. تجارب سالیان گذشته این بوده است که همواره اسرائیل شروع‌کننده جنگ بوده است؛ اما هیچ‌گاه توان آن را نداشته است که پایان آن را به‌نفع خود رقم بزند و در نهایت همیشه شکست خورده و سرانجام آن پیروزی محور مقاومت بوده است.
انتهای پیام/+

خطیب‌زاده: تنها یک کشور در منطقه ترور شهید فخری‌زاده را محکوم نکرده است/ ایران پاسخ عاملین ترور را خواهد داد

خطیب‌زاده: تنها یک کشور در منطقه ترور شهید فخری‌زاده را محکوم نکرده است/ ایران پاسخ عاملین ترور را خواهد داد

خطیب‌زاده: تنها یک کشور در منطقه ترور شهید فخری‌زاده را محکوم نکرده است/ ایران پاسخ عاملین ترور را خواهد داد سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری مجازی درباره تحولات بین‌المللی صحبت کرد. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «سعید خطیب‌زاده» پیش از ظهر سه‌شنبه در نشست خبری با خبرنگاران که به‌شکل مجازی برگزار شد، شهادت محسن فخری‌زاده را تسلیت گفت و اظهار داشت: این دانشمند هسته‌ای و دفاعی نامش برای همیشه جاویدان باقی می‌ماند و اسوه‌ای برای فرزندان امروز و فردای ایران اسلامی خواهد بود.
جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
سخنگوی وزارت امور خارجه با تبریک روز مجلس و آرزوی توفیق برای نمایندگان در حوزه تقنین و نظارت راجع به تحولات هفته اخیر حوزه دیپلماسی کشور گفت: پنجم آذرماه سفر دو، سه روزه به افغانستان داشتم و درباره مباحث فرهنگی، مردمی و رسانه‌ای دیدارها و برنامه‌هایی داشتم و علاوه بر دیدار با عبدالله عبدالله، مقامات وزارت خارجه و فرهنگ افغانستان، با اصحاب اندیشه و قلم دیدارهایی داشته و گفت‌وگویی داشتیم.
خطیب‌زاده یادآورشد: هیچ راهبردی درست نمی‌شود مگر آنکه پیوست قوی فرهنگی، رسانه‌ای و مردمی داشته باشیم.
وی با اشاره به گفت‌وگوهای تلفنی وزیر امور خارجه با همتایان سوری، سوئدی و جمهوری آذربایجان اظهار کرد: علاوه بر این وزیر امور خارجه در اجلاس ژنو با موضوع افغانستان سخنرانی کردند، همچنین پنجم آذر ماه تبادل زندانیان سه‌جانبه‌ای در تهران انجام شد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: پس از ترور شهید فخری‌زاده تعداد زیادی از کشورها این اقدام را محکوم کردند، در این راستا وزرای خارجه قطر، عمان، عراق، افغانستان، کویت و… تماس‌هایی انجام دادند و در این تماس‌ها حادثه تروریستی محکوم کردند و به ملت و دولت ایران تسلیت گفته شد.
شهادت یکی از سرداران سپاه در سوریه خبرسازی است
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره ادعای به شهادت رسیدن یکی از سرداران سپاه در سوریه در حملات پهپادی بیان کرد: گزارشی از این موضوع نشنیده‌ایم و به‌نظر می‌رسد خبرسازی است، البته سخنگوی ستادکل نیروهای مسلح باید اظهارنظر کند.
همه کشورهای منطقه به‌جز یک کشور تر..

ورود ارتش جمهوری آذربایجان به شهر «لاچین» پس از 28 سال

ورود ارتش جمهوری آذربایجان به شهر «لاچین» پس از 28 سال

ورود ارتش جمهوری آذربایجان به شهر «لاچین» پس از ۲۸ سال نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان دوشنبه شب همزمان با خروج ارتش ارمنستان از شهر «لاچین» طبق توافق قره باغ، پس از ۲۸ سال وارد این شهر شدند. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، به دنبال عقب نشینی نیروهای ارمنی از شهر «لاچین» طبق توافق آتش بس، نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان پس از 28 سال وارد این شهر شد.
جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
شهر لاچین از سال 1992میلادی تاکنون به مدت 28 سال تحت اشغال ارتش ارمنستان قرار داشت که دوشنبه شب این شهر تحویل جمهوری آذربایجان شد.
طبق توافق قره باغ بین آذربایجان و ارمنستان با میانجی‌گری روسیه، شهر لاچین باید تا ساعت 24:00 دوشنبه شب به وقت محلی در اختیار آذربایجان قرار بگیرد.
لاچین به دلیل اهمیت راهبردی راه موسوم به «کریدور لاچین» که تنها راه بین قره‌باغ و ارمنستان است، در جنگ 1990 بصورت یکی از اولین اهداف نیروهای ارمنی درآمده بود.
ارتش ارمنستان در 20 نوامبر (ماه گذشته میلادی) از آغدام و در 25 همین ماه نیز از کلبجر عقب‌نشینی کرد.
انتهای پیام