3 دلیل برای بازبینی بایدن در سیاست‌‌های تحریمی آمریکا در قبال ایران

3 دلیل برای بازبینی بایدن در سیاست‌‌های تحریمی آمریکا در قبال ایران

۳ دلیل برای بازبینی بایدن در سیاست‌‌های تحریمی آمریکا در قبال ایران درباره اینکه چرا دولت فعلی آمریکا بعد از ارزیابی‌های جامع درباره کارآیی تحریم‌ها تصمیم گرفته از توسل به کارزارهای تحریمی جامع علیه ایران صرفنظر کند می‌توان به سه دلیل اشاره کرد. – اخبار بین الملل – گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم- روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به تازگی گزارش داده دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از به اتمام رساندن بررسی‌ها درباره نحوه استفاده از تحریم‌ها به عنوان ابزار اعمال سیاست خارجی به دنبال ایجاد تعدیل‌هایی در نحوه استفاده از این سیاست‌های تنبیهی علیه کشورهایی نظیر ایران است.
مقام‌های آمریکایی گفته‌اند دولت بایدن قصد دارد به سیاست استفاده از کارزارهای فراگیر تحریمی علیه کشورها پایان دهد و به جای اعمال یکجانبه تحریم‌ها، استفاده چندجانبه از آنها با همراهی متحدان و شریکان را در دستور کار قرار دهد.
وال‌استریت‌ژورنال اذعان کرده که سیاست جدید تحریمی آمریکا گامی برای فاصله گرفتن از سیاست‌های تحریمی دولت «دونالد ترامپ» است که بیش از هر دولت دیگر این کشور از این سلاح، علیه کشورهایی نظیر ایران، کره شمالی و ونزوئلا استفاده کرد.
به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، اقدام جدید دولت بایدن در پرتو شکست سیاست‌های تحریمی دولت ترامپ در رسیدن به توافق‌های مهم دیپلماتیک یا ایجاد تغییرات محسوس در رفتار کشورهای هدف انجام شده و از زیر سوال رفتن ارزش تحریم‌ها به عنوان ابزارهای قائم به خود، حکایت دارد.
تاریخچه توسل به تحریم
توسل به تحریم در حال حاضر یکی از محورهای سیاست خارجی دولت‌های آمریکا برای وادار کردن دولت‌‌ها و کشورهای دیگر برای رفتار طبق الگوهای مطلوب واشنگتن به شمار می‌رود. مقام‌های آمریکایی معمولاً می‌گویند تحریم، روشی جذاب برای ایجاد تغییر در سیاست‌های کشورهایی است که دیپلماسی با آنها ممکن نیست و استفاده از گزینه نظامی ضد آنها هم مضرات و مخاطرات گزاف و سنگینی در پی دارد.
منابع کتابخانه‌ای نخستین مورد توسل آمریکا به تحریم را سال 1807 می‌دانند، زمانی که کنگره آمریکا در دومین دوره ریاست‌جمهوری «توماس جفرسون» قانونی را برای ممنوع کردن کشتی‌های آمریکایی از تجارت در بنادر خارجی به تصویب رساند. هدف از این قانون، مجازات انگلیس و فرانسه به دلیل دخالت در تجارت آمریکا بودند.
با این حال، این قانون کاملاً شکست خ..

لاوروف: آماده دفاع از متحدانمان در مقابل تهدیدات از خاک افغانستان هستیم

لاوروف: آماده دفاع از متحدانمان در مقابل تهدیدات از خاک افغانستان هستیم

لاوروف: آماده دفاع از متحدانمان در مقابل تهدیدات از خاک افغانستان هستیم وزیر خارجه روسیه گفت مسکو آماده است تا در برابر تهدیدات متحدانش از خاک افغانستان، از پایگاه نظامی خود در تاجیکستان استفاده کند. – اخبار بین الملل – به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو برای حمایت متحدانش از تهدیدات برخاسته از افغانستان هر اقدامی خواهد کرد، از جمله اینکه از پایگاه این کشور در مرز تاجیکستان با افغانستان استفاده کند.
به گزارش «تاس»، لاروف افزود که رئیس جمهور روسیه درباره وضعیت امنیتی افغانستان با همتایان تاجیکستانی، ازبکستانی و سران دیگر کشورهای آسیای مرکزی در تماس است.
وی تاکید کرد: تعهدات در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی به قوت خود باقی است، نمایندگان دبیرخانه سازمان از بخشی از مرز تاجیکستان و افغانستان بازدید کردند، وضعیت را ارزیابی نموده و گزارش خود را به شورای دائمی ارائه خواهند کرد.
وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که روسیه از نزدیک وضعیت افغانستان را بررسی می‌کند و ابراز نگرانی کرد که اوضاع بسرعت رو به وخامت می‌رود و نظامیان آمریکایی و ناتو نیز پس از دو دهه حضور در افغانستان در رابطه با تامین ثبات قادر به دستیابی نتایج ملموس نبودند.
بیش از 70 درصد از مرز افغانستان با تاجیکستان در تصرف طالبان استتأکید پوتین بر آمادگی روسیه برای حمایت کامل از تاجیکستاناستقرار 20 هزار نظامی تاجیکستانی در مرز مشترک با افغانستانگفتنی است که در پی افزایش ناامنی‌ها و پیشروی طالبان در ولایت‌های شمالی و شمال شرق افغانستان، تاجیکستان 20 هزار نظامی را در مرز مشترک با افغانستان مستقر کرده است.
انتهای پیام/.

روسیاالیوم: ترکیه 2 هزار معارض سوری را به افغانستان اعزام می‌کند

روسیاالیوم: ترکیه 2 هزار معارض سوری را به افغانستان اعزام می‌کند

روسیاالیوم: ترکیه ۲ هزار معارض سوری را به افغانستان اعزام می‌کند رسانه روسی اعلام کرد که ترکیه از گروه‌های معارض دولت سوریه درخواست کرده است تا ۲ هزار نفر از جنگجویان خود را به افغانستان اعزام کنند. – اخبار بین الملل – به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، درحالی که ترکیه به بهانه تامین امنیت فرودگاه کابل برای ادامه حضور در افغانستان تلاش می‌کند، «روسیا الیوم» گزارش داد که آنکارا از معارضین سوری خواسته تا 2 هزار نفر از جنگجویان خود را به افغانستان اعزام کنند.
این نشریه روسی افزود که اطلاعاتی از سرکرده‌های معارضین دولت سوریه با تایید این موضوع نشان می‌دهند که افسران سرویس اطلاعاتی ترکیه (MIT) و معارضین سوری برای آماده سازی اعزام جنگجویان به افغانستان با یکدیگر دیدار کرده‌اند.
براساس این گزارش سرکرده‌های معارضان سوری حاضر در این جلسه به شرح ذیل است:
1- سیف ابوبکر، فرمانده لشکر الحمزات
2- ثائر معروف ، فرمانده تیپ سمرقند
3- حسین خیری از تیپ صقور الشمال
4- فهیم عیسی ، فرمانده لشکر السلطان مراد
5- محمد الجاسم ملقب به ابو عمشة فرمانده تیپ سلیمان شاه
6- یاسر عبدالرحیم ، فرمانده سپاه مجد.
روسیا الیوم در ادامه نوشت که ترکیه از سرکرده‌های معارضان سوری خواسته است تا دو هزار جنگنجو را به عنوان اولین گروه آماده کنند تا در صورت لزوم آن‌ها را به افغانستان اعزام کنند.
نگاهی دیگر به چالش‌های ترکیه در افغانستاننیروهای نظامی ترکیه در افغانستان باقی می‌مانندتمدید حضور نظامیان ترکیه در افغانستانبه گفته منابع، معارضان سوری در ازای سفر جنگجویان خود به افغانستان خواستار حقوق ماهانه 3 هزار دلاری برای هر یک از این جنگجویان شده است.
انتهای پیام/.

ایران میزبان 4 هیئت از افغانستان/ آغاز اجلاس گفتگوهای بین‌الافغانی با سخنرانی ظریف

ایران میزبان 4 هیئت از افغانستان/ آغاز اجلاس گفتگوهای بین‌الافغانی با سخنرانی ظریف

ایران میزبان ۴ هیئت از افغانستان/ آغاز اجلاس گفتگوهای بین‌الافغانی با سخنرانی ظریف مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که تهران به‌طور هم‌زمان میزبان ۴ هیئت افغانستان از جمله هیئت سیاسی طالبان و هیئت سیاسی جمهوریت است. – اخبار بین الملل – به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، هم‌زمان با تشدید درگیری‌ها و بن‌بست مذاکرات صلح افغانستان، «سید رسول موسوی» مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه ایران در توئیتی اعلام کرد که تهران به‌طور هم‌زمان میزبان 4 هیئت افغانستان است.
وی اظهار داشت که این هیئت‌ها شامل: «هیئت کمیسیون فرهنگی پارلمان افغانستان»، «هیئت عالی‌رُتبه سیاسی طالبان»، «هیئت عالی‌رتبه سیاسی جمهوریت» و «هیئت عالی ناظر بر روند تثبیت هویت اتباع افغانستانی مقیم ایران» است.
«محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز به تازگی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یک هیئت بلندپایه این گروه به سرپرستی «شیرمحمد عباس استانکزی» معاون دفتر سیاسی طالبان به تهران سفر کرده است.
ریاست هیئت طالبان در نشست مسکو را چه کسی به عهده دارد؟نشست خبری هیئت طالبان/ طبق توافق دوحه ماندن آمریکایی‌ها بعد از 14 ماه به معنای اشغال افغانستان استافغانستان: سفر هیئت طالبان به تهران با آگاهی کابل بوده استاز سوی دیگر، «یونس قانونی»، «کریم خرم»، «ارشاد احمدی»، «محمدالله بتاش»، «ظاهر وحدت» و «سلام رحیمی» نیز اعضای هیئت سیاسی هستند که از کابل به تهران آمده‌اند.
نگاهی به این ترکیب نشان می‌دهد که تقریباً این گروه از تمام اقوام و جهت‌ها نمایندگی کرده و می‌تواند تسهیل‌گر خوبی برای ادامه این گفت‌وگوهای صلح در آینده باشد.

همچنین دقایقی پیش اجلاس گفتگوهای بین‌الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیئت عالی سیاسی طالبان صبح امروز چهارشنبه شانزدهم تیرماه جاری به میزبانی جمهوری اسلامی ایران با سخنرانی وزیر امور خارجه در تهران افتتاح شد.
دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در افتتاحیه این نشست با اشاره به شکست ایالات متحده آمریکا در افغانستان و حضور بیش از دو دهه در این کشور که موجب خرابی‌های بسیاری شده است خاطر نشان ساخت: امروز مردم و رهبران سیاسی افغانستان باید برای آینده کشورشان تصمیمات دشوار اتخاذ کنند.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نتایج نامطلوب ادامه منازعات د..

گام مهم ایران برای برقراری صلح در افغانستان/ رهبران سیاسی افغان و طالبان در تهران دیدار کردند

گام مهم ایران برای برقراری صلح در افغانستان/ رهبران سیاسی افغان و طالبان در تهران دیدار کردند

گام مهم ایران برای برقراری صلح در افغانستان/ رهبران سیاسی افغان و طالبان در تهران دیدار کردند هم‌زمان با افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی در افغانستان، جمهوری اسلامی ایران گام مهمی جهت برقراری صلح برداشته است و رهبران سیاسی افغان و طالبان در تهران دیدار کردند. – اخبار بین الملل – به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، هم‌زمان با افزایش‌ تنش‌های سیاسی و‌ نظامی در افغانستان و در فاصله کوتاهی مانده تا خروج نیروهای خارجی از خاک افغانستان، جمهوری اسلامی ایران گامی مهم جهت برقراری صلح و ثبات در افغانستان برداشته است.
تهران با دعوت از شماری از رهبران و چهره‌های سیاسی افغانستان و همچنین میزبانی از رهبران ارشد سیاسی گروه طالبان، زمینه را جهت آغاز هم‌گرایی میان گروه‌های مختلف افغانستان فراهم کرده و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بروز تنش‌های سیاسی و نظامی در افغانستان به کار بسته است.
یونس قانونی، کریم خرم، ارشاد احمدی، محمدالله بتاش، ظاهر وحدت و سلام رحیمی اعضای هیئت سیاسی‌ای هستند که از کابل به تهران آمده که نگاهی به این ترکیب نشان می‌دهد که تقریباً این گروه از تمام اقوام و جهت‌ها نمایندگی کرده و می‌تواند تسهیل‌گر خوبی برای ادامه این گفتگوها در آینده باشد.
از سوی دیگر رهبران ارشد سیاسی طالبان به ریاست «عباس استانکزی» معاون سیاسی و مولوی «خیرالله خیرخواه» همچنین «قاری دین محمد حنیف» نیز به تهران آمده‌اند که این خود نشان از عزم جدی این گروه برای حاضر شدن در میز مذاکرات بین‌الافغانی دارد.
افغانستان: از واضح شدن خواسته‌های طالبان در روند صلح استقبال می‌کنیمبیش از 70 درصد از مرز افغانستان با تاجیکستان در تصرف طالبان استدولت افغانستان: کابل به تشکیل دولت با مشارکت طالبان مصمم استعضو تیم مذاکره طالبان: هیچ نظامی خارجی نباید در افغانستان حضور داشته باشدبه نظر می‌رسد ابتکار و تلاش جمهوری اسلامی ایران برای سر و‌ سامان دادن به روند گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و فقط نقش تسهیل‌گری بازی کردن در این مذاکرات می‌تواند الگوی مناسبی در اختیار سایر قدرت‌های منطقه‌ای از جمله چین، روسیه و پاکستان قرار دهد تا آنها نیز از این طریق شرایط را برای آینده روشن افغانستان فراهم سازند.
انتهای پیام/.

نگرانی و دستپاچگی صهیونیست‌ها از پیشنهاد نصرالله برای حل بحران سوخت لبنان

نگرانی و دستپاچگی صهیونیست‌ها از پیشنهاد نصرالله برای حل بحران سوخت لبنان

نگرانی و دستپاچگی صهیونیست‌ها از پیشنهاد نصرالله برای حل بحران سوخت لبنان رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که صحبت‌های سید حسن نصرالله درباره حل بحران سوخت لبنان با کمک ایران، برای اسرائیل بسیار نگران کننده است. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المیادین، صحبت‌های سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی روز دوشنبه همانند همه سخنرانی‌های ایشان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های صهیونیستی داشت.
اما رسانه‌های اسرائیلی این بار بر آن بخش از سخنان دبیرکل حزب‌الله متمرکز شدند که مربوط به حل بحران سوخت لبنان با کمک ایران و وارد کردن مشتقات نفتی از این کشور به لبنان بود.
شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی در این زمینه اعلام کرد که سید نصرالله یک راه حل برای بحران سوخت لبنان دارد و آن واردات سوخت از ایران است، این موضوع بسیار برای اسرائیل نگران کننده است و ما خیلی نگرانیم.
روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت نیز ضمن بازتاب سخنان سید حسن نصرالله گزارش داد که پیشنهاد دبیرکل حزب الله لبنان درباره واردات سوخت از ایران با هدف نجات لبنان برای اسرائیل بسیار نگران کننده است.
این روزنامه صهیونیستی مدعی شد، پیشنهاد واردات سوخت از ایران به معنای تسلط این کشور بر لبنان خواهد بود که همین موضوع موجب نگرانی اسرائیل می‌شود.
سید حسن نصرالله: هدف آمریکا شوراندن مردم لبنان علیه مقاومت استحزب‌الله تا زمانی که دمشق بخواهد در سوریه می‌ماند/ به اسرائیل می‌گوییم آماده نبرد هستیمرسانه‌های صهیونیستی همچنین اعلام کردند، دولت ایران بارها تاکید کرده اگر درخواستی از جانب لبنان برای واردات سوخت باشد این موضوع را به شکل جدی بررسی خواهد کرد.
شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی در ادامه گزارش خود در این زمینه اعلام کرد نگرانی اسرائیل از واردات سوخت از ایران به لبنان به اندازه‌ای است که موجب شده تا «بنی گانتس» (وزیر جنگ رژیم صهیونیستی) اعلام کند که اسرائیل آماده ارائه کمک‌های بشردوستانه به لبنان در حل بحران مالی این کشور است!
بر اساس این گزارش، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز گذشته با انتشار توئیتی اعلام کرد که پیشنهاد ارائه کمک‌های مالی به لبنان را به نیروهای «یونیفل» (نیروهای موسوم به حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان) ارائه داده است.
گانتس در ادامه گفت: در سایه اوضاع اقتصادی دشوا..

بیانیه تروئیکای اروپایی در واکنش به اقدام هسته‌ای جدید ایران

بیانیه تروئیکای اروپایی در واکنش به اقدام هسته‌ای جدید ایران

بیانیه تروئیکای اروپایی در واکنش به اقدام هسته‌ای جدید ایران وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) طی بیانیه‌ای مشترک از تصمیم ایران برای تولید فلز اورانیوم با غنای ۲۰درصد عمیقاً ابراز نگرانی کردند. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام سه‌شنبه‌شب در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران قصد دارد به‌عنوان بخشی از فرآیند تأمین سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران اقدام به تولید اورانیوم فلزی با غنای 20 درصد کند، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.
وزرای امور خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه در این بیانیه مشترک اعلام کردند: «ما وزرای امور خارجه دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا با نگرانی عمیق یادآور می‌شویم که ایران گام‌هایی را در راستای تولید فلز اورانیوم غنی‌سازی‌شده [20درصدی] برداشته است، این یک نقض جدی تعهدات ایران ذیل برجام است. ایران هیچ نیاز غیرنظامی معتبری برای تحقیق و توسعه درباره فلز اورانیوم و تولید آن که گامی کلیدی برای توسعه سلاح هسته‌ای است، ندارد.»
در ادامه این بیانیه آمده است: «ما قویاً از ایران می‌خواهیم که همه فعالیت‌های مغایر با برجام را فوراً متوقف کند و به مذاکرات وین بازگردد؛ با این نگرش که [مذاکرات] باید زودتر به نتیجه برسد. ما بارها تأکید کرده‌ایم که گذر زمان به‌نفع هیچ‌یک از طرف‌ها نیست. ایران با گام‌های اخیر خود، شانس دستیابی به یک نتیجه موفقیت‌آمیز در مذاکرات وین را علی‌رغم پیشرفت‌هایی که طی 6 دور مذاکرات حاصل شده است، تهدید می‌کند.»
طرف‌های غربی در حالی از گام‌های هسته‌ای ایران انتقاد می‌کنند و این گام‌های را نقض آشکار برجام برمی‌شمارند که ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام در سال 2018 و کوتاهی طرف‌های اروپایی در عمل به وعده‌ها و تعهداتشان در قبال ایران و برجام و همچنین پافشاری دولت بایدن بر ادامه سیاست شکست‌خورده موسوم به فشار حداکثری، این گام‌های هسته‌ای را اجرا کرده و در عین حال همواره تأکید کرده است که آمادگی دارد در صورت رفع کامل و راستی‌آزمایی‌شده تحریم‌های آمریکا و پایبندی کامل طرف‌های اروپایی به تعهداتشان ذیل برجام، اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود را از سر گیرد.
آژانس اتمی: ایران قصد دارد از اورانیوم 20درصدی تولید داخل ..

غریب آبادى: به‌زودی اولین صفحه سوخت سیلیساید در ایران ساخته می‌شود

غریب آبادى: به‌زودی اولین صفحه سوخت سیلیساید در ایران ساخته می‌شود

غریب آبادى: به‌زودی اولین صفحه سوخت سیلیساید در ایران ساخته می‌شود نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین اعلام کرد که برنامه سازمان انرژی اتمی ایران برای تولید صفحه سوخت سیلیساید جهت استفاده در رآکتور تهران ۹ روز قبل به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده و بلافاصله امور عملیاتی آن آغاز شده است. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین سه‌شنبه شب از تولید قریب‌الوقوع اولین صفحه سوخت سیلیساید در ایران خبر داد.
غریب‌آبادی در این خصوص اظهار داشت: برنامه سازمان انرژی اتمی برای تولید یک صفحه سوخت سیلیساید برای استفاده در رآکتور تهران، 9 روز قبل به اطلاع آژانس رسید و بلافاصله امور عملیاتی آن آغاز شد.
وی توضیح داد: سوخت سیلیساید، نوعی مدرن از سوخت هسته ای است که فناوری آن صرفا در اختیار تعداد انگشت شماری از کشورهاست.
این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: فعالیت تحقیق و توسعه در این خصوص با اورانیوم طبیعی حدود سه ماه قبل شروع شده بود.
غریب‌آبادی افزود: در فرایند جدید، یک صفحه سوخت جدید با استفاده از اورانیوم غنی شده 20 درصد تولید می شود.
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین خاطرنشان کرد: این اقدام که کیفیت و کمیت تولید رادیوداروها را به طور قابل توجهی ارتقاء خواهد داد، جمهوری اسلامی ایران را به یکی از کشورهای پیشرو در حوزه فناوری هسته ای تبدیل می کند.
آژانس اتمی: ایران قصد دارد از اورانیوم 20 درصدی تولید داخل برای تأمین سوخت رآکتور تهران استفاده کندواکنش روسیه به گزارش اخیر آژانس اتمی درباره اقدام هسته‌ای جدید ایرانابراز نگرانی آمریکا از گام هسته‌ای جدید ایرانانتهای پیام/.

ابراز نگرانی آمریکا از گام هسته‌ای جدید ایران

ابراز نگرانی آمریکا از گام هسته‌ای جدید ایران

ابراز نگرانی آمریکا از گام هسته‌ای جدید ایران سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران قصد دارد تولید فلز اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را برای تأمین سوخت رآکتور تهران آغاز کند، این اقدام ایران را «نگران‌کننده» و «تأسف‌آور» خواند. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا سه‌شنبه شب به وقت تهران در یک نشست خبری از اینکه ایران [به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] در حال آغاز روند تولید فلز اورانیوم با غنای 20 درصد به عنوان بخشی از فرآیند تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران است، ابراز نگرانی کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره گام هسته‌ای جدید ایران که رسانه‌های غربی بخش‌هایی از آن را منتشر کرده‌اند، اظهار داشت: «تا جایی که من می‌دانم، این گزارش تا زمانی که شورای حکام آژانس بین‌المللی اقدام به انتشار آن کند، محدود خواهد ماند. ولی ما شاهد این هستیم که برخی رسانه‌ها مطالبی را درباره این سند ارائه کرده‌اند. اینکه ایران تصمیم گرفته است که عدم پایبندی خود به تعهداتش در برجام را تشدید کند، مسئله‌ای نگران‌کننده است.»
وی با تکرار ادعاهای بی‌اساس مقامات غربی مبنی بر تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای، اقدام هسته‌ای جدید ایران را اقدامی مؤثر در راستای دستیابی به سلاح هسته‌ای توصیف کرد و آن را گامی «تأسف‌آور» خواند.
طرف‌های غربی در حالی از گام‌های هسته‌ای ایران انتقاد می‌کنند و این گام‌های را نقض آشکار برجام برمی‌شمارند که ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام در سال 2018 و کوتاهی طرف‌های اروپایی در عمل به وعده‌ها و تعهداتشان در قبال ایران و برجام و همچنین پافشاری دولت بایدن بر ادامه سیاست شکست‌خورده موسوم به فشار حداکثری، این گام‌های هسته‌ای را اجرا کرده و در عین حال همواره تأکید کرده است که آمادگی دارد در صورت رفع کامل و راستی‌آزمایی شده تحریم‌های آمریکا و پایبندی کامل طرف‌های اروپایی به تعهداتشان ذیل برجام، اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود را از سر گیرد.
شامگاه سه‌شنبه 15 تیرماه رسانه‌های غربی گزارش دادند که ایران رسماً آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از تصمیم خود مبنی بر استفاده از اورانیوم 20 درصدی تولید داخل برای..

واکنش روسیه به گزارش اخیر آژانس اتمی درباره اقدام هسته‌ای جدید ایران

واکنش روسیه به گزارش اخیر آژانس اتمی درباره اقدام هسته‌ای جدید ایران

واکنش روسیه به گزارش اخیر آژانس اتمی درباره اقدام هسته‌ای جدید ایران نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در واکنش به گزارش اخیر آژانس درباره حرکت ایران به سمت تولید فلز اورانیوم با غنای ۲۰ درصد، خواستار احیای فوری برجام برای پایان دادن به چرخه اقدامات هسته‌ای ایران در برابر تحریم‌های آمریکا شد. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین سه‌شنبه شب در پیامی توئیتری به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران قصد دارد تولید اورانیوم فلزی با غنای 20 درصد را آغاز کند، واکنش نشان داد.
این دیپلمات بلندپایه روس با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر، درباره گزارش اخیر آژانس اظهار داشت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده است که ایران به سمت تولید فلز اورانیوم با غنای 20 درصد حرکت می‌کند. ایالات متحده به نوبه خود سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ را حفظ می‌کند. تنها راه خروج از این دور معیوب، از سرگیری بدون تأخیر مذاکرات وین و احیای کامل برجام است.»
ساعتی پیش رسانه‌های غربی گزارش دادند که ایران رسماً آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از تصمیم خود مبنی بر استفاده از اورانیوم 20 درصدی تولید داخل برای تأمین سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران مطلع کرده است. بخشی از این فرآیند چندمرحله‌ای، شامل تولید فلز اورانیوم با غنای 20 درصد خواهد بود.
آژانس اتمی: ایران قصد دارد از اورانیوم 20 درصدی تولید داخل برای تأمین سوخت رآکتور تهران استفاده کنداولیانوف: ادامه همکاری ایران با آژانس در مرحله کنونی بسیار مهم استادعای دیپلمات‌های غربی: دسترسی بازرسان آژانس به تأسیسات نطنز محدود شده استمقام ایرانی: تا زمان احیای برجام فیلم دوربین‌ها را به آژانس نمی‌دهیمانتهای پیام/.