فاصلهگیری آژانس اتمی از مأموریت فنی در پرونده هستهای ایران
فاصلهگیری آژانس اتمی از مأموریت فنی در پرونده هستهای ایران مطالبات غیرحقوقی آژانس از ایران، لطمهزدن به جایگاه و اعتبار این نهاد بینالمللی و تنزل جایگاه آن در حد ابزاری برای فشار به کشورهای مستقل است. – اخبار بین الملل – گروه بینالملل تسنیم ـ «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی که مسئولیت فنی راستیآزمایی اجرای توافق هستهای برجام را بهعهده دارد در روزهای اخیر بارها با فاصله گرفتن از مسئولیت فنی خود به اظهارنظرهای سیاسی درباره این توافق پرداخته و در تازهترین اقدام، گزارشی درباره تفاهم منقضیشده میان این نهاد بینالمللی و تهران به شورای حکام ارائه کرده است.
روز جمعه آژانس بینالمللی انرژی اتمی گزارشی درباره انقضای توافق فنی میان ایران و این نهاد بینالمللی را به شورای حکام ارائه کرد. آژانس در بیانیهای هم اعلام کرد «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس روز 17 ژوئن نامهای به مسئولان ایرانی درباره اتمام موعد توافق فنی نوشته است اما «ایران به این نامه پاسخ نداده و مشخص نکرده است که آیا قصد حفظ کردن توافق فعلی را دارد یا خیر.»
این اقدام آژانس در حالی صورت گرفته است که ارائه گزارش به شورای حکام آژانس درباره این توافق در دایره وظایف و مأموریتهای این نهاد بینالمللی نیست، «کاظم غریبآبادی»، نماینده ایران در آژانس هم به همین نکته اشاره کرد. او روز جمعه گفت: «آژانس هیچگونه وظیفهای برای ارائه گزارش (به شورای حکام این نهاد بینالمللی) در مورد تفاهم منقضیشده مشترک و ثبت دادهها نداشته و ندارد.»
غریبآبادی در ادامه اضافه کرد: هرچند تفاهم فنی مشترک سهماهه میان آژانس و ایران صورت گرفت، اما باید توجه داشت که مبنای این تفاهم، تسهیل مذاکرات سیاسی و کمک به موفقیت آن در جهت «مختصات مدنظر کشورمان» بود و نه الزام ایران نسبت به اجرای درخواست آژانس.
وی در ادامه گفت بر اساس «تصمیم سیاسی» ایران، نقش آژانس صرفاً در حد یک «مجری» است.
اظهارات سیاسی گروسی
اقدام روز جمعه آژانس تنها بخشی از اقدامات و اظهاراتی است که این نهاد بینالمللی بر اساس مختصات سیاسی و فنی ابراز کرده است، مثلاً گروسی در مصاحبهای با روزنامه ایتالیایی «لارپوبلیکا» که روز چهارشنبه 16 ژوئن (26 خرداد) منتشر شد گفت “برای احیای توافق هستهای با ایران باید منتظر تشکیل دولت جدید در این کشور بود”. او علاوه بر این، پ..

