اعلام جنگ عربستان علیه امارات در میدان یمن

اعلام جنگ عربستان علیه امارات در میدان یمن

اعلام جنگ عربستان علیه امارات در میدان یمن هر روز که می‌گذرد ابعاد جدید دیگری از تنش میان عربستان و امارات متحده عربی در بحران یمن آشکار می‌شود که این نشان دهنده شکاف و اختلافات شدیدتر و عیان‌تری است؛ اختلاف‌هایی که سبب شده این دو کشور، مقابل یکدیگر قرار گیرند. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، البوابه در گزارشی آورده است: ریاض به شکل ناگهانی بیانیه‌ای علیه شورای انتقالی مورد حمایت امارات در جنوب یمن صادر کرد. ابعاد تبعات تشدید تحرکات سعودی در عدن چیست؟ گزینه‌های شورای انتقالی در برابر چالش‌ها چیست؟
دولت سعودی در یک بیانیه، شورای انتقالی را مسئول تشدید تنش نظامی و سیاسی دانست و این به مثابه چراغ سبزی به گروه‌های وابسته به سعودی بود تا به مناطق تحت کنترل شورای انتقالی حمله‌ور شوند و نیروهای وابسته به سعودی هم این سیگنال را سریعاً دریافت کردند و طی حمله‌ای، شهر «لودر» را به کنترل خود درآوردند.
زمان صدور بیانیه صادره از سوی دولت سعودی ربطی به کشمکش داخلی در یمن ندارد. در حالی که برخی کشورهای داخل ائتلاف سعودی سعی دارند که آن را کشمکش داخلی در یمن بدانند اما واقعیت به گونه‌ای دیگر است.
روند تحولات در جنوب یمن به کشمکش میان امارات و عربستان مربوط می‌شود. طی روزهای گذشته تحولاتی میان امارات و عربستان رخ داده است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
نخست، ریاض پروازهای خود را به امارات به حال تعلیق درآورده است.
دوم، عربستان سعودی و روسیه به دنبال تسهیل محدودیت عرضه و افزودن دو میلیون بشکه دیگر در روز به تولید از اوت تا دسامبر هستند و امارات با این تصمیم مخالف است. منابع آگاه در اوپک پلاس اعلام کردند وزیران این گروه با افزایش تولید نفت از اوت و تمدید مدت زمان اجرای محدودیت عرضه با وجود مخالفت امارات متحده عربی با این اقدام، موافقت کردند. امارات متحده عربی حاضر نیست از توافق برای افزایش تولید حمایت کند مگر اینکه سطح مبنای تولید این کشور بالاتر در نظر گرفته شود. برای امارات متحده عربی سطح تولید مبنا مسئله بسیار مهمی است و توافق اوپک پلاس را تا زمانی که تغییری صورت نگیرد رد خواهد کرد. سعودی‌ها هم مُصر هستند که تمدید توافق محدودیت عرضه تا دسامبر 2022 برای ثبات بازار در سال آینده حیاتی است.
در موضوع اول یعنی تعلیق پروازهای عربستان به امارات، ..

پایبندی دولت عراق به پرداخت بدهی‌ واردات انرژی از ایران

پایبندی دولت عراق به پرداخت بدهی‌ واردات انرژی از ایران

پایبندی دولت عراق به پرداخت بدهی‌ واردات انرژی از ایران نخست وزیر عراق ضمن تأکید بر پایبندی عراق به پرداخت بدهی‌ها بابت واردات برق و گاز از ایران اعلام کرد: ایران در زمینه صادرات برق و گاز به عراق کوتاهی و قصوری نکرده است. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المنار و بغداد الیوم، «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق نشستی اضطراری با استانداران، با حضور اعضای کمیته حل بحران برق برگزار کرد.
وی در این نشست بر پایبندی عراق به پرداخت بدهی‌ها بابت واردات برق و گاز از ایران تأکید کرد و گفت: تهران درباره صادرات برق و گاز به عراق کوتاهی نکرده است.
نخست وزیر عراق گفت: طی روزهای اخیر شاهد قطع برق بودیم. چه کسی شبکه برق را هدف قرار می‌دهد؟ چرا هدف قرار می‌دهد؟ به محض تکمیل تحقیقات به این سؤالات پاسخ خواهیم داد که عناصر خرابکار چرا شبکه انتقال برق را مورد هدف قرار می‌دهند؟ این عملیات خرابکارانه علیه شبکه انتقال انرژی با انگیزه سیاسی است یا تروریستی؟
وی گفت: دولت تاوان سیاست‌های اشتباه و وصله‌پینه‌دار و اتلاف بیت‌المال طی 17 سال گذشته در همه زمینه‌ها به خصوص در حوزه انرژی را می‌پردازد. این مسئولیت تاریخی و اخلاقی ما است و باید با مردم صریح حرف بزنیم به ویژه پس از آنکه دولت‌های متوالی از بیم خشم افکار عمومی با مردم صریح سخن نگفتند، واقعیت آن است که همه، اعم از دولت‌ها و سیاسون این مسئولیت را برعهده دارند.
ایران کوتاهی نکرده است
وی ادامه داد: من این سؤال را مطرح می‌کنم که دلیل عدم اتصال خطوط برق با کشورهای همسایه و جهان طی 17 سال گذشته چیست؟ ما فقط به شبکه برق جمهوری اسلامی ایران وصل هستیم که این کشور بر اساس توانمندیش در انتقال برق به عراق کوتاهی نمی‌کند و در برابر مردم خود نیز تعهد دارد. همچنین پرونده بدهی‌های واردات برق از تهران و تحریم‌های آمریکا هم وجود دارد. ما در خصوص حل این مسئله و پرداخت همه بدهی‌های عراق به ایران بابت واردات گاز و برق سال‌های گذشته جدی هستیم و در این زمینه پیشرفت‌هایی هم محقق خواهیم کرد.
ایران به صادرات گاز به عراق ادامه می‌دهد
نخست‌وزیر عراق در این باره افزود: در پرونده گاز هم، شبکه گاز عراق به ایران متصل است و آنها علی‌رغم مشکلات در دریافت طلبشان به دلیل تحریم‌های اعمالی، کوتاهی نکرده و به صادرات گاز به عراق ادامه می‌دهند. ما..

موسسه علم و سیاست برلین: ایران در حال تبدیل شدن به هژمونی منطقه است

موسسه علم و سیاست برلین: ایران در حال تبدیل شدن به هژمونی منطقه است

موسسه علم و سیاست برلین: ایران در حال تبدیل شدن به هژمونی منطقه است یک کارشناس مسائل خاورمیانه در موسسه علم و سیاست برلین شاخه مقاومت در منطقه را حاصل سیاست هوشمندانه ایران دانسته و تاکید کرد که این کشور در آستانه تبدیل شدن به هژمونی منطقه است. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، “گویدو اشتاینبرگ”، از کارشناسان مسائل خاورمیانه موسسه علم و سیاست برلین در گفتگویی با روزنامه “تاگس اشپیگل” آلمان به مسئله قدرت ایران در منطقه پرداخته و در پاسخ به این پرسش که ایران تا چه اندازه قدرتمند است گفت: این کشور در خاورمیانه در آستانه تبدیل شدن به هژمونی است. تهران در چهار کشور سوریه، عراق، لبنان و یمن نفوذ دارد. جمهوری اسلامی موفق شده است عربستان سعودی و امارات را به عنوان دشمنانی آسیب پذیر نشان دهد.
مقام ایرانی: تا زمان احیای برجام فیلم دوربین‌ها را به آژانس نمی‌دهیمروسیه: ساده‌لوحانه است که تصور کنیم برجام ظرف چند روز احیا می‌شود/ ادعاهای غربی‌ها علیه برنامه موشکی ایران هیچ پایه و اساسی ندارداین کارشناس آلمانی نفوذ و قدرت ایران در منطقه را نتیجه اقدامات نظامی و امنیتی-سیاسی این کشور دانسته و در بخش دیگری از این گفتگو درباره شاخه مقاومت در منطقه گفت: مقاومت یک مفهوم اصلی در ایدئولوژی جمهوری اسلامی و متحدان آن است و این مقاومت در درجه اول در برابر دو دشمن اصلی اعمال می شود، اول امپریالیسم آمریکایی که این هدف را دنبال می کند که ایالات متحده را از منطقه خارج کند. در درجه دوم این شاخه در برابر اسرائیل مقاومت می کند. رژیم صهیونیستی (در نظر ایران) به عنوان بخشی از سیاست آمریکا در منطقه مورد ارزیابی قرار می گیرد. بر این اساس آمریکا تلاش می کند با کمک رژیم صهیونیستی بر خاورمیانه مسلط شود.
وی در ادامه گفت: ایرانی ها این طور استدلال می کنند که گروه های تروریستی مانند القاعده و یا داعش با نیروهای آمریکایی متحد می شوند تا علیه شیعیان و مسلمانان اقدام کنند.
گویدنبرگ درباره چگونگی شکل گیری شاخه مقاومت در منطقه گفت: اساس آن یک سیاست اتحادی بسیار هوشمندانه از طرف ایران است.
انتهای پیام/

پشت‌پرده استراتژی جدید آمریکا در منطقه و کمک به ارتش لبنان/ دو گزینه خفت‌بار برای بایدن در قبال مقاومت

پشت‌پرده استراتژی جدید آمریکا در منطقه و کمک به ارتش لبنان/ دو گزینه خفت‌بار برای بایدن در قبال مقاومت

پشت‌پرده استراتژی جدید آمریکا در منطقه و کمک به ارتش لبنان/ دو گزینه خفت‌بار برای بایدن در قبال مقاومت آمریکا در سایه استراتژی جدید خود برای نفوذ در منطقه ۲ گزینه بیشتر پیشِ‌روی خود ندارد که انتخاب هریک از آنها به‌معنای شکست پروژه واشنگتن در خاورمیانه و تزلزل جایگاه ایالات متحده خواهد بود. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «امین محمد حطیط» کارشناس و تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مقاله‌ای به بررسی استراتژی دولت جدید آمریکا به‌ریاست‌ «جو بایدن» در قبال مسئله سوریه و حضور نظامی ایالات متحده در عراق پرداخته نوشت، جنگنده‌های آمریکایی اخیراً به‌دلایل واهی نیروهای سوریه و عراق را در مرز میان دو کشور به‌بهانه اینکه نظامیان آمریکایی را تهدید می‌کنند مورد هدف قرار می‌دهند، همچنین از دیگر بهانه‌های آمریکا برای تجاوزات مداوم ضد نیروهای مقاومت در عراق و سوریه مبارزه با تروریسم است؛ در صورتی که بی‌تردید هیچ‌گونه ارتباطی میان این تجاوزات و مبارزه با تروریسم دیده نمی‌شود.
همه می‌دانند آمریکا نیروهایی را هدف قرار می‌دهد که بخشی از نظام دفاعی سوریه و عراق هستند که ابتدا با تروریسم مقابله و از گسترش آن جلوگیری کرده سپس آن را از بین بردند. هر کسی که واقعاً به‌دنبال حقیقت باشد به‌خوبی می‌داند، این آمریکاست که تروریسم را گسترش می‌دهد و برای توجیه حضور نظامی خود در منطقه و اشغالگری در خاک عراق و سوریه به گروه‌های تروریستی تکیه می‌کند.
بنابراین آنچه آمریکا انجام می‌دهد مبارزه با تروریسم نیست، بلکه تجاوز به کشورها و نیروهای مقاومت است که برای آزادسازی سرزمین خود از اشغالگران و تروریسم واقعی تلاش می‌کنند، در این میان سؤالاتی در خصوص ارتباط بین تجاوزات جدید آمریکا علیه نیروهای مقاومت و اعلام تصمیم این کشور برای خروج نظامیان خود از خاورمیانه و یا کاهش تعداد آنها و متمرکز شدن توجه واشنگتن به چین به‌عنوان یک تهدید بزرگ جهانی برای ایالات متحده مطرح می‌شود.
در این زمینه باید گفت، از آنچه از رفتارهای آمریکا در منطقه دیده می‌شود می‌توان نتیجه گرفت که این کشور در صدد طراحی استراتژی جدیدی برای نفوذ در منطقه است. تصمیم مبهم برای خروج از افغانستان، اظهارات مبهم درباره خروج نظامی از عراق، درخواست‌های مبهم و بی‌نتیجه جهت پایان دادن به جنگ یمن و سرانجام درخواست مبهم برای حل مسئله..

وزیر خارجه عربستان: از گفتگو با ایران استقبال می‌کنیم/ شرط ریاض برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو

وزیر خارجه عربستان: از گفتگو با ایران استقبال می‌کنیم/ شرط ریاض برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو

وزیر خارجه عربستان: از گفتگو با ایران استقبال می‌کنیم/ شرط ریاض برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو وزیر خارجه عربستان در گفتگو با یک روزنامه ایتالیایی به بحث درباره ایران و فلسطین پرداخته گفت که کشورش از گفتگو با تهران استقبال می‌کند. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه الجزیره، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در گفتگو با روزنامه ایتالیایی «لارپابلیکا» اعلام کرد که باب گفتگوی عربستان با ایران باز است و ریاض از آن استقبال می‌کند؛ اما تهران باید تعهد خود به تضمین امنیت و ثبات در منطقه را با واقعیت اثبات کند.
وی در ادامه این مصاحبه تأکید کرد که موضع عربستان و ایران درباره گفتگوهای اخیر دو طرف که از چند ماه پیش در عراق آغاز شد، مثبت بود.
بر اساس این گزارش وزیر خارجه عربستان ابراز امیدواری کرد که گفتگوهای اخیر با ایران منجر به بسته شدن صفحه اختلافات قبلی شود.
فیصل بن فرحان در ادامه اتهام‌زنی‌های معمول سعودی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران گفت که اکنون اولین نگرانی کشورش حمایت ایران از «شبه‌نظامیان و گروه‌های غیردولتی» در منطقه به‌ویژه «حوثی‌های یمن» و حزب‌الله عراق است و عربستان تمایل دارد تغییر محسوسی در رویکرد ایران در این زمینه ببیند.
هفته گذشته نیز وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره تقویت هماهنگی میان دو کشور برای توقف آنچه دخالت ایران در منطقه ادعا شده است، رایزنی کردند.
وزرای خارجه سعودی و آمریکا در این دیدار در خصوص توقف حمایت ایران از انصارالله یمن نیز بحث و تبادل نظر کردند.
طرفین در حالی مدعی حمایت واهی ایران از گروه‌‌های تروریستی در منطقه شدند که به‌اذعان دولت‌های قانونی عراق و سوریه، ایران نخستین کشوری بود که برای کمک در مبارزه با تروریست‌های مورد حمایت محور غربی ـ عبری ـ عربی از دمشق و بغداد در برابر گروهک‌های تکفیری و تروریستی نظیر داعش حمایت کرد.
فیصل بن فرحان در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره شرایطی که عربستان می‌تواند طبق آن اسرائیل را به‌رسمیت بشناسد اظهار داشت که اولویت، بازگشت اسرائیل و فلسطین به میز مذاکرات است.
عربستان| دیدار ولیعهد کویت با محمد بن سلمان/ «بن‌فرحان»: با کویت درباره ایران هماهنگ هستیمساعت گران‌قیمت وزیر خارجه عربستان سوژه کاربران شد+عکسراه‌حل بحران سوریه از نگاه وزیر خارجه عربستانوی افزود تا زما..

ابزار تازه «محمد بن سلمان» برای ترویج فساد در عربستان از دروازه هنر

ابزار تازه «محمد بن سلمان» برای ترویج فساد در عربستان از دروازه هنر

ابزار تازه «محمد بن سلمان» برای ترویج فساد در عربستان از دروازه هنر محمد بن سلمان برای تثبیت حکومت خود از رئیس هیئت سرگرمی عربستان به‌عنوان ابزاری برای فریب نخبگان هنری استفاده می‌کند. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از سعودی‌لیکس، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای تصویب پروژه‌های اقتصادی خود روی بخش سرگرمی حساب می‌کند و از «ترکی آل‌الشیخ» رئیس هیئت موسوم به هیئت سرگرمی عربستان به‌عنوان ابزاری برای جلب نخبگان هنری با روش‌های مشکوک استفاده می‌کند.
بن‌سلمان سرمایه‌های عظیم مالی را در بخش سرگرمی هزینه می‌کند تا جوانان سعودی را با سیاست‌های بی‌پروای خود منحرف کند و فساد و انحطاط را در عربستان گسترش دهد، علاوه بر این ولیعهد سعودی قصد دارد نقض حقوق و آزادی‌های بشر را در عربستان از خلال تغییرات گسترده اجتماعی که اخیراً ایجاد کرده است، بهبود ببخشد.
ناظران به‌اتفاق آرا معتقدند که ترکی آل‌الشیخ بازوی قدرتمند بن‌سلمان در کنترل نخبگان هنری عرب است که به این نخبگان پولهای هنگفتی را وعده می‌دهند تا آن‌ها را فریب دهند.
عربستان|هشتگ جوانان سعودی در اعتراض به بحران بیکاریعبور هواپیمای وزیرخارجه اسرائیل از آسمان عربستان/ آیا عادی‌سازی ریاض ـ تل‌آویو در راه است؟ترکی آل‌الشیخ یک بازی ویدیویی ترتیب داد و تعدادی از هنرمندان مشهور عرب با وجود بی‌اهمیت بودن این ایده، در این بازی حضور پیدا کردند.
ناظران معتقدند که نقش اداره سرگرمی به گسترش هنر و فساد اختصاص یافته است و محمد بن سلمان نیز با کمک اداره سرگرمی سعودی در صدد اتخاذ هویت غربی سکولار است.
ترکی آل‌الشیخ وزیر مشاور دربار سلطنتی فعالیت‌های هیئت رفاه و سرگرمی را با مجالس مبتذل و پایکوبی شروع نموده است.
بدیهی بود که کاخ سلطنتی عربستان به بخش هنری به‌عنوان عصای جادویی در تغییرات اجتماعی عربستان احتیاج دارد و بدین ترتیب الشیخ به‌عنوان رئیس سازمان سرگرمی منصوب شد. وی در چندین حوزه ورزشی، هنری و سیاسی حضور دارد و در تمامی این حوزه‌ها به‌دور از ارزش‌های اخلاقی عمل می‌کند و در کنترل و فریب نخبگان تنها ترکی آل‌الشیخ کارآمد است.
همراه با ترکی آل‌الشیخ افرادی دیگری نیز هستند که محمد بن سلمان از آن‌ها برای کنترل جوانان استفاده می‌کند از جمله «سعود القحطانی» که حامی ارتش مگس‌های الکترونیکی است.
فعالان معتقدند ترویج..

مقام ایرانی: تا زمان احیای برجام فیلم دوربین‌ها را به آژانس نمی‌دهیم

مقام ایرانی: تا زمان احیای برجام فیلم دوربین‌ها را به آژانس نمی‌دهیم

مقام ایرانی: تا زمان احیای برجام فیلم دوربین‌ها را به آژانس نمی‌دهیم رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند، تهران تصمیم گرفته است تا زمانی که توافقی درباره احیای برجام صورت نگیرد، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به تصاویر دوربین‌های نظارتی مراکز هسته‌ای را ندهد. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شبکه خبری سی‌ان‌ان روز گذشته (جمعه) به‌نقل از یک مقام بلندپایه ایرانی گزارش داد، تهران در صدد است تا زمانی که توافقی بر سر احیای برجام حاصل نشود، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به تصاویر دوربین‌های نظارتی مراکز هسته‌ای را ندهد.
این مقام ایرانی تأکید کرده است اگر در مذاکرات توافقی حاصل شود،‌ ایران مطمئناً تصاویر دوربین‌های نظارتی را به آژانس انرژی هسته‌ای تحویل می‌دهد.
بنا به نوشته این رسانه آمریکایی، ایران با این تصمیم تیم‌های مذاکره‌کننده در وین برای احیای برجام را تحت فشار قرار می‌دهد.
ششمین دور مذاکرات هسته‌ای برای رایزنی در خصوص وضعیت «برجام» اواخر خرداد ماه به پایان رسید و تمامی طرف‌‌ها منتظرند زمان برگزاری دور جدید مذاکرات اعلام شود.
یکی از مسائلی که قاعدتاً ارتباطی با مذاکرات وین نداشته اما در روزهای گذشته با برخی موضع‌گیری‌ها و اقدامات «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سایه آن بر گفت‌وگوها احساس شده است مسئله تمدید یا عدم تمدید تفاهم فنی میان ایران و آژانس بوده است.
مدیرکل آژانس گزارشی را درباره پایان موعد توافق با ایران و تمدید نشدن آن به اعضای شورای حکام آژانس ارائه کرد. آژانس بعد از آن گزارش هم بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که تهران به نامه مورخ 17 ژوئن گروسی در خصوص تمدید تفاهم فنی پاسخ نداده و مشخص نکرده است که آیا قصد حفظ توافق را دارد یا خیر.
گزارش رافائل گروسی در حالی ارائه شده است که از لحاظ فنی، مدیرکل آژانس مأموریت یا وظیفه‌ای برای طرح چنین درخواستی از ایران یا ارائه گزارش درباره آن به شورای حکام آژانس اتمی ندارد.
«کاظم غریب‌آبادی»، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از جمله آژانس اتمی در مصاحبه‌ای روز یکشنبه تصریح کرد که توافق فنی ایران، بر اساس حسن‌نیت انجام شده است و تهران تعهدی برای تمدید آن نداشته است. او گفت که تمدید یک‌ماهه این تفاهم‌نامه نیز تنها بر ح..

نام 3 شهروند ایرانی از فهرست اشخاص تحت تحریم آمریکا خارج شد

نام 3 شهروند ایرانی از فهرست اشخاص تحت تحریم آمریکا خارج شد

نام ۳ شهروند ایرانی از فهرست اشخاص تحت تحریم آمریکا خارج شد وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که نام ۳ شهروند ایرانی را از فهرست اشخاص تحت تحریم این وزارتخانه خارج کرده است. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که نام 3 شهروند ایرانی که دو تن از آنها تابعیت دوگانه ایرانی-آلمانی دارند از فهرست اشخاص تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری آمریکا به شمار می‌رود، خارج شده است.
بر اساس اطلاعات درج شده در پایگاه اطلاع‌رسانی اوفک، وزارت خزانه‌داری آمریکا نام «دانیل بهزاد فردوس» و «مهرزاد مانوئل فردوس» از مقامات گروه صنعتی ماموت و «محمدرضا دزفولیان» از مقامات شرکت ماموت دیزل را از فهرست اشخاص تحت تحریم خود خارج کرده است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش از این نیز در اقدامی نمایشی نام 3 مقام ایرانی از جمله «احمد قلعه‌بانی» مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفت ایران را از فهرست اشخاص تحت تحریم خود حذف کرده بود.
در پی این اقدام نمایشی وزارت خزانه‌داری آمریکا، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پیامی توئیتری خاطرنشان کرد: «خارج کردن گزینشی اسامی از فهرست تحریم‌شدگان، نه به گفت‌وگوهای برجام مربوط است و نه به‌عنوان پیامی از حسن‌نیت دیده می‌شود ـ خصوصاً وقتی با تجدید تروریسم اقتصادی همراه است.»
دقایقی پس از انتشار خبر حذف نام 3 شهروند ایرانی از فهرست اشخاص تحت تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا، سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرد که این اقدام ارتباطی با مذاکرات احیای برجام در وین ندارد و سیاست‌های کلی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران تغییر نکرده است.
انتهای پیام/

ژنرال انگلیسی: طالبان در جنگ افغانستان پیروز شده است

ژنرال انگلیسی: طالبان در جنگ افغانستان پیروز شده است

ژنرال انگلیسی: طالبان در جنگ افغانستان پیروز شده است درحالیکه روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان در حال تکمیل است، ژنرال بازنشسته انگلیسی و عضو مجلس اعیان این کشور طالبان را پیروز جنگ افغانستان خواند. – اخبار بین الملل – به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، لرد «ریچارد دنت»، ژنرال بازنشسته انگلیسی و عضو مجلس اعیان این کشور گفت که طالبان در جنگ با غرب در افغانستان «پیروز» شده و ماموریت ناتو ناکام بوده است.
دنت در نشریه «تلگراف» نوشت که طالبان با زور اسلحه «پیروز» شده است، مردم افغانستان از انتخاب مسیر بهتری برای زندگی خود محروم شد‌ه‌اند و هشدار داد که احتمال سقوط افغانستان به هرج و مرج و وقوع جنگ داخلی در این کشور بسیار بالا است.
این ژنرال بازنشسته انگلیسی افزود: ارتش افغانستان ظاهراً اراده جنگیدن را از دست داده و درحالیکه دیگر پشتیبانی قابل توجه هوایی نیروهای بین‌المللی وجود ندارد، بسیاری از نیروهای افغان پست‌های خود را رها می‌کنند.
این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که نظامیان انگلیسی نیز در آستانه خروج از افغانستان قرار دارند و پرچم نظامیان انگلیسی، اسکاتلندی و ایرلندی پایین کشیده شده است.
یک منبع نزدیک به رئیس ستاد ارتش انگلیس گفته است که همه نیروهای باقیمانده این کشور تا یکشنبه هفته آینده افغانستان را ترک خواهند کرد.
رسانه انگلیسی از برنامه آمریکا و انگلیس برای ادامه حضور نظامی در افغانستان خبر داد«فوربس»: طالبان حدود 700 خودروی نظامی را در ماه اخیر غنیمت گرفته استروسیه: بدون طالبان نمی‌توان به راه حلی در افغانستان دست یافتپنتاگون: طالبان به روند صلح افغانستان بازگردداین درحالی است که اخیراً اسنادی از وزارت دفاع انگلیس فاش شد که نشان می‌دهد این کشور برای ادامه حضور نظامی در افغانستان پس از پایان مأموریت ناتو برنامه دارد.
انتهای پیام/.

قطع کامل برق در عراق

قطع کامل برق در عراق

قطع کامل برق در عراق منابع خبری از قطع برق در سراسر عراق به غیر از اقلیم کردستان عراق خبر دادند و اعلام کردند که مقامات این کشور تاکنون درباره علت قطع برق موضع گیری نکرده‌اند. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الفرات نیوز، منابع عراقی از قطع تقریبا کامل برق در عراق به استثنای اقلیم کردستان عراق خبر می‌دهند.
الفرات نیوز گزارش داد: شبکه برق عراق 99 درصد از توان تولیدی خود را از دست داده است و سراسر عراق به جز اقلیم کردستان دچار قطعی برق است.
شبکه روسیاالیوم هم قطع کامل برق در همه استانهای عراق به غیر از اقلیم، خبر داد و اعلام کرد که علت آن مشخص نیست.
خبرنگار شبکه روسیاالیوم اعلام کرد: جریان برق در بغداد و دیگر استانهای عراق از نیمه شب گذشته قطع شده است.
روسیاالیوم گزارش داد: مقامات عراقی تاکنون موضع گیری نکرده‌اند.
خبرنگار روسیاالیوم اعلام کرد: بغداد پایتخت عراق به جز برخی مناطق که با مولدهای برق کار می‌کند، در تاریکی مطلق است.
یادآور می‌شود که شبکه برق عراق در روزهای اخیر هدف حملات تروریستی قرار گرفته که موجب کاهش ساعت‌های تأمین برق در این کشور شده است.
هم‌زمانی این مشکلات با گرمای شدید هوا که باعث تعطیلی بسیاری استان‌های عراق در روز گذشته شد، موجب اعتراضات و تجمعاتی در برخی نقاط این کشور شده است.
«احمد النعیمی»، کارشناس مسائل امنیتی عراق گفت که حملات داعش به بخش برق عراق با هدف بحران کردنی وضعیت دولت، برانگیختن مردم علاوه بر متشنج کردن وضعیت امنیتی در آن مناطق انجام می‌شود.
از طرفی دیگر «احمد موسی»، سخنگوی وزارت برق عراق نیز حملات داعش به برج های انتقال برق را به علت شکست در مقابله با نیروهای امنیتی عراق می‌داند.
به نظر می‌رسد داعش برای انتقام بخش حساسی را هدف قرار می‌دهد که آن خدمات است و در واقع جنگ اقتصادی علیه عراقی ها آغاز کرده است.
وی افزود: اکثر حملات داعش به خطوط انتقال برق است که موجب قطعی برق می‌شود و حمله به دکل‌های انتقال برق بر زیرساخت های سیستم انرژی تاثیر می‌گذارد.
انتهای پیام/