دولت افغانستان: بسیج‌های مردمی هر قدر سلاح و تجهیزات بخواهند در اختیارشان قرار می‌دهیم

دولت افغانستان: بسیج‌های مردمی هر قدر سلاح و تجهیزات بخواهند در اختیارشان قرار می‌دهیم

دولت افغانستان: بسیج‌های مردمی هر قدر سلاح و تجهیزات بخواهند در اختیارشان قرار می‌دهیم درحالیکه کارشناسان نسبت به عواقب شبه‌نظامی‌سازی بیشتر در افغانستان هشدار می‌دهند، دولت افغانستان تاکید کرده که نیروهای مردمی هر قدر سلاح و تجهیزات بخواهند در اختیارشان قرار می‌گیرد. – اخبار بین الملل – به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «نقیب‌الله فایق» معاون سیاست‌گذاری و استراتژی وزارت کشور افغانستان در سفر به «بلخ» گفت که دولت آماده است به هر اندازه‌ای که نیاز باشد نیروهای بسیج مردمی علیه طالبان را مسلح کرده و به آن‌ها مهمات و دیگر امکانات نظامی بدهد.
فایق در جمع مسئولان نظامی و غیرنظامی بلخ گفت که مسئولیت تجهیز و تامین نیروهای امنیتی در ولایت‌های شمال و شمال شرق افغانستان به او سپرده شده است.
وی افزود که اگر مردم در هر ولایتی آمادگی داشته باشند، وزارت‌های دفاع و کشور و نیز دیگر نهادهای امنیتی برای آن‌‌ها امکانات نظامی و مالی فراهم خواهند کرد.
به گزارش «هشت صبح»، فایق تشدید حملات طالبان و سقوط شهرستان‌ها را تبلیغات خواند و افزود که پیشروی‌های طالبان موقتی است و حتی خود این گروه نیز باور ندارد که این مناطق را حفظ کند.
پیش از این نیز وزارت دفاع افغانستان با انتشار تصاویری اعلام کرده بود که مردم در ولایت‌های پروان، تخار، بدخشان، جوزجان، بغلان، فاریاب، قندز، سرپل و بادغیس مسلح شده‌اند تا در کنار نیروهای امنیتی با طالبان بجنگند.
افغانستان| «عطامحمد نور» و فراخوان بسیج ملی علیه طالبان«شیرخان بندر» مهمترین تصرف طالبان/ نیروهای امنیتی به تاجیکستان پناه بردندسازمان ملل: طالبان کمتر از دو ماه 50 شهرستان را تصرف کرده استمشاور ارشد اشرف غنی: مناطق تحت کنترل طالبان را پس می‌گیریماین درحالی است که کارشناسان هشدار می‌دهند که شبه‌نظامی‌سازی زمینه بحران داخلی دیگری را ایجاد کرده و حتی ممکن است سبب بروز جنگ داخلی شود.
انتهای پیام/.

عملیات خرابکارانه روی یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی دفع شد

عملیات خرابکارانه روی یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی دفع شد

عملیات خرابکارانه روی یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی دفع شد عملیات خرابکارانه علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران بامداد امروز خنثی‌سازی و دفع شد. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بامداد چهارشنبه دوم تیرماه اقدام خرابکارانه علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی در اطراف کرج با شکست روبه‌رو شد و هیچ‌گونه خسارت مالی و جانی نیز به‌دنبال نداشت.
با توجه به تمهدیدات پیش‌بینی‌شده در خصوص حفاظت از اماکن متعلق به سازمان انرژی اتمی، اقدام بامداد امروز پیش از آن که صدمه‌ای به ساختمان وارد کند، خنثی شد و خرابکاران در پیگیری برنامه خود با شکست روبه‌رو شدند.
هشیاری نهادها و سازمان‌های حفاظتی و امنیتی در زمینه شناسایی، کشف و مقابله با اقدامات خرابکارانه برای ضربه زدن به فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران نتوانسته است خللی در تداوم برنامه‌های ایران در حوزه هسته‌ای ایجاد کند.
چگونگی این رخداد و همچنین شناسایی عوامل آن از سوی مراجع مسئول در دست بررسی و پیگیری است.
انتهای پیام/+

اسرائیل: ایران از این پس قابل پیش‌بینی نیست

اسرائیل: ایران از این پس قابل پیش‌بینی نیست

اسرائیل: ایران از این پس قابل پیش‌بینی نیست به‌اعتقاد کارشناسان اسرائیلی، تل‌آویو از این پس برای پیش‌بینی سمت‌وسوی ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای دچار مشکل خواهد شد. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم روزنامه عبری‌زبان هاآرتص در یادداشتی اعلام کرد، اسرائیل بعد از انتخاب ابراهیم رئیسی به ریاست‌جمهوری ایران در انجام ارزیابی پیرامون سمت‌وسوی گفتگوهای ایران با قدرت‌های جهانی دچار مشکل شده است.
«جاناتان لایس» نویسنده این یادداشت با اشاره به این که فردا، موعد توافق بر سر نظارت سازمان انرژی هسته‌ای بر مراکز هسته‌ای ایران به پایان می‌رسد، خبر داد: با توجه به این واقعیت سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل سه سناریو را برای آینده مذاکرات هسته‌ای ترسیم کرده‌اند.
براساس این ارزیابی اولین سناریو آن است که ایران به‌دنبال امضای توافق هسته‌ای است اما منتظر آن است که رئیسی ریاست‌جمهوری را در اوایل اوت تحویل بگیرد و بعد از آن این امر به انجام برسد.
سناریوی دوم، ارزیابی متضادی با سناریوی اول دارد و تأکید می‌کند مذاکرات ایران و قدرت‌های بزرگ در آستانه شکست و فروپاشی قرار دارد و با توجه به مواضع قاطع و سرسختانه رئیسی در رابطه با مذاکرات، امکان رسیدن به توافق (در چارچوب خواسته‌های آمریکا) وجود نخواهد داشت.
سومین سناریو که به‌زعم این رسانه شماری از شخصیت‌های بین‌المللی هم آن را تأیید می‌کنند، ایران سرعت مذاکرات با قدرت‌های بزرگ را کم خواهد کرد تا پیشرفت‌های بیشتری را در بخش هسته‌ای به دست آورد و از این دست‌آوردها به‌عنوان برگ برنده خود در مذاکرات پیشِ‌رو استفاده کند.
در ادامه یادداشت تأکید شده است: اسرائیل همچنان منتظر نوع رفتار ایران و قدرت‌های بزرگ مذاکره‌کننده در رابطه با نحوه نظارت بین‌المللی بر مراکز هسته‌ای ایران است، این توافق کوتاه‌مدت که در فوریه گذشته امضا و چهار هفته پیش برای یک ماه تمدید شده بود، روز پنج‌شنبه (فردا) به پایان خواهد رسید.
انتهای پیام/+

نخستین واکنش عربستان به پیروزی آیت‌الله رئیسی در انتخابات ایران

نخستین واکنش عربستان به پیروزی آیت‌الله رئیسی در انتخابات ایران

نخستین واکنش عربستان به پیروزی آیت‌الله رئیسی در انتخابات ایران وزیر خارجه عربستان در واکنش به تغییر دولت در ایران اعلام کرد: تعاملات خود را بر اساس واقعیت‌های موجود بنا می‌کنیم. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی روز گذشته در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی درباره نتیجه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و انتخاب آیت الله سید «ابراهیم رئیسی» به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران و تعامل عربستان سعودی با تهران در این مرحله اظهار داشت که عربستان تعاملات خود را بر اساس واقعیت‌های موجود روی زمین بنا می‌کند.
وی همچنین گفت: قضاوت ما درباره دولت جدید ایران نیز صرف‌نظر از اینکه چه‌کسی رئیس جمهور این کشور باشد بر اساس واقعیت‌های موجود خواهد بود.
وزیر خارجه سعودی نگفت که چگونه می‌خواهد این واقعیت تغییر کند، اما گفت که در مورد سؤالات بی‌پاسخ در مورد برنامه هسته‌ای ایران بسیار نگران است.
فیصل بن فرحان، که به وین پایتخت اتریش سفر کرده است با «الکساندر شالینبرگ»، همتای اتریشی خود نشست خبری مشترک برگزار کرد.
آغاز کار سفیر جدید عربستان در قطررایزنی وزیر خارجه سعودی و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایرانوزیر امورخارجه عربستان در این دیدار در اظهاراتی مداخله‌جویانه خواستار تعیین سازوکارهای لازم برای انجام بازرسی‌های جامع از تمام سایت‌های هسته‌ای ایران شد.
وی همچنین در این دیدار با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس و نخ‌نماشده مقامات سعودی علیه کشورمان بر توقف آنچه نقض قوانین بین‌المللی از سوی ایران خواند، تأکید کرد که بنابر ادعای او، منطقه را بی‌ثبات می‌کند و امنیت و ثبات جهان را نیز برهم می‌زند.
بنابر اعلام وزارت امور خارجه عربستان، دو طرف علاوه بر این درباره اهمیت پایبندی به استانداردهای بین‌المللی مرتبط با انرژی هسته‌ای به‌منظور دستیابی به پیشرفت و توسعه پایدار در سطح جهانی و همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کردند.
انتهای پیام/+

وقتی نظامیان اسرائیلی از نبرد تن‌به‌تن می‌گریزند؛ گزارش میدانی تسنیم از توان مقاومت فلسطین

وقتی نظامیان اسرائیلی از نبرد تن‌به‌تن می‌گریزند؛ گزارش میدانی تسنیم از توان مقاومت فلسطین

وقتی نظامیان اسرائیلی از نبرد تن‌به‌تن می‌گریزند؛ گزارش میدانی تسنیم از توان مقاومت فلسطین رزمندگان گردان‌های القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین تأکید می‌کنند که یازده روز جنگ بر توانمندی‌های لجستیکی و انسانی آنها تأثیری نداشته است و پس از آتش‌بس آنها آماده‌تر شده‌اند. – اخبار بین الملل – به گزارش خبرگزاری تسنیم از نوار غزه،‌ پس از نبرد شمشیر قدس، رژیم اشغالگر اسرائیل ادعا کرد که بخش عمده‌ای از امکانات مقاومت و توانمندی‌های نظامی آن را از بین برده است، اما بازدیدی که «گردان‌های القدس»، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی به خبرگزاری تسنیم اجازه انجام آن را داد، خلاف این ادعا را نشان می‌دهد.

این افراد (رزمندگان گردان‌های القدس) می‌گویند، 11 روز جنگ بر توانمندی‌های لجستیکی و انسانی آنها تأثیری نداشته است و پس از آتش‌بس آنها آماده‌تر شده‌اند. ده‌ها هزار موشک، ذخایر آتشباری مقاومت طی 6 سال آماده‌سازی بوده است.
این در حالی است که شاخه‌های نظامی طی نبرد «شمشیر قدس» آنچه را مازاد ذخایر تسلیحاتی می‌نامند، ‌به‌خدمت گرفتند.

«ابومصعب» افسر یگان توپخانه گردان‌های القدس به خبرنگار تسنیم در غزه می‌گوید: از ابتدای جنگ، خمپاره‌اندازها و یا یگان توپخانه در عملیات شرکت داشت و تمام مناطق نظامی یا مراکز و مواضع نظامی اطراف نوار غزه منهدم شدند، همچنین یگان‌های ارسال امواج و ایجاد پارازیت اطراف غزه و سامانه گنبد آهنین آسیب دید و رادارهای آن منهدم شدند.

این فرمانده مقاومت تأکید کرد: الحمدلله، ما همیشه به‌صورت شبانه‌روزی آماده‌ایم، سلاح‌های ما آماده است. الحمدلله، گلوله‌ها و راکت‌های ما نیز آماده است.
وی ادامه داد: در زمینه ذخایر موشکی خسارتی متحمل نشدیم و گلوله‌های خمپاره آماده است.
اینها، نیروهای یگان زرهی هستند که در یک حرکت شبیه جشن دور موشک‌ «کورنت» جمع شدند که این موشک حرف اول را در این جنگ زد، همان‌طور که حرف آخر را زد وقتی برای گردان‌های القسام این امکان را فراهم کرد تا یکی از خودروهای زرهی حامل نظامیان (رژیم صهیونیستی) را در آخرین روز جنگ هدف قرار دهد.

«ابومحمد» از فرماندهان یگان ضدزره گردانهای القدس هم به خبرنگار تسنیم می‌گوید: به‌لطف خدا شیرمردان یگان ضدزره توانستند خودروی جیپ وابسته به سرویس‌ اطلاعاتی دشمن را با استفاده از موشک هدایت‌شونده «کورنت» هدف قرار دهند. این یک حمله ..

رسانه اسرائیلی: انتخابات در ایران باعث سردرگمی در مواضع دشمنان ایران شده است

رسانه اسرائیلی: انتخابات در ایران باعث سردرگمی در مواضع دشمنان ایران شده است

رسانه اسرائیلی: انتخابات در ایران باعث سردرگمی در مواضع دشمنان ایران شده است به‌اعتقاد یک رسانه اسرائیلی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران باعث تشدید و علنی شدن شکاف در مواضع ضدایرانی بین ایالات متحده و اسرائیل شده است. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم پایگاه اطلاع‌رسانی هاآرتص در گزارشی که امروز سه‌شنبه منتشر شد خبر داد نوع واکنش‌های صورت‌گرفته به نتایج انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در ایران، نوعی سردرگمی و شکاف در مواضع را بین ایالات متحده از یک سو و اسرائیل از سوی دیگر پدیدار کرده است.
جاناتان لایس بن ساموئل در تحلیلی رفتارشناسانه از مواضع مسئولان ایالات متحده و اسرائیل در این یادداشت نوشت: در شرایطی که بنت و متحدینش موضع تند و شدیدی را بعد از پیروزی ابراهیم رئیسی در پیش گرفته‌اند و تلاش دارند از آن به‌عنوان اهرم فشاری برای متقاعد کردن قدرت‌های جهانی حاضر در مذاکرات هسته‌ای با ایران استفاده کنند، واشنگتن بر این باور است نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری نباید به‌عنوان چالشی برای مذاکرات باشد.
این تحلیلگر اسرائیلی ضمن اعتراف صریح به شدت گرفتن سردرگمی و اختلاف نظر بین مواضع تل‌آویو و واشنگتن در مورد ایران نوشت: سه روز اول بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران کافی است تا به شکاف حاصل بین واکنش‌های اسرائیل و آمریکا در مورد پرونده هسته‌ای ایران پی ببریم.
در بخش دیگری از این تحلیل تأکید شده است: اختلاف در واکنش‌ها جدیدترین نمونه برای اثبات اختلاف نظر بین دو طرف در رابطه با پرونده ایران محسوب می‌شود.
نویسنده معتقد است با وجود آن که بنت و لاپید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از برملا شدن این شکاف‌ها به‌کار بسته‌اند و حداقل در شرایط فعلی قصد دارند موارد اختلاف فی‌مابین مشخص نشوند اما مسئولین اسرائیلی با این حال نتوانسته‌اند عصبانیت و حس انتقادی خود را نسبت به طرف پیروز در انتخابات ایران پنهان کنند.
همین عصبانیت باعث شد بنت در همان جلسه آغاز به کار کابینه جدید با حمله به ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب از رهبران جهان بخواهد مانع از به ثمر رسیدن تلاش‌های برای بازگشت به توافق هسته‌ای (برچیدن تحریم‌های جدید دوره ترامپ علیه ایران) با ایران شوند.
آویو کوخافی رئیس ستاد ارتش اسرائیل که این هفته به واشنگتن سفر کرده است هم بعد از اظهار نظرها به پنتاگو..

عراق| هلاکت قصاب داعش در دیالی/ ضربه غافلگیرکننده به تروریست‌ها+ تصاویر

عراق| هلاکت قصاب داعش در دیالی/ ضربه غافلگیرکننده به تروریست‌ها+ تصاویر

عراق| هلاکت قصاب داعش در دیالی/ ضربه غافلگیرکننده به تروریست‌ها+ تصاویر نیروهای ویژه سرویس مبارزه با تروریسم عراق موفق شدند یک نقشه تروریستی را در جنوب بغداد خنثی کنند. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الفرات نیوز، “یحیی رسول” سخنگوی فرمانده‌کل نیروهای مسلح عراق روز دوشنبه از خنثی‌سازی یک نقشه تروریستی در جنوب بغداد پایتخت این کشور خبر داد.
سخنگوی فرمانده‌کل نیروهای مسلح عراق در بیانیه‌ای گفت: طبق دستورالعمل‌های فرمانده‌کل نیروهای مسلح، نیروهای ویژه سرویس ضدتروریسم، به عملیات‌های منحصربه‌فرد خود برای شکست طرح‌های گروه‌های تروریستی داعش ادامه داده نقشه تروریست‌ها در جنوب بغداد را خنثی کردند.
طبق این بیانیه نیروهای ویژه سرویس ضدتروریسم عراق توانستند از طریق دستگیری سرکرده یکی از هسته‌های تروریستی نقشه داعشی ‌ها در جنوب بغداد را خنثی کنند.

این سرکرده داعش هنگام دستگیری به وجود انبار حاوی سلاح، مهمات، مواد منفجره، تجهیزات جنگی و صداخفه‌کن اعتراف کرد.
سخنگوی فرمانده‌کل نیروهای مسلح عراق همچنین گفت که نیروهای سرویس مبارزه با تروریسم به‌سمت محله‌های استان الانبار رفته توانستند سه تروریست داعشی را دستگیر کنند.
هلاکت یکی از خطرناک‌ترین سرکرده‌های داعش در دیالی
“صادق الحسینی” سخنگوی محور دیالی در حشد الشعبی در گفت‌وگو با المعلومه گفت که یک سرکرده داعش در کمین حشد الشعبی در اطراف محله المقدادیه واقع در 45کیلومتری شمال شرق بعقوبه به هلاکت رسید.
بر اساس این گزارش این تروریست که “اسامه الناحر” نام دارد قصاب داعش و یکی از خطرناک‌ترین فرماندهان سابق القاعده و کنونی داعش است که پس از سال‌ها تعقیب و گریز در شرق محله المقدادیه بعقوبه به دام نیروهای حشد الشعبی عراق افتاد و به هلاکت رسید.
حمله پهپادی به پایگاه نظامیان آمریکایی
شبکه خبری الجزیره از حمله پهپادی به پایگاه ویکتوری که محل حضور نظامیان ارتش آمریکا است خبر داد.
هفته گذشته نیز این پایگاه نیروهای آمریکایی همزمان با پایگاه عین‌الاسد هدف حمله راکتی قرار گرفته بود.
داعشی‌ها با نزدیک‌شدن به انتخابات در دیالی فعال شده‌اندآغاز عملیات گسترده علیه داعش در غرب عراقعراق| حمله به کاروان نظامیان آمریکا / مفتی داعش در بغداد دستگیر شدانتهای پیام/+

پرس‌تی‌وی: آمریکا همچنان بر حفظ تحریم‌ها پافشاری می‌کند

پرس‌تی‌وی: آمریکا همچنان بر حفظ تحریم‌ها پافشاری می‌کند

پرس‌تی‌وی: آمریکا همچنان بر حفظ تحریم‌ها پافشاری می‌کند شبکه پرس‌تی‌وی به‌نقل از منابع آگاه گزارش داد که علی‌رغم گذشت ۶ دور از مذاکرات احیای برجام در وین، آمریکا کماکان از پذیرش اجرای تعهدات خود برای بازگشت به برجام امتناع می‌ورزد و تاکنون حاضر به لغو کامل تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران نشده است. – اخبار بین الملل – به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شبکه خبری «پرس‌تی‌وی» دوشنبه‌شب در گزارشی به‌نقل از منابع نزدیک به مذاکرات وین اعلام کرد که آمریکا پس از 6 دور مذاکره کمیسیون برجام در وین، هنوز حاضر به انجام تعهدات خود برای احیای برجام نیست.
منابع نزدیک به مذاکرات در وین به پرس‌تی‌وی گفتند: «ایالات متحده آمریکا کماکان از انجام تعهدات خود برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها خودداری کرده است.»
بر اساس اطلاعاتی که این منابع در اختیار پرس‌تی‌وی گذاشته‌اند واشنگتن باید تمامی تحریم‌های ایران را اعم از قانون کنگره و دستورات اجرایی و مقررات اوفک و خزانه‌داری و دادگستری و .. را لغو کند که تاکنون حاضر به انجام این کار نشده است.
نمونه این تحریم‌ها دستورات اجرایی 12959 و 13599 و 13876 و 13949 رئیس جمهور آمریکا و قوانین کاتسا، ISA و ویزا و قانون میهن‌پرستی پاتریوت بخش 311 و U-Turn دلار است که هنوز هیچ‌کدام از آنها لغو نشده است.
منابع نزدیک به مذاکرات وین به پرس‌تی‌وی گفته‌اند که دولت آمریکا هنوز حاضر به لغو تحریم تسلیحاتی و لغو دستور اجرایی ترامپ در این زمینه نشده است، این در حالی است که طبق برجام و قطعنامه 2231 تحریم‌های تسلیحاتی ایران سال گذشته برداشته شد‌؛ اما دولت ترامپ مجدداً همان تحریم‌ها را با یک دستور اجرایی بازگرداند.
همچنین آمریکا تاکنون لغو کامل تحریم‌های نفتی، بانکی، حمل‌ونقل و… را به‌گونه‌ای که نیاز به تمدیدهای دوره‌ای نداشته باشد، نپذیرفته است. بنابر اطلاعاتی که پرس‌تی‌وی کسب کرده است، آنچه آمریکا مطرح کرده است، صرفاً تعلیق و توقف موقت 120روزه و یا 180روزه تحریم‌های نفتی، بانکی و… است‌؛ به‌گونه‌ای که پس از سپری شدن این دوره زمانی، مجدداً ایران برای ادامه فعالیت‌های خود نیازمند اخذ موافقت رئیس جمهور آمریکا خواهد بود.
براساس اطلاعات دریافتی از منابع نزدیک به مذاکرات وین، آمریکا هنوز راستی‌آزمایی واقعی و ـ نه صوری ـ از انجام لغو تحریم‌ها را نیز نپذیرفته است. آ..

وزیر خارجه عربستان با مدیرکل آژانس اتمی پیرامون ایران گفتگو کرد

وزیر خارجه عربستان با مدیرکل آژانس اتمی پیرامون ایران گفتگو کرد

وزیر خارجه عربستان با مدیرکل آژانس اتمی پیرامون ایران گفتگو کرد وزیر خارجه عربستان سعودی با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران گفتگو کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه در یک پیام توئیتری از گفتگوی خود با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.
فیصل بن فرحان در این پیام توئیتری نوشت که با گروسی در مورد «اهمیت وضع سازوکارهای لازم برای (انجام) یک بازرسی سریع و فراگیر از تمام سایت‌های هسته‌ای ایران» گفتگو کرده است.
وزیر خارجه عربستان سعودی که برای انجام دیداری رسمی هم اکنون در وین به سر می‌برد، در این پیام نوشت که با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در مورد جلوگیری از سیاست‌ها و نقض ادعایی قوانین و هنجارهای بین‌المللی از سوی ایران (!) که به گفته وی «برهم زننده امنیت و ثبات در منطقه و جهان است» گفتگو کرده است.

طی این نشست، دو طرف همچنین در مورد اهمیت پایبندی به اجرای استانداردهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با هدف تشویقِ رشد و پیشرفت..

یادداشت|دمیدن «اردوغان» در آتش زیر خاکستر صلح افغانستان

یادداشت|دمیدن «اردوغان» در آتش زیر خاکستر صلح افغانستان

یادداشت|دمیدن «اردوغان» در آتش زیر خاکستر صلح افغانستان ترکیه به بهانه تامین امینت فرودگاه کابل در حالی با وجود مخالفت‌های طالبان به حضور در افغانستان اصرار دارد که به نظر برخی کارشناسان بروز جنگ داخلی دور از انتظار نیست و اردوغان در حال دمیدن به آتش زیر خاکستری است که فاصله کمی با شعله‌ور شدن دارد. – اخبار بین الملل – به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، ترکیه که در دو دهه اخیر حضورش در افغانستان از گزند حوادث مصون بوده و جایی نیز در اخبار رسانه‌ها اشغال نکرده، اکنون با خروج نیروهای ناتو و آمریکا، نقل محافل شده است.
رئیس جمهور ترکیه به بهانه تامین امنیت فرودگاه کابل به حضور در افغانستان اصرار دارد و این در حالی است که همه نیروهای خارجی بر اساس توافق دوحه باید تا 11 سپتامبر(20 شهریور)، این کشور را ترک کنند.
داستان از جایی علنی شد که همزمان با جدی شدن خروج نیروهای خارجی از افغانستان، گمانه زنی‌ها درباره نحوه حضور نیروهای خارجی در این کشور افزایش یافت و در حالی که «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا سرگرم سفرهایش برای رایزنی درباره صلح و پایگاه آمریکا در منطقه بود، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه دولت بایدن، چراغ اصلی را روشن کرد و در نامه‌ای به دولت افغانستان خواستار برگزاری نشست سرنوشت ساز صلح در استانبول شد.
گرچه تاکنون نشست استانبول به دلیل مخالفت طالبان با دستور کار و نحوه حضور سیاسی در آن، برگزار نشده اما زمزمه مقامات ترکیه برای نقش پررنگ در افغانستان قوت گرفته است و در اجلاس اخیر ناتو نیز رسماً درباره کمک‌ها به دولت اردوغان برای حضور در افغانستان گفت‌وگو و توافق شد.
دولت افغانستان نیز که از گذشته روابط نسبتاً مناسبی با ترکیه داشته است، در این بازی تمایل دارد که نیروهای خارجی با تغییر نقش ترکیه در این کشور حفظ شوند و این روزها نیز با تشدید حملات طالبان، ژست مظلومانه ای گرفته تا شاید در سفر اشرف غنی و عبدالله به آمریکا کمی همدردی و گشایشی برای خودشان دست و پا کنند.
ترکیه از مسیر روابط حسنه با افغانستان و طی دو دهه حضور نیروهای غربی نیز به طور غیرحساسیت برانگیزی برای نفوذ در این کشور تلاش کرده است، نشست قلب آسیا، آموزش نیروهای افغان، گسترش مدارس افغان-ترک، بورسیه های تحصیلی و رایزنی با پاکستان در روند صلح افغانستان و مسائل دیگر همواره به صورت نرم جریان داشته است…