مکانیسم ماشه و ماراتن سپتامبر؛ راند تعیین‌کننده جنگ محاسبات/ ایران باید چه پیامی برای اروپا بفرستد؟

مکانیسم ماشه و ماراتن سپتامبر؛ راند تعیین‌کننده جنگ محاسبات/ ایران باید چه پیامی برای اروپا بفرستد؟

مکانیسم ماشه و ماراتن سپتامبر؛ راند تعیین‌کننده جنگ محاسبات/ ایران باید چه پیامی برای اروپا بفرستد؟ مکانیسم ماشه فرآیندی پیچیده را طی خواهد کرد و احتمالاً اروپایی‌ها فعال خواهند شد تا امتیازی که آمریکا از مکانیسم ماشه می‌خواهد را به بهانه ممانعت از اجرای آن از ایران بگیرند. ایران باید پیام روشنی به اروپایی‌ها و آمریکا بفرستد… – اخبار بین الملل – گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم- درخواست آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران سئوالات و شبهات زیادی درباره احتمال موفقیت آمریکا در احیای این تحریم‌ها و اینکه آیا دیگر کنش‌گران شورای امنیت از ابزارهای لازم برای ایستادگی در برابر واشنگتن برخوردار هستند یا خیر را به پیش کشیده است.
تا به اینجای کار، آن‌طور که از ظواهر امر پیداست، از میان 15 عضو شورای امنیت 13 عضو (غیر از خود آمریکا و جمهوری دومینکن) با ارسال نامه‌های رسمی مخالفت خودشان را با تفسیر آمریکا از متن قطعنامه 2231 اعلام و تأکید کرده‌‌اند آمریکا به جهت خروج از «برجام» در اردیبهشت‌ماه 1397، عضو مشارکت‌کننده در این توافق به شمار نمی‌رود و بنابراین، از حقی برای شکایت از ایران و متهم کردن این کشور به «نقض اساسی» تعهدات برجامی و بالتبع، بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل برخوردار نیست.
چرا اروپایی‌ها با پیشنهاد آمریکا برای فعال‌شدن مکانیسم ماشه مخالف‌اند؟/ گفتگوی تسنیم با حمیدرضا آصفیمتن طرح دوفوریتی نمایندگان برای خروج خودکار از برجام با فعال‌شدن مکانیسم ماشهتخت روانچی: نتیجه فعال‌سازی مکانیسم ماشه تحقیر دوباره آمریکاستپاسخ ربیعی درخصوص امکان استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه: بعید است موفق به حرکتی شودبا این حال ادامه این مسیر تا رسیدن شورای امنیت به فصل مهم تصمیم‌گیری بر سر اینکه تحریم‌ها علیه ایران بالاخره احیا می‌شوند یا خیر به اندازه‌ای واجد پیچیدگی‌های حقوقی از یک سو و وابسته به رفتار کنشگران متعدد و انگیزه‌ها و نیت‌های آنها از سوی دیگر است که اقتضا می‌کند دستگاه دیپلماسی ایران هیچگاه امر را رها نکند و به فکر اقدامات و پیامهایی بر مبنای معادله قدرت در دنیا باشد. در اینجا به خصوص یادآوری این نکته ضروری است که 11 عضو دائم شورای امنیت (از جمله کشورهای اروپایی) در رأی‌گیری 25 مردادماه بر سر قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم..

قدرتمندترین کشتی جنگی جهان در ناوگان دریایی روسیه

قدرتمندترین کشتی جنگی جهان در ناوگان دریایی روسیه

قدرتمندترین کشتی جنگی جهان در ناوگان دریایی روسیه نشریه آمریکایی «فوربس» نوشته که رزمناو سنگین هسته‌ای “دریادار ناخیموف” ناوگان دریایی روسیه که در حال نوسازی و مجهز شدن به تجهیزات و تسلیحات موشکی مدرن است، به قدرتمندترین کشتی جنگی در سطح جهان تبدیل خواهد شد. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، امروز گزارش داد: نشریه آمریکایی «فوربس» در مقاله‌ای نوشته است، رزمناو سنگین هسته‌ای و مجهز به تسلیحات موشکی “دریادار ناخیموف” متعلق به ناوگان دریایی روسیه، که در حال مدرنیزه شدن است، احتمالاً به قدرتمندترین کشتی جنگی در جهان تبدیل شود.
در این مقاله یادآوری شده است: «این رزمناو روسی از لحاظ اندازه، با کشتی جنگی آمریکایی از نوع آیووا (Iowa) قابل مقایسه است، ولی در “اصول و تجهیزات جنگی” به مراتب قدرتمندتر از آن است. این رزمناو با مجهز شدن به تجهیزات و تسلیحات مدرن، احتمالاً به قدرتمندترین کشتی جنگی در سطح جهان تبدیل خواهد شد.»
در این مقاله همچنین اشاره شده که رزمناو “دریادار ناخیموف” مسلح به موشک‌های مافوق صوت پی-700 «گرانیت» خواهد شد که با نام مستعار “قاتل هواپیما” و همچنین سامانه‌های دفاع ضد هوایی اس-300 و موشک‌های کا-33 «اوسا» مجهز شده‌اند.
نویسنده این مقاله، تجهیزات نظامی این رزمناو را “باورنکردنی” خوانده است.
در ماه جولای، کارشناسان نظامی ابراز اطمینان کردند که رزمناو “دریادار ناخیموف” که در سال 1983 ساخته شده، پس از مدرنیزه شدن، به یک قلعه مستحکم شناور تبدیل می شود که به تنهایی قادر است تمامی ناوگان ناتو را مهار کند.
این کشتی نظامی سنگین قرار است در سال 2022، به ناوگان دریایی روسیه تحویل داده شود. رزمناو “دریادار ناخیموف” یکی از نخستین کشتی‌هایی خواهد بود که موشک‌های مافوق صوت «زیرکون» را دریافت می‌کند. کلاهک این موشک‌ها قادرند 9 برابر سرعت صورت پرواز کنند و در عین حال در حین پرواز، مانور و تغییر مسیر را نیز انجام می دهند.
پیوستن یک ناوچه نظامی جدید به ناوگان دریایی روسیهپیوستن جدیدترین زیردریایی موشک انداز اتمی به ناوگان دریایی روسیهتسلیحات نظامی مدرن و کشتی‌های جدید در ناوگان دریایی روسیهانتهای پیام/

یک دیپلمات: رئیس شورای امنیت مجبور نیست پیش‌نویس قطعنامه "ادامه لغو تحریم‌های ایران" را ارائه کند

یک دیپلمات: رئیس شورای امنیت مجبور نیست پیش‌نویس قطعنامه "ادامه لغو تحریم‌های ایران" را ارائه کند

یک دیپلمات: رئیس شورای امنیت مجبور نیست پیش‌نویس قطعنامه “ادامه لغو تحریم‌های ایران” را ارائه کند منابع خبری اعلام کردند احتمال دارد رئیس دوره‌ای شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه “ادامه لغو تحریم‌های ایران” را ارائه نکند و به این ترتیب آمریکا امکان وتوی آن و بازگشت تحریم‌ها را نخواهد داشت. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری رویترز نوشت به‌دلیل آنکه 13 عضو از 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل با اقدام آمریکا برای بازگشت تحریم‌های ایران موافق نیستند رئیس شورای امنیت وظیفه ندارد پیش‌نویس قطعنامه “ادامه لغو تحریم‌های ایران” را ارائه کند.
بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت باید طی مدت یک ماه از دریافت طرف مدعی “پایبند نبودن” طرف دیگر، پیش‌نویس قطعنامه‌ای با عنوان “ادامه لغو تحریم‌های ایران” را ارائه کند تا به رأی گذاشته شود.
قطعنامه فوق می‌گوید اگر هیچ عضوی از شورای امنیت ظرف مدت 10 از ابلاغ شکایت طرف مدعی عدم پایبندی به توافق هسته‌ای، پیش‌نویس قطعنامه‌ای با عنوان “ادامه رفع تحریم‌ها” را مطرح نکند، ریاست دوره‌ای شورای امنیت می‌بایست طی 20 روز بعدی این پیش‌نویس را مطرح کند.
کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، بلژیک، چین، روسیه، ویتنام، نیجر، سنت‌وینسنت و گرنادین‌، آفریقای جنوبی، اندونزی، استونی و تونس با ارسال نامه‌ اعتراضی به شورای امنیت، با اقدام ضدایرانی آمریکا مخالفت کردند و تنها عضوی که همراه آمریکا با اقدام واشنگتن برای ازسرگیری تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران مخالفت نکرده، جمهوری دومینیکن است.
گفته می‌شود جمهوری دومینیکن نیز که به‌همراه آمریکا در هفته گذشته در رأی‌گیری شورای امنیت به بازگشت تحریم‌های ایران رأی مثبت داد هنوز پیش‌نویس فوق را ارائه نداده است.
با توجه به داشتن حق وتو آمریکا قادر خواهد بود با پیش‌نویس فوق مخالفت ورزد و تحریم‌ها را بازگرداند یعنی واشنگتن می‌تواند با مخالفت خود قطعنامه‌های قبل و تحریم‌های مرتبط را به‌طور خودکار از بامداد 30 روز پس از ابلاغ تذکر (بامداد 19 سپتامبر/ 29 شهریور) به‌صورت کامل بازگرداند.
این اقدام احتمالی درست چند روز قبل از آن خواهد بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قصد دارد در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل که امسال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا مجازی برگزار خواهد شد، سخنرانی کند.
رویترز همچنین تأکید کرد قطعنا..

کدام اعضای شورای امنیت تاکنون درخواست آمریکا علیه ایران را غیرقانونی دانسته‌اند؟

کدام اعضای شورای امنیت تاکنون درخواست آمریکا علیه ایران را غیرقانونی دانسته‌اند؟

کدام اعضای شورای امنیت تاکنون درخواست آمریکا علیه ایران را غیرقانونی دانسته‌اند؟ نمایندگی‌های آفریقای جنوبی، تونس، نیجر، سنت‌وینسنت و گرنادین و ویتنام در نامه‌هایی به شورای امنیت، درخواست آمریکا برای فعال کردن مکانیزم ماشه علیه ایران را فاقد شرایط لازم قانونی دانستند. – اخبار بین الملل – به گزارش خبرگزاری تسنیم، در نامه مشترک چهار نمایندگی‌ که در حال حاضر اعضای غیردائم شورای امنیت هستند و قرار است نیجر در ماه سپتامبر عهده‌دار ریاست این شورا شود، آمده است: ما می‌خواهیم بار دیگر تصریح کنیم که قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد ، بسیار روشن می کند که اعلان موارد پیش‌بینی شده در بند عملیاتی 11 این قطعنامه باید توسط کسانی انجام شود که در برجام عضویت دارند.
چهار عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کردند: از آنجا که قطعنامه 2231 و برجام به طور جدانشدنی با یکدیگر در ارتباط هستند و متقابلا مشروط شده‌اند، هر طرفی که به اختیار خود از برجام خارج شود، نمی‌تواند به عنوان یک کشور مشارکت کننده در برجام در نظر گرفته شود و به مفاد قطعنامه 2231 استناد کند.
آفریقای جنوبی، تونس، نیجر و سنت وینسنت و گرنادین در نامه مشترک خود تصریح کردند: آمریکا با اراده خود به طور یکجانبه در 18 اردیبهشت 1397 از مشارکت در برجام خارج شده است و تحریم‌های یک جانبه علیه ایران را بازگردانده است که این امر مغایر با برجام و قطعنامه 2231 است.
این چهار کشور خاطرنشان کردند: آمریکا با تایید خروج خود از برجام و شرکت نداشتن در هیچ یک از ساختارهای برجام یا فعالیت‌های بعدی، مشارکت خود را متوقف کرده است و بنابراین واجد شرایط مندرج در قطعنامه 2231 برای ارائه اعلامیه به شورای امنیت نیست.
اعضای غیردائم شورای امنیت در این نامه افزودند: برجام از زمان امضای معاهده جامع ممنوعیت آزمایش هسته‌ای، یکی از مهمترین دستاوردهای دیپلماتیک در زمینه منع گسترش سلاح‌های اتمی است.
در این نامه آمده است: ما معتقدیم که برجام نمونه‌ای از اقدامات جمعی برای تحکیم صلح از طریق همکاری و همیاری بر اساس توافقنامه الزام آور است و بنابراین، حفظ و اجرای آن باید مهمترین مساله باشد.
چهار عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد ادامه دادند: ما همچنین بر این عقیده هستیم که برجام در کاهش تنش‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران نقش بسزایی داشته و در ارتقای صلح، ث..

برایان هوک: برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران به اجازه هیچ‌کس نیازی نداریم

برایان هوک: برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران به اجازه هیچ‌کس نیازی نداریم

برایان هوک: برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران به اجازه هیچ‌کس نیازی نداریم نماینده مستعفی دولت آمریکا در امور ایران مدعی شد که دولت متبوعش برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به اجازه کسی نیاز ندارد و می‌تواند به‌تنهایی این کار را انجام دهد. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه خبری الجزیره، «برایان هوک» نماینده مستعفی دولت آمریکا در امور ایران روز جمعه ادعا کرد که کشورش علی‌رغم خروج از برجام در سال 2018، برای احیای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نیازی به اجازه گرفتن از دیگر کشورها و جلب موافقت آنها ندارد و قادر است به‌تنهایی چنین کاری را انجام دهد.
برایان هوک که دو هفته قبل بدون دستیابی به موفقیت خاصی در زمینه کارزار فشار حداکثری علیه ایران از سمت خود استعفا کرد، همچنین مدعی شد که برجام صرفاً یک «توافق سیاسی» به شمار می‌رود و به همین دلیل اجرای آن الزام‌آور نیست.
دولت آمریکا که هفته گذشته قطعنامه‌ پیشنهادی‌اش به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌‌های تسلیحاتی علیه ایران تنها دو رأی (از جانب خود آمریکا و جمهوری دومینیکن) کسب کرد، بعد از ظهر پنج‌شنبه به وقت نیویورک [پنج‌شنبه شب به وقت تهران] رسماً درخواست بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران که برداشته شدن آنها بخشی از توافق هسته‌ای سال 2015 بود را به شورای امنیت ارائه کرد.
مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه با حضور در نیویورک شخصاً نامه‌ای را نماینده اندونزی در سازمان ملل متحد -که کشورش رئیس دوره‌ای شورای امنیت است- تحویل داد و طی این نامه ضمن متهم کردن ایران به نقض برجام، از طرف دولت آمریکا رسماً خواستار بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شد.
دولت آمریکا در حالی این درخواست غیرقانونی را مطرح کرده است که خود در اردیبهشت‌ماه 1397 یعنی بیش از دو سال قبل رسماً از برجام خارج شده و حتی متحدان اروپایی این کشور نیز تأکید می‌کنند که آمریکا به دلیل خروج از برجام اجازه ندارد از ساز‌وکار بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.
هلگا اشمید: آمریکا سال 2018 از برجام خارج شده و نمی‌تواند از مکانیزم ماشه استفاده کندچین: آمریکا عضو برجام نیست پس صلاحیت دعوت شورای امنیت به مکانیزم ماشه را نداردمسکو: اقدامات آمریکا علیه برجام می‌تواند به یک بحران ..

لغو نشست شورای امنیت درباره ایران به‌دلیل مخالفت آمریکا

لغو نشست شورای امنیت درباره ایران به‌دلیل مخالفت آمریکا

لغو نشست شورای امنیت درباره ایران به‌دلیل مخالفت آمریکا در پی مخالفت آمریکا با درخواست روسیه برای برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره ایران، برگزاری این نشست منتفی شد. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شبکه خبری سی‌ان‌ان روز جمعه به‌نقل از «دیمیتری پولیانسکی» معاون نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل متحد گزارش داد که برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ایران که روسیه درخواست برگزاری آن را داده و قرار بود همین امروز برگزار شود، به‌دلیل مخالفت آمریکا منتفی شده است.
دیمیتری پولیانسکی با انتقاد از سنگ‌اندازی آمریکا در مسیر برگزاری این نشست مهم، اعلام کرد که آمریکا نه‌تنها با فعال‌سازی مکانیسم ماشه علیه ایران به‌خلاف قوانین بین‌المللی باعث بروز مشکلات جدی در شورای امنیت شده است، بلکه حتی از گفتگوی صریح درباره این مسئله نیز خودداری می‌کند که این رفتار می‌تواند به پیچیده‌تر شدن اوضاع بینجامد.
مخالفت تروئیکای اروپایی با درخواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایرانظریف خطاب به شورای امنیت: آمریکا هیچ حقی برای تلاش در جهت احیای تحریم‌ها نداردتخت‌روانچی: آمریکا صلاحیت اعمال تحریم‌های مجدد علیه ایران را نداردآمریکا رسماً از ایران به شورای امنیت شکایت کردروسیه خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره ایران شدانتهای پیام/.+

الکاظمی: درباره استقرار نیروهای آمریکایی در خارج از عراق توافق کردیم/ حملات ترکیه به خاک عراق را نمی‌پذیریم

الکاظمی: درباره استقرار نیروهای آمریکایی در خارج از عراق توافق کردیم/ حملات ترکیه به خاک عراق را نمی‌پذیریم

الکاظمی: درباره استقرار نیروهای آمریکایی در خارج از عراق توافق کردیم/ حملات ترکیه به خاک عراق را نمی‌پذیریم نخست وزیر عراق دیدارش با رئیس جمهور آمریکا را مهم و موفقیت آمیز توصیف کرد و گفت که درباره استقرار نیروهای آمریکایی در خارج از عراق به توافق رسیده‌ایم. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در گفت وگو با شبکه تلویزیونی العراقیه درباره نتایج سفر به آمریکا و دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت: دوطرف عراقی و آمریکایی از این دیدار خرسند بیرون آمدند. در این دیدار درباره همکاری اقتصادی و امنیتی و ارزیابی دوباره حضور آمریکا در عراق بحث و گفت‌وگو شد.
الکاظمی گفت: توافق از طریق گفت‌وگوی راهبردی به ریاست وزیران خارجه عراق و آمریکا درخصوص مجموعه‌ای از اصول صورت گرفت که همه این اصول در راستای منافع ملت عراق و مربوط به حضور نیروهای آمریکایی و جدول بندی دوباره این حضور و بازنشر نیروهای آمریکایی در خارج از عراق است.
وی افزود: توافق در چارچوب گفت‌وگوی راهبردی درباره تشکیل تیمی فنی به منظور ایجاد سازوکاری برای این استقرار در خارج از عراق صورت گرفت.
نیروهای آمریکایی در طول سه سال آینده از عراق خارج می‌شوند
نخست وزیر عراق گفت: برای اولین بار است که مواضع آمریکایی را روشن می‌بینم که خواسته‌های دولت عراق را می فهمد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که نیروهای آمریکایی در طول سه سال آینده از عراق خارج خواهند شد و آنها درباره استقرار این نیروها در خارج از عراق بحث می‌کنند.
وی افزود: رئیس جمهور آمریکا گفت که شمار نیروهای آمریکایی بسیار اندک است و عملا آنها اندک هستند اما عراق نیاز به این نیروها برای آموزش و توسعه نیروهای ارتش و دستگاههای امنیتی دارد.
الکاظمی گفت: از جنبه اقتصادی، عراق امروز نیاز به ارزیابی روابط براساس منافع خود دارد؛ بویژه که آمریکا کشوری مهم است و صنایع بزرگی در زمینه نفت و انرژی و حتی آموزش دارد و عراق فرصتی برای استفاده از شراکت با یک کشور بزرگ صنعتی دارد.
وی افزود: مجموعه‌ای از یادداشت تفاهم‌ها در زمنیه نفت و انرژی بسته شد و مهمترین آنها، قراردادی درخصوص نفت در استان ذی قار است که یک پروژه راهبردی به شمار می رود و فواید زیادی برای اهالی این استان و عموم عراق دارد.
الکاظمی گفت: به طور قطع، این شرا..

شرمن: روسیه، چین و اروپا باور ندارند آمریکا بتواند مکانیزم ماشه را فعال کند

شرمن: روسیه، چین و اروپا باور ندارند آمریکا بتواند مکانیزم ماشه را فعال کند

شرمن: روسیه، چین و اروپا باور ندارند آمریکا بتواند مکانیزم ماشه را فعال کند به گفته وندی شرمن اروپا، روسیه، چین، هیچ یک باور ندارند که آمریکا در جایگاهی است که بتواند به مکانیزم ماشه برای بازگشت سریع و خودکار تحریم‌ها علیه ایران متوسل شود. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، وندی شرمن معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما در مصاحبه ای گفت: به نظرم رئیس جمهور (ترامپ) به جای منزوی کردن ایران، بار دیگر آمریکا را در کل جهان منزوی کرد.
وی تاکید کرد: اروپا، روسیه، چین، هیچ یک باور ندارند که آمریکا در جایگاهی است که بتواند به مکانیزم ماشه برای بازگشت سریع و خودکار تحریم ها علیه ایران متوسل شود.
شرمن گفت: عملا زمانی که درباره این توافق مذاکره می کردیم، تصریح کردیم که فقط شرکت کنندگان در این توافق می توانند از مکانیزم ماشه استفاده کنند و دونالد ترامپ به زبان خودش گفت آمریکا دیگر عضوی از این توافق نیست.
هلگا اشمید: آمریکا سال 2018 از برجام خارج شده و نمی‌تواند از مکانیزم ماشه استفاده کندچین: آمریکا عضو برجام نیست پس صلاحیت دعوت شورای امنیت به مکانیزم ماشه را نداردتخت روانچی: نتیجه فعال‌سازی مکانیسم ماشه تحقیر دوباره آمریکاستنیویورک تایمز: معلوم نیست ترامپ توانایی فعال کردن مکانیزم ماشه را داشته باشداختصاصی| نامه مهم ظریف در واکنش به اقدامات آمریکا برای راه‌اندازی مکانیزم ماشهآمریکا در فعال‌سازی مکانیسم ماشه شکست می‌خورد/کاخ سفید ابزاری برای فشار بر ایران نداردتوسل آمریکا به مکانیسم ماشه چگونه می‌تواند تغییرات مهم در شورای امنیت ایجاد کند؟انتهای پیام/

آمریکا رسماً از ایران به شورای امنیت شکایت کرد

آمریکا رسماً از ایران به شورای امنیت شکایت کرد

آمریکا رسماً از ایران به شورای امنیت شکایت کرد منابع غربی گزارش دادند که وزارت امور خارجه آمریکا با تسلیم شکوائیه‌ای علیه ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایران را به نقض برجام متهم کرده و رسماً خواستار بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شده است. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری رویترز گزارش داده است که آمریکا با تقدیم نامه‌ای به نمایندگان 15 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، به آنها اعلام کرده است که به‌دلیل آنچه «نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران» خوانده شده است، سازوکار بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را که به مکانیسم ماشه شهرت یافته کلید زده است.
آمریکا در حالی رسماً خواستار بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران با استفاده از ساز‌وکارهای برجام شده است که خود بیش از 2 سال قبل رسماً از این توافق چندجانبه خارج شده است و حتی متحدان اروپایی این کشور نیز تأکید می‌کنند که آمریکا به‌دلیل خروج از برجام اجازه ندارد از ساز‌وکار بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.
شبکه خبری بلومبرگ نیز گزارش داد که مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا بعد از ظهر پنج‌شنبه به‌وقت نیویورک [پنج‌شنبه‌شب به‌وقت تهران] با نماینده اندونزی در سازمان ملل متحد ــ که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را به‌عهده دارد ــ دیدار کرده و شخصاً نامه رسمی دولت آمریکا برای درخواست بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی را به وی تحویل داده است.
در این نامه ادعا شده است که ایران به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای سال 2015 موسوم به برجام پایبند نبوده و به همین دلیل آمریکا خواستار بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است.
انتهای پیام/+

ظریف خطاب به شورای امنیت: آمریکا هیچ حقی برای تلاش در جهت احیای تحریم‌ها ندارد

ظریف خطاب به شورای امنیت: آمریکا هیچ حقی برای تلاش در جهت احیای تحریم‌ها ندارد

ظریف خطاب به شورای امنیت: آمریکا هیچ حقی برای تلاش در جهت احیای تحریم‌ها ندارد وزیر امور خارجه کشورمان در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کرد که آمریکا هیچ حقی برای تلاش در جهت احیای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران ندارد و جامعه بین‌الملل باید در مقابل این خواسته آمریکا بایستد. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام غیرقانونی ایالات متحده آمریکا برای سوءاستفاده از سازوکارهای مندرج در توافق هسته‌ای برای احیای تحریم‌های ایران را مردود دانسته و تأکید کرده است که آمریکا هیچ حقی برای تلاش در جهت احیای تحریم‌ها ندارد و از همین رو این اقدام آمریکا باید از سوی شورا و جامعه بین‌المللی رد شود.
نامه وزیر امور خارجه کشورمان لحظاتی پیش از سوی مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد به رییس اندونزیایی این شورا تسلیم شد.
وزیر امور خارجه با اشاره به «غیرقابل‌پذیرش» بودن تلاش آمریکا برای توزیع اطلاعیه، نوشته است: «موضع خطرناک و غیرقانونی ایالات متحده قواعد جاافتاده حقوق بین‌الملل و رویه‌هایی را که در طول چند قرن شکل گرفته تا جهان ما را از هرج‌ومرج مصون بدارد، نادیده گرفته است.»
ظریف در ادامه تأکید کرده است که توجیهات ایالات متحده برای محق کردن خود در احیای قطعنامه‌های لغوشده پیشین، فاقد هرگونه «اعتبار یا مشروعیت» بوده و ضروری است که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد رد شود. این نامه می‌افزاید: «ضروری است که جامعه بین‌الملل در خصوص چنین سوء استفاده‌ای از روندهای شورای امنیت هوشیار باشد. ایران به شورا توصیه می‌کند که این سوءاستفاده از روند ــ که تبعاتی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی خواهد داشت ــ را متوقف کند.»
وزیر امور خارجه در ادامه تأکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران بر اساس دلایل روشن و متقن، بر این عقیده است که ایالات متحده از هیچ حقی برای اعمال دوباره بندهای قطعنامه‌های لغوشده برخوردار نیست.
ظریف سپس به تشریح برخی از «ملاحظات عینی و حقوقی» در خصوص اقدام اخیر آمریکا پرداخته است.
وزیر امور خارجه ابتدا به‌تفصیل به یادآوری «لغو مشارکت ایالات متحده در برجام» پرداخته و نوشته است: «رئیس‌جمهور ایالات متحده ر..