علت گلایه شدید رهبری از عملکرد دولت و مجلس در حوزه "جمعیت" چیست؟!
علت گلایه شدید رهبری از عملکرد دولت و مجلس در حوزه “جمعیت” چیست؟! نویسنده مجموعه جنگ جهانی جمعیت گفت: سخنان اخیر مقام معظم رهبری بهنوعی ابراز گله و نارضایتی از عملکرد دولت و مجلس در حوزه جمعیت است؛ اگر مجلس در ادعای انقلابیگری خودش صادق است، باید فوراً به این حوزه ورود و برای تسهیل فرزندآوری قانونگذاری کند. – اخبار اجتماعی – دکتر صالح قاسمی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به غفلت دولت در فهم و اجرای سیاستهای کلی جمعیت اظهار کرد: مقام معظم رهبری طی سخنرانی اخیر که در قالب ویدئوکنفرانس با مجلس شورای اسلامی داشتند، برای چندمین بار طی سالهای گذشته به مسئله جمعیت اشاره و آن را مجدداً گوشزد کردند؛ این نکته در سالهای اخیر بهطور مداوم مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته اما ظاهراً این تأکیدها بهروی دولت و مجلس بیتأثیر بوده است! در این رابطه باید قانون تصویب شود و پیگیریهای جدی اجرایی اتفاق بیفتد.
این کارشناس حوزه جمعیت ادامه داد: این نکته باید مورد بررسی قرار گیرد که چرا مقام معظم رهبری میفرمایند “تأکیدهای من در سالهای گذشته تأثیری نداشته است.”، براساس آمارها در طول 6 سال بعد از ابلاغ سیاستهای کلی جمعیت، شاخصهای جمعیتی همچنان روند کاهشی خود را با یک شیب تند ادامه میدهند! تعداد تولدهای کل کشور از سال 1394 مشخصاً شروع به کاهش کرده و رفتهرفته به میزان کاهش آنها افزوده میشود؛ ما از یکمیلیون و 570هزار تولد در سال 1394 به یکمیلیون و 196هزار تولد در سال 1398 رسیدهایم! بهعبارتی رکورد کاهش تعداد تولدها در سال 1398 با کاهش 170هزار تولد شکست! و احتمالاً در سال 1399 نیز رکورد تازهای در این رابطه خواهیم داشت؛ این آمارها حاکی از آن است که در شرایط جمعیتی مطلوبی قرار نداریم.
وی تصریح کرد: نرخ رشد جمعیت کشور در سال 1398 به کمتر از یک درصد رسید؛ این اتفاق در طول همه تاریخ کشورمان بیسابقه بوده است! این شاخصها به ما میگویند که تأکیدات مقام معظم رهبری به ثمر ننشستهاند اما چرا این تأکیدها جدی گرفته نمیشود؟! به این خاطر که دو قوه اصلی که در این رابطه باید انجام وظیفه کنند،کوتاهی کردهاند؛ بیش از همه دولت در فهم و اجرای سیاستهای کلی جمعیت غفلت کرده است و اصلاً وارد این عرصه نشده است حتی متأسفانه این سیاستها را قبول ندارد و حتی یک بار در موضوع ..


