سفیر عربستان پس از 4 سال قطع روابط استوارنامه خود را تقدیم امیر قطر کرد

سفیر عربستان پس از 4 سال قطع روابط استوارنامه خود را تقدیم امیر قطر کرد

سفیر عربستان پس از ۴ سال قطع روابط استوارنامه خود را تقدیم امیر قطر کرد بر اساس گزارش منابع رسمی سفیر عربستان در دوحه استوارنامه خود را به امیر قطر تقدیم کرد. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الخلیج آنلاین، شیخ « تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر روز گذشته با « منصور بن خالد بن فرحان» سفیر عربستان دیدار کرد که در این دیدار سفیر عربستان پس از حدود چهار سال قطع روابط با قطر اولین استوارنامه خود را تقدیم امیر قطر کرد.
خبرگزاری قطر اعلام کرد که این دیدار در دفتر امیر قطر برگزار شد که علاوه بر سفیر عربستان چند سفیر کشور دیگر از جمله نیجریه، کره جنوبی و .. استوارنامه خود را نیز تقدیم کردند.
بر اساس گزارش رسمی عربستان سعودی امیر قطر ابراز امیدواری کرد که سفیر عربستان در ماموریت‌های خود موفق عمل کند و بر حمایت کامل در خصوص تقویت روابط دو جانبه میان قطر و عربستان تاکید کرد.
از سال 2017 که بحران در شورای همکاری خلیج فارس آغاز شد و عربستان، مصر، بحرین و امارات، دوحه را تحریم کردند، این اولین بار است که عربستان سفیری برای قطر تعیین می‌کند.
شکنجه شدید ولی‌عهد سابق عربستان و وخامت اوضاع جسمانی اوعربستان| اعدام «فهد بن ترکی»؛ موج تازه پاکسازی‌های محمد بن سلمان در راه است؟عربستان| جلسه محاکمه «سلمان العوده» محرمانه برگزار می‌شود/ احتمال آزادی 3 فعال سعودیاین اقدام در راستای آشتی قطر و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است که بعد از نشست «العلا» در عربستان محقق شد.
رسانه‌های وابسته به سعودی‌ها و در رأس آنها شبکه‌های «العربیه» و «الحدث» تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا نزد افکار عمومی از مصالحه سران آل سعود با مقامات دوحه به عنوان یک پیروزی و دستاورد بزرگ برای ریاض یاد کنند.
انتهای پیام/

شکنجه شدید ولی‌عهد سابق عربستان و وخامت اوضاع جسمانی او

شکنجه شدید ولی‌عهد سابق عربستان و وخامت اوضاع جسمانی او

شکنجه شدید ولی‌عهد سابق عربستان و وخامت اوضاع جسمانی او یک رسانه آمریکایی از شکنجه شدید «محمد بن نایف» ولی‌عهد سابق سعودی در یک بازداشتگاه مخفی و وخامت وضعیت جسمانی او خبر داد. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «محمد بن نایف» ولی‌عهد سابق عربستان سعودی که در مکانی سری در بازداشت به سر می‌برد، به شدت مورد شکنجه قرار گرفت.
شبکه آمریکایی «ان.بی.سی» گزارش داد که بن نایف در بازداشتگاه به شدت مورد شکنجه جسمی قرار گرفت؛ به طوری که بدون کمک قادر به راه رفتن نیست.
رسانه آمریکایی یاد شده به نقل از دو منبع مطلع افزود: از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درخواست شده تا برای کمک به محمد بن نایف مداخله کند.
دو منبع آگاه درباره وضعیت جسمانی بن نایف می‌گویند که وزن او به دلیل شکنجه‌ها بیش از 23 کیلوگرم کاهش پیدا کرد و به تنهای قادر به راه رفتن نیست.
برخی منابع آگاه می‌گویند که ولی‌عهد سابق سعودی در یک مجتمع دولتی در نزدیکی کاخ الیمامه در ریاض بازداشت است.
محمد بن نایف در سال 2017 با پسرعمویش شاهزاده محمد بن سلمان ولی‌عهد کنونی عربستان جایگزین شد و از زمان بازداشتش در مارس سال گذشته در انظار عمومی مشاهده نشده است.
بنا به گزارش برخی روزنامه‌ها و نزدیکان محمد بن نایف، وی به مدت شش ماه در حبس انفرادی بود که در این مدت تحت شکنجه قرار گرفته است و از ناحیه پا آسیب دیده است.
چندی پیش روزنامه «ساندی تایمز» در گزارشی به قلم «لوئیز کالاهان» خبرنگار امور خاورمیانه گزارش داده بود که « جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای آزادی « محمد بن نایف» ولیعهد سعودی تحت فشار قرار دارد.
انتهای پیام

روسیه: ساده‌لوحانه است که تصور کنیم برجام ظرف چند روز احیا می‌شود/ ادعاهای غربی‌ها علیه برنامه موشکی ایران هیچ پایه و اساسی ندارد

روسیه: ساده‌لوحانه است که تصور کنیم برجام ظرف چند روز احیا می‌شود/ ادعاهای غربی‌ها علیه برنامه موشکی ایران هیچ پایه و اساسی ندارد

روسیه: ساده‌لوحانه است که تصور کنیم برجام ظرف چند روز احیا می‌شود/ ادعاهای غربی‌ها علیه برنامه موشکی ایران هیچ پایه و اساسی ندارد نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد تأکید کرد تصور اینکه برجام پس از خروج آمریکا در سال ۲۰۱۸ و تلاش‌های این کشور برای نابودی آن، تنها ظرف چند روز یا چند هفته احیا خواهد شد، «ساده‌لوحانه» است. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت برای بررسی گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره روند اجرای قطعنامه 2231 و برجام تأکید کرد با توجه به آسیب‌هایی که آمریکا به برجام وارد کرده است، تصور احیای این توافق ظرف تنها چند روز یا چند هفته، ساده‌لوحانه است.
واسیلی نبنزیا در ابتدای اظهارات خود درباره گزارش اخیر آنتونیو گوترش گفت: گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که ایران اقدامی در نقض بند دوم پیوست B قطعنامه 2231 صورت نداده است و همچنین هیچ‌گونه شواهدی دال بر اینکه ایران بند چهارم پیوست B را نقض و اقدام به صادرات قطعات مرتبط با موشک‌های بالستیک کرده باشد،‌ به دست دبیرکل سازمان ملل متحد نرسیده است. من می‌خواهم در اینجا تأکید کنم که اینها یافته‌های دبیرکل سازمان ملل متحد هستند و نه فدراسیون روسیه.
وی ادامه داد: ما در نامه خود درباره ادعاهای چندین کشور غربی [علیه ایران] تأکید کردیم که ادعاهای آنها درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران هیچ پایه و اساسی ندارد و هیچ‌گونه اسنادی در رابطه با اتهامات آنها علیه ایران ارائه نشده است. گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد این را تأیید می‌کند.
این دیپلمات بلندپایه روس خاطرنشان کرد: بسیار عجیب و غیرقابل قبول است که ایالات متحده به عنوان کشوری که قطعنامه 2231 را نقض کرده و همچنان به این کار ادامه می‌دهد، چنین اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کند.
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد درباره شانس احیای برجام نیز اظهار داشت: ساده‌لوحانه است که تصور کنیم جسم نیمه‌جانی که پس از خروج ایالات از برجام در سال 2018 و تلاش‌های این کشور برای تخریب این توافق برجای مانده است را می‌توان به‌صورت جادویی ظرف چند روز یا چند هفته احیا کرد. ما باید واقع‌بین باشیم. احیای برجام مستلزم صبر، پشتکار و عزم سیاسی همه طرف‌هاست.
وی یادآور شد: ایرا..

چین: خواسته ایران برای تضمین گرفتن از آمریکا درباره برجام کاملاً قابل درک است

چین: خواسته ایران برای تضمین گرفتن از آمریکا درباره برجام کاملاً قابل درک است

چین: خواسته ایران برای تضمین گرفتن از آمریکا درباره برجام کاملاً قابل درک است معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه خروج آمریکا از برجام باعث تشدید بی‌اعتمادی میان واشنگتن و تهران شده است، تأکید کرد که خواسته ایران مبنی بر تضمین گرفتن از آمریکا برای عدم خروج دوباره از برجام کاملاً قابل درک است. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «گِنگ شوانگ» معاون نماینده دائم جمهوری خلق چین در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت برای بررسی گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره روند اجرای برجام و قطعنامه 2231 تأکید کرد که آمریکا با خروج از برجام باعث تشدید بی‌اعتمادی شده و اکنون باید که نگرانی‌های ایران را برطرف کند.
این دیپلمات ارشد چینی در ابتدای اظهارات خود گفت: ایالات متحده برخلاف مصالح جامعه جهانی از برجام خارج شد و همچنان به سیاست فشار حداکثری علیه ایران ادامه می‌دهد که این مسئله ریشه اصلی مشکلات کنونی پیرامون موضوع هسته‌ای ایران است.
وی افزود: ایالات متحده باید بدون هیچ پیش‌شرطی به برجام بازگردد و پس از آن ایران نیز باید به اجرای کامل برجام بازگردد. تاکنون پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات احیای برجام حاصل شده است، اما هنوز راه زیادی باقی مانده است.
معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد تصریح کرد: ما امیدواریم که همه طرف‌ها هرچه زودتر تصمیمات سیاسی لازم را اتخاذ کنند و انعطاف‌پذیری بیشتر برای دستیابی به این هدف [احیای برجام] از خود نشان دهند.
وی یادآور شد: ایالات متحده بارها اعلام کرده است که به چندجانبه‌گرایی بازگشته است، اما این کشور باید تلاش بیشتری برای حصول توافق انجام دهد. این یک آزمون واقعی برای آمریکاست که مشخص می‌کند آیا این کشور واقعاً به چندجانبه‌گرایی بازگشته است یا نه.
این مقام ارشد چینی تأکید کرد: خروج ایالات متحده از برجام باعث تشدید بی‌اعتمادی میان این کشور و ایران شده است. ایران از آمریکا می‌خواهد که تضمین بدهد که بار دیگر از برجام خارج نخواهد شد. این درخواست کاملاً قابل درک است و باید به این نگرانی پاسخ داده شود.
وی در پایان گفت: جامعه جهانی بارها از ایالات متحده خواسته است که تحریم‌های خود علیه ایران را بردارد و دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در گزارش اخیر خود بر ضرورت لغو تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران ..

آمریکا پاسخ حمله به مواضع مقاومت در سوریه را دریافت کرد؟

آمریکا پاسخ حمله به مواضع مقاومت در سوریه را دریافت کرد؟

آمریکا پاسخ حمله به مواضع مقاومت در سوریه را دریافت کرد؟ پایگاه ارتش آمریکا در میدان نفتی العمر از اهمیت بسزایی برخوردار است و به‌نوعی مهم‌ترین پایگاه مرزی «قسد» در جنوب‌شرقی دیرالزور محسوب می‌شود. – اخبار بین الملل – به گزارش خبرگزاری تسنیم، بعد از حمله ایالات متحده به پایگاه‌های گروه‌های عراقی مقاومت در شهرهای مرزی «البوکمال» (سوریه) و «القائم» (عراق)، جنگنده‌های ناشناس به پایگاه ارتش آمریکا در میدان نفتی «العمر» حمله کردند.
در این زمینه باید چند نکته مهم را مورد توجه قرار داد؛ نخستین مسئله، اهمیت ژئوپولیتیکی حمله به میدان نفتی العمر است. این‌که چرا «پاسخ فوری» حمله آمریکا، در العمر داده شد از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد. در این گزارش، به‌صورت کوتاه به بررسی اهمیت ژئوپولیتیک میدان نفتی العمر می‌پردازیم.
اسپوتنیک: چندین نفر در حمله به پایگاه آمریکا در دیرالزور سوریه مجروح شدندارسال 2 کاروان حامل تجهیزات نظامی آمریکا به سوریهاهمیت ژئوپولیتیک میدان نفتی العمر
میدان نفتی العمر، یک منطقه بسیار مهم و راهبردی در سوریه محسوب می‌شود که مهم‌ترین ویژگی‌های آن عبارتند از:
1. بزرگ‌ترین میدان نفتی سوریه:
برای مقایسه اهمیت میادین مختلف نفتی سوریه باید به آمارهای سال‌های 2011 به قبل مراجعه کرد؛ زیرا از سال 2012 در پی اشتعال جنگ داخلی سوریه، میادین نفتی به دست گروه‌های مختلف می‌افتاد. در طول جنگ، وقوع درگیری کنار محدودیت‌های فنی در استخراج و فروش، باعث می‌شد نفت‌ها از طریق قاچاق یا بازار سیاه به فروش برسد، در نتیجه آمار رسمی از میزان تولید نفت (در کل سوریه) طی سال‌های بعدی وجود ندارد.
طبق آمار سال‌های 2011، بیش از 90 درصد استخراج و تولید نفت سوریه از طریق 9 میدان نفتی صورت می‌گرفت، در این میان، پایگاه نفتی «العمر» با تولید روزانه 90 هزار بشکه نفت در رتبه نخست قرار داشت و به‌تنهایی بیش از 20 درصد نفت سوریه را تأمین می‌کرد. در سال‌های بعد نیز این منطقه ابتدا به دست معارضه و در سال 2014 به دست داعش افتاد. آمارهای رسمی از تولید نفت در دوره داعش وجود ندارد؛ اما همین میدان نفتی، اصلی‌ترین معبر درآمدزایی داعش تلقی می‌شد.
در اکتبر 2017 نیروهای «ائتلاف سوریه دموکراتیک» (قسد) به‌کمک آمریکا این میدان نفتی را تصرف کردند و از آن زمان، العمر در اشغال ارتش ایالات متحده است. لیل العبدالله سخنگو..

دوئت آمریکا و اسرائیل همزمان با مذاکرات وین

دوئت آمریکا و اسرائیل همزمان با مذاکرات وین

دوئت آمریکا و اسرائیل همزمان با مذاکرات وین رژیم صهیونیستی همزمان با مذاکرات وین به‌نظر می‌رسد بار دیگر به نقش سنتی‌اش به‌عنوان «پلیس بد» مذاکرات برگشته و در تلاش است به نام مخالفت با برجام امتیازاتی کسب کند. – اخبار بین الملل – گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم- همزمان با سفر مقام‌های صهیونیستی به واشنگتن، تلاش‌های دولت «جو بایدن» برای وارد کردن خواست‌ها و مطالبات این رژیم در روند تحولات مربوط به مذاکرات با ایران شدت گرفته است.
«جو بایدن» بامداد سه‌شنبه در دیداری در دفتر کارش با «روون ریولین»، رئیس رژیم صهیونیستی گفت که اطمینان می‌دهد در دوران مسئولیت او ایران به «سلاح هسته‌ای» دست پیدا نخواهد کرد.
او به علاوه با اشاره به فرمانی که یک شب قبل‌تر برای حمله به مواضع گروه‌های مقاومت در مرز عراق و سوریه صادر کرده بود برای جلب نظر موافق رئیس رژیم صهیونیستی تلاش کرد. بایدن گفت: «من دستور حملات هوایی شب گذشته برای هدف قرار دادن پایگاه‌های مورد استفاده شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران که مسئول حملات اخیر به پرسنل آمریکایی در عراق بودند را صادر کردم.»
چند روز قبل‌تر «یائیر لاپید»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و بر ضرورت هماهنگی اقداماتشان در خصوص ایران تأکید کرده بودند.
سفر مقام‌های رژیم صهیونیستی همزمان با انتشار گزارش‌هایی صورت گرفته که نشان می‌دهند این رژیم در تلاش است هم از ابزارها و امکاناتش برای اثرگذاری بر روند مذاکرات وین استفاده کند و هم به دنبال کسب امتیازهایی از طرف آمریکایی به بهانه این گفت‌وگوها است.
پایگاه آکسیوس چند روز پیش گزارش داده کابینه جدید رژیم صهیونیستی به ریاست «نفتالی بنت» برنامه‌ای را برای تعامل با بایدن در خصوص مذاکرات وین در دستور کار قرار داده است. برخی از دیگر منابع خبری گزارش داده‌اند رژیم صهیونیستی گروهی از کارشناسان مسائل تحریمی را روانه واشنگتن کرده و قصد دارد درباره اینکه چه تحریم‌هایی علیه ایران باید حفظ شوند به رایزنی با طرف آمریکایی بپردازد.
گفته می‌شود یکی از دلایل تأخیر در هفتمین دور مذاکرات وین قصد دولت آمریکا برای انجام حداکثر هماهنگی با اسرائیل در خصوص نحوه پیشبرد گفت‌وگوهای وین است.
روزنامه جروزالم‌پست برخی از خواسته‌هایی که اسرائیل از طرف آمریکایی دارد را اینطور مطرح کرده است: «آمریکا دیر یا زود..

وزیر خارجه امارات: نگران آینده اسرائیل هستم/ تا دیر نشده باید کاری برای تشکیلات خودگردان کرد

وزیر خارجه امارات: نگران آینده اسرائیل هستم/ تا دیر نشده باید کاری برای تشکیلات خودگردان کرد

وزیر خارجه امارات: نگران آینده اسرائیل هستم/ تا دیر نشده باید کاری برای تشکیلات خودگردان کرد وزیر امور خارجه امارات در آستانه سالگرد عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی گفت که او نگران آینده این رژیم است و تل‌آویو باید برای مسئله تشکیلات خودگردان قبل از آنکه دیر شود، راه حلی بیابد. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، وزیر امور خارجه امارات عربی متحده از آینده رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد و خواستار حمایت این رژیم از تشکیلات خود گردان فلسطین به ریاست محمود عباس شد.
عبدالله بن زاید در آستانه یک‌سالگی عادی‌سازی روابط کشورش با رژیم صهیونیستی امروز چهارشنبه در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری «واللا» این رژیم گفت: «اسرائیل دیر یا زود باید برای مسئله فلسطین راه حلی ایجاد کند؛ چرا که این مسئله نه تنها در برابر چشم جهانیان به این صورتی که مورد تعرض و تخریب قرار گرفته، باقی نخواهد ماند، بلکه دنیا در آینده این مسئله تشکیک خواهد کرد و چالشی در برابر آن خواهد بود».
او با بیان اینکه چالش کنونی ادغام تشکیلات خودگردان فلسطین در روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در منطقه است، از اینکه دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری بایدن مانع از به کارگیری اصطلاح «توافقات ابراهام» می‌شود، ابراز ناامیدی کرد.
چهار کشور عربی، امارات، بحرین، سودان و مغرب تابستان سال گذشته با فشار و میانجی‌گری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با رژیم تل‌‌آویو تحت توافقات ابراهام (ابراهیم ع) روابط خود را عادی‌سازی کردند که مورد انتقاد فلسطینیان و کشورهای منطقه‌ای قرار گرفت.
وزیر خارجه امارات همچنین گفته که از اینکه مسائل داخلی رژیم صهیونیستی بر این توافقات تأثیر بگذارد، نگران بوده است. او گفت: «برداشتم این است که دولت جدید در اسرائیل هم علاقه زیادی به برقراری روابط با امارات دارد و اگر ویروس کرونا نبود می‌توانستیم در این ارتباط پیشرفت زیادی به دست بیاوریم».
ماه پیش «نفتالی بنت»، نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی مأمور تشکیل کابینه شد و توانست بعد از بیش از 15 سال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق این رژیم را که نقش زیادی در تحقق عادی‌سازی روابط با تل‌آویو داشت، از قدرت کنار بزند.
عبدالله بن زاید همچنین گفت: «آنچه موجب شوکه شدن من از ابتدای امضای توافق عادی‌سازی شد، تمایل زیاد طرفین بر..

ماجرای تحولات افغانستان و مسئله طالبان چیست-1/ آیا طالبان تغییر کرده؟ آمریکا چه نقشی بازی می‌کند؟

ماجرای تحولات افغانستان و مسئله طالبان چیست-1/ آیا طالبان تغییر کرده؟ آمریکا چه نقشی بازی می‌کند؟

ماجرای تحولات افغانستان و مسئله طالبان چیست-۱/ آیا طالبان تغییر کرده؟ آمریکا چه نقشی بازی می‌کند؟ مسئله طالبان و ماجرای افغانستان، بخصوص درگیری‌های چند هفته اخیر در این کشور که به تصرف مناطق متعددی از افغانستان توسط طالبان انجامیده، سوالات زیادی را درباره تحولات این کشور و بخصوص ماهیت گروه طالبان ایجاد کرده است. – اخبار بین الملل – گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم-
طالبان چگونه گروهی است؟
تاسیس طالبان به سال 1994 باز می‌گردد؛ این گروه از سال 1996 تا 2001 نیز برای مدتی حکومت در افغانستان را در اختیار خود گرفت. تجربه از طالبان بویژه در مدت زمان حکمرانی او در سالهای یاد شده همراه با افراط و خشونت و تندروی است. موضوعاتی مانند کشتار یکاولنگ از این جمله است. خشونت‌ها به نحوی بود که ایران نیز از دایره تاثیرات این خشونتهای آنان در امان نماند. 17 مرداد 1377 هشت دیپلمات ایرانی به همراه یک خبرنگار (شهید صارمی) در مزار شریف به شهادت رسیدند و برخی انگشت اتهام را در این باره به سمت طالبان بردند. اگرچه خود طالبان بعداً مدعی شد که کشتار توسط نیروهای رسمی آنان نبوده و برخی گزارش‌ها هم از احتمال شکل‌گیری این قتل توسط سپاه صحابه وابسته به سرویس اطلاعات و امنیت پاکستان دارد.
به هرحال چه این کشتار توسط طالبان صورت گرفته باشد و چه نباشد، سابقه‌ی افراط و خشونت‌های این گروه در آن دوران بر کسی پوشیده نیست. رفتار آنان به نحوی بود که حتی در مقطعی موضوع احتمال درگیری نظامی بین ایران و طالبان در مرزهای شرقی در شورای عالی امنیت ملی مطرح شد.
اما گروه طالبان اینک مدعی است که از گذشته درس عبرتهای زیادی گرفته و طالبان امروز طالبان گذشته نیست و در رفتار و الگوهای خود تغییرات جدی انجام داده است. آنها می‌گویند که اعتقادی به کشتار و بخصوص کشتار شیعیان در افغانستان ندارند و دیپلمات‌های دیگر کشورها را نیز هدف قرار نمی‌دهند و با همسایگان هم رابطه خوبی دارند.
ادعایی که اگرچه با گذشته‌ی طالبان نمی‌خواند، اما قابل بررسی است. منتها طالبان باید این مسئله را در عمل اثبات کند و گفتن چنین تغییری در مقام لفظ کارکرد کاملی ندارد. برخی از اقدامات طالبان در همین دوره اخیر نیز می‌تواند این نگرانی را به وجود بیاورد که این تغییر ادعای بزرگی است و اگرچه توسط سران طالبان تکرار می‌شود اما گفته می‌شود بخشی از بدنه طالبان در بعض..

دبیرکل سازمان ملل خواستار لغو تحریم‌های ایران شد

دبیرکل سازمان ملل خواستار لغو تحریم‌های ایران شد

دبیرکل سازمان ملل خواستار لغو تحریم‌های ایران شد دبیرکل سازمان ملل از دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا خواسته است همه تحریم‌های ایران را همان‌طور که در توافقنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ مورد موافقت قرار گرفته، لغوکند. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت همچنین از آمریکا خواسته است معافیت‌های مربوط به تجارت نفت با جمهوری اسلامی ایران را تمدید کند و به‌طور کامل معافیت‌های مربوط به پروژه‌های منع گسترش سلاح‌های اتمی را تمدید کند.
آمریکا: حاضر نیستیم همه تحریم‌های ایران را لغو کنیمبر اساس این گزارش، دبیرکل سازمان ملل از دولت آمریکا خواسته است همه تحریم‌های ایران را که در چارچوب برجام مورد توافق قرار گرفته است، لغو کند.
15 عضو شورای امنیت قرار است سه‌شنبه درباره گزارش دوسالانه دبیرکل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه 2015 برجام بحث و تبادل نظر کنند.
درخواست گوترش از واشنگتن در شرایطی مطرح شده است که مذاکرات درباره احیای برجام از چند ماه قبل آغاز شده است.
دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال 2018 به‌طور یکجانبه از برجام خارج شد و بار دیگر تحریم‌های سخت و ظالمانه‌ای را علیه تهران وضع کرد. این اقدام موجب شد تهران نیز به‌تدریج بخشی از محدودیت‌های هسته‌ای اعمال‌شده در چارچوب برجام را کنار بگذارد.
دبیرکل سازمان ملل همچنین از ایران نیز خواسته است به اجرای کامل برجام بازگردد.
گوترش گفت: من همچنان بر این باورم که احیای کامل برجام بهترین راه برای اطمینان یافتن از این مسئله است که برنامه هسته‌ای ایران مطلقاً و منحصراً صلح‌آمیز باقی خواهد ماند.
انتهای پیام/+